jag har gjort allt helt fel!!! Råd sökes.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, öppna fönstret även om det är kallt. Bädda om ordentligt bara. Ju kallare luft destå bättre!
duggan

Inlägg av duggan »

det går förövrigt INTE bra med dagsluren idag...suck
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Så kan det vara när det trasslat lite. Mitt tips är att ge förutsättningarna ordentligt. Om du vagnar så vagna lite till, tiden ställer dygnet tillrätta. En promenad under sovtiden om det är svårt i morgon också, kanske?
Det verkar som om vissa små blir mer jetlaggade än andra av trassel.
duggan

Inlägg av duggan »

imorgon blir det nya tag tack för pepp TorpSara. Jag kan förstå att han inte riktigt har vela vara med på mina vilkor idag men jag känner på mig att imorgon blir än bättre dag :D
duggan

buffningsträsket

Inlägg av duggan »

okey jag har nu under gossens sjukdoms tid närmat mig buffningsträsket. Alltså buffat både för mycket och för länge och för ofta för att han ska komma till ro. hmm nu är gossen på bättringsvägen..MEN nu möter vi stora problem. på fm luren sov han noll!! alltså 45 min frågning och förbannad kille.
Nu på lunch luren som ska vara 1,5 h så har han nu skrikit i 45 min hittils jag har buffat bara när jag la ned han, och när jag ramsar blir han förbannad på ramsan. Den vill han inte lugna sig av. Såå inge skäll jag VET MITT stora stora fel MEN hur tar jag mig nu ur det här...snabbt svar önskas. Tackar Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Hej duggan!

Sonen blir förbannad för att han är van att bli buffad, det är ju suuuperskönt och han fattar inte varför inte mamma gör som vanligt :x :?:

Lägg en halvtimme tidigare ikväll och tryck på omstart knappen imorgon med lurarna. Ingen buffning, inte ens vid läggning. Skratta ordentligt, även innan dagslurarna, lägg tillrätta ordenligt och ut med ramsa. Lyssna av sonen: är han arg/sur/förbannad- ja, det är fullt tillåtet, låt honom vara och ta hand om det själv. Gör gärna andra ljud i huset så du släpper överkoncentrationen på honom. Blir han ledsen ger du honom en betryggande ramsa. Ladda nu med massor av ATTITYD och ta ledningen så är ni snart på banan igen!

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

hejsan hej

Inlägg av duggan »

tack elle.

Jag har funderat på en sak, vad ska man göra om han protesterar mot ramsan när jag går ut första gången? Alltså detta har nu gossen börjat med och jag förstår att det är för att han vill bli buffad. Idag så har jag kämpat på med att få "sissta ordet" så att ramsan ej ska följas av protester, det tog hela lågluren och till sisst efter 1,5 h somnade han med mammas ramsa in i sömnen för att sedan väckas 5 min sedan. Var detta rätt :?:
Nu på em luren (sover nu) så protesterade han mot ramsan när jag slutade buffa och ramsade mig ut. jag fick ramsa ca 4 gånger för att til slut få sissta ordet och gossen somna in. tog ca 10 min. är det rätt :?:

Jag har nu när han varit sjuk låtit han protestera mot ramsan utan att jag har gett en påminnelse och jag tror därför att den tappat verkan lite men den verkar ju komma tillbaka, om man er vilken skillnad från första till andra luren, eller :?:

Tror du på det här, för jag kanske behöver jobba lite på detta innan jag ska börja springa till dom andra 17 bebisarna :shock: , eller vad tror du :?: lite börja om från början för att sedan ta racer kliv framåt :D
duggan

rättelse

Inlägg av duggan »

jag menar bekräftelse ramsa inte påminnelse, ursäkt.

:?: och en fråga till bara, ska bekräftelse ramsan vara enkel eller x4?
Elle

Inlägg av Elle »

Bra duggan att du såg till att ramsan fick sista ordet, strålande jobbat! Nu kan du baka ihop bekräftelseramsan(annars är den x4) med godnattramsan eller påminnelsen genom att dra ner tempot sista versen och avsluta mjuuuukt.

/Elle
duggan

Inlägg av duggan »

idag när jag la lilleman för första sovlur så gick jag ut med ramsan och det vart inga som hellst protester. Men efter en stund så börjar han först bara babbla och jollra sen låter han till då och då. låter irriterad. antagligen för att han har svårt att somna, han är hel tjock inäsan trots nezeril. nåja nu efter 30 min så har han fortfarande inte somnat, och jag har bara låtit han vara, han tystar ju mellan verven. eller ska jag kanske ge han en ramsa, men samtidigt känns det dummt för jag tror han vet vad han ska göra(somna) men kan inte riktigt. vad säger ni :?:
Annag

Inlägg av Annag »

HEj Duggan
Jag har samma problem som du med långlurarna. Min lille vaknar efter 30 min och är skit förbannad. Han är oftast också förbannad när han skall sova lur. Men idag efter att ha läst dina inlägg så satte jag på musik och han var lite förbannad och somnade sedan på rygg.

Jag har än inte fått honom att sova i 90 min.

Ha en bra dag med låååååååånglur.

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
duggan

långlur ok

Inlägg av duggan »

idag så var lunch ammningen sen, han äter lunch 10.30 och så brukar jag amma direkt. Nåja hur som hellst ammade jag strax före långluren och gossen somnade vid bröstet :shock:
Så jag lät han sova 5 min innan jag la upp han på axeln och bar han till sängen han kikade med ena ögat när jag la ned han och tog tummen och somnade nog medans jag ramsade mig ut. Är det här dummt att göra :?:

För han sov 1 h och 15 min så vi är ju nästan upp på 1,5 h. :D
Jag känner mig bara så nöjd och nu på em luren så la jag bara ner lilleman och han somnade snabbt. en liten protest medans jag ramsade 2 versen.

min fina duktiga kille!

:arrow: AnnaG :idea: Vi har väldigt lika problem och jag har funderat på om barn med 30min skarv har svårare att somna för nästan alla problem jag läser om gällande dagslurar så är det 30 min skarven som spökar.
Annag

Inlägg av Annag »

Jag tror inte att det är problem att du lägger honom i sängen halvsovandes så länge han är medveten om att du lägger honom där, så att han inte vaknar senare och inte vet vart han är. Ge honom inte vanan att somna vid bröstet. Då blir det svårt för då skall han alltod göra det. Sedan skall du inte glömma att tandborstning skall in innan sängen efter amning.

Jag vet inte med 30 min men det är väldigt störigt att de vaknar efter 30 min. Jag lät honom sova sin sista 20 min i vagnen och det var jätte svårt att få honom att vakna. Det borde det ju inte vara om det nu är en naturlig sömnrytm, eller hur?!?

Jag vet inte! Idag fick han sova 90 min i vagnen också för vi skulle till BVC. Han sov i 50 min sedan vaknade han och var klarvaken. Även då jag fortsatte att gå och totalt ignorerade honom när han vaknat.

Frågan är om det är värt allt besvär att komma upp till den totala sömnsumman. Jag skulle vilja, men är ju hopplöst att få honom att sova hela 90 min. Skall försöka i morgon igen i spjälsängen.

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle

Inlägg av Elle »

Hej duggan!

Sonen din är en stor kille nu och ska läggas i medvetet tillstånd och lära sig somna själv. Så ge mat enligt schemat, när det är dags för lur, skratta på väg dit, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsa x4.

Lycka till!
/Elle
duggan

så klart

Inlägg av duggan »

så klart ska lilleman inte sömna i famnen ajajaj på mamma det vet hon ju egentligen mycket väl! :oops:
ok nya tag imorgon.

Annag :arrow: hugo är inte lät väckt efter 20 min, och när man lyckats få liv i han är han inte glad. men om 30 min deremot..då behövs det inte mycket.

:?: Alltså nu när jag fått sissta ordet med dagsramsan (protesterar ej på nattramsan) så är det bara att kuta iväg till dom 17 andra?! Men om han protesterar när jag ramsar mig ut och han inte är lugn när jag avslutar ramsan, ska jag stannan och ramsa igen tills jag får sissta ordet eller ska jag lägga på ramsanx6 eller mer för att verkligen få sissta orden.SEN kan han gruffla och ha sig bäst han vill. och när han vaknar i 30 min skarven så en ramsa vid första pip och sen iväg och mjölka?

lilleman har börjat med att vakna efer 45 min , 3 kvällar i rad jag har ej varit in och brytt mig utan helt sonika lyssnat av läget från nedervåningen(babywatch) och ansett att ingripande ej är nödvändigt och sen har han somnat om 5 min senare för att sedan sova gott resten av natten. nått att bry sig om? tecken på nått fel vid läggning eller bara sviter av dagar av trasslig dagssömn på senaste tro?

Nåja sov nu så gott alla små grisar..oj ursäkt folk menar jag :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"