Lillen febrig - vad göra nu i natt? 5-mån
Hej!
Jag har inte varit inne på Forumet ett tag då lillen har varit jättesjuk och t o m inlagd på sjukhus
. Jag var inne med honom på akuten sön 29/1 (5 h satt jag där
) och lillen fick inhalera adrelanin då han var mycket trång i luftrören. Efter några "puffar" utan resultat fick vi valet att åka hem eller stanna kvar. Jag valde att åka hem. Dagen därpå åkte vi in igen och blev kvar till fredagen 2/2. Det var en fullkomligt hemsk vecka och lillen var så sjuk. Till slut kom de fram till RS-Virus...
Självklart blev ju magläget ifrågasatt
(vi hade honom i vagnen under hela sjukhusvistelsen för det var där han sov bäst). Inte så mycket för några PSD-risker, utan att han skulle andas bättre om han låg på rygg och med kudde. Må hända, men vi stod på oss. Kände att det inte var läge att "ryggkura" honom när han var så sjuk.
I alla fall, nu är han väl så gott som helt återställt
och t o m aptiten är återställd (det tog sin tid).
En fråga betr maten:
Som det är nu har vi gett lillen mat både 22 och en gång på natten. När vi gör det kommer han upp i ca 900 ml per DYGN. Hur går vi tillväga för att styra upp detta så att han åter igen börjar äta det mesta på dagen?
Innan sjukdomen så flöt allt så fint betr maten. Jag hade börjat med smakportioner och allt.
Tacksam för hjälp!
Mvh
Kristin
Jag har inte varit inne på Forumet ett tag då lillen har varit jättesjuk och t o m inlagd på sjukhus
Självklart blev ju magläget ifrågasatt
I alla fall, nu är han väl så gott som helt återställt
Som det är nu har vi gett lillen mat både 22 och en gång på natten. När vi gör det kommer han upp i ca 900 ml per DYGN. Hur går vi tillväga för att styra upp detta så att han åter igen börjar äta det mesta på dagen?
Innan sjukdomen så flöt allt så fint betr maten. Jag hade börjat med smakportioner och allt.
Tacksam för hjälp!
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Å krya på er!!!Kristin skrev: Hur går vi tillväga för att styra upp detta så att han åter igen börjar äta det mesta på dagen?
Beträffande maten, det vet du Kristin
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej...
Ville bara flika in med en grej...
Hoppas ni fortsättningsvis ändå håller er friska
Lenita
Ville bara flika in med en grej...
Kristin! Vår dotter har också varit frisk för det mesta, det enda hon haft är feber som stigit rejält vid förkylningar. Då har inte alvedon hjälpt utan vi har fått ge henne Ipren, vilket har hjälpt! Man får dock dela suppen för rätt mängd. Om Alvedonen inte sänker tempen inom en timma prata med jouren eller vårdcentralen och kolla om det är okej att ge Ipren. Ringde för att få ordination den första tiden då hon inte var så gammal men nu ger jag henne det utan ordination, då jag märker att hon inte svarar på alvedonenKan vi göra annat än att ge Alvedon-suppar?
Hoppas ni fortsättningsvis ändå håller er friska
Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
Hej!
Följetongen med lillen fortsätter
. Han är inte frisk ÄN......
Idag tog vi honom till doktorn IGEN då han har reagerat negativt (kräkts upp den) på den medicin som han fick för ÖRONINFLAMMATIONEN, "Kåvepenin". Konstigt nog kunde inte doktorn "hitta" någon öroninflammation imorse, bara lite vatten i ena örat. Mycket märkligt eftersom han inte har fått behålla medicinen. I och för sig sa doktorn att han mycket väl kunde få tillbaka den....
Jag fick med mig Mollipect mot hostan och vi skall börja med riktiga näsdroppar mot hans envisa snoriga näsa.
Han äter fortfarande mycket dålig, men är ändå inte slö. Nätterna är rätt jobbiga för både lillen och den av oss som ligger inne hos honom. Han gör ett jämrande ljud vilket gör det omöjligt att somna in djupt. Konstigt nog sover han gott om dagen.
Något mat-och sovschema existerar inte sedan 3 veckor tillbaka och det känns jobbigt.
Har ni några andra tips som doktorn har "missat"
???
Mvh
en trött mamma
Följetongen med lillen fortsätter
Idag tog vi honom till doktorn IGEN då han har reagerat negativt (kräkts upp den) på den medicin som han fick för ÖRONINFLAMMATIONEN, "Kåvepenin". Konstigt nog kunde inte doktorn "hitta" någon öroninflammation imorse, bara lite vatten i ena örat. Mycket märkligt eftersom han inte har fått behålla medicinen. I och för sig sa doktorn att han mycket väl kunde få tillbaka den....
Jag fick med mig Mollipect mot hostan och vi skall börja med riktiga näsdroppar mot hans envisa snoriga näsa.
Han äter fortfarande mycket dålig, men är ändå inte slö. Nätterna är rätt jobbiga för både lillen och den av oss som ligger inne hos honom. Han gör ett jämrande ljud vilket gör det omöjligt att somna in djupt. Konstigt nog sover han gott om dagen.
Något mat-och sovschema existerar inte sedan 3 veckor tillbaka och det känns jobbigt.
Har ni några andra tips som doktorn har "missat"
Mvh
en trött mamma
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Gäst
Hej Kristin!
Nej, har väl inga tips direkt men lider med er. Man känner sig så maktlös.
I alla fall, när vår stora kille var mindre och sjuk sa min svåger att vi fick kämpa länge för att kunna överdosera med Alvedon. Svågern är narkosläkare (på NZ så inte så praktiskt som det kunde vara) och jag tyckte det kändes tryggt att höra. Det står ju si och så på förpackningen men han sa att det var tilltaget i överkant för att företaget ska vara på säkra sidan.
Nej, har väl inga tips direkt men lider med er. Man känner sig så maktlös.
I alla fall, när vår stora kille var mindre och sjuk sa min svåger att vi fick kämpa länge för att kunna överdosera med Alvedon. Svågern är narkosläkare (på NZ så inte så praktiskt som det kunde vara) och jag tyckte det kändes tryggt att höra. Det står ju si och så på förpackningen men han sa att det var tilltaget i överkant för att företaget ska vara på säkra sidan.
-
TorpSara
Linbodel: Njae. Alvedon hör till de farligare receptfria läkemedlen. Min far begravde för något år sedan en ung tjej som ätit en karta i ett svep för att göra ett "uppmärksamhetssjälvmordsförsök". Levern slogs ut helt på 24 timmar, och hon dog tre dygn därpå. Så man ska nog hålla sig till dosen, framförallt för de minsta.
-
Gäst
Hej o tack för tips och stöd.
Även om man inte skall klaga
. så har de sista tre veckorna varit SÅÅÅÅ tunga. Vi har varit allt annat än GLADA och efter tre veckor så känns det som att nu får det vara NOG
(i alla fall med det negativa humöret).
Natten som var känndes inte lika hopplös. Visst, han jämrade sig en del, men jag upplevde inte att det var i samma omfattning som de tidigare nätterna (eller var det önsketänkande kanske).
Det är just det här JÄMRANDET om natten som är så märkligt
. Precis som om han skulle ha ONT. Så märkligt, så märkligt. Han sover helt fridfullt fram till ca 24.00, sedan börjar han sova oroligt. Tänk om vi har MISSAT något (läs:doktorerna)
?? Han är ju rätt ok på dagen. Han får sova lite mer förstås..
Matlusten är ju NOLL! Han får mat över hela dygnet nu (om natten vid ca 22 och sedan ca 02/03.00.
Jag är en typisk "varför-person" och det gör det här lite extra jobbigt...
Nåväl, vi kämpar på.
Kram
Kristin
Även om man inte skall klaga
Natten som var känndes inte lika hopplös. Visst, han jämrade sig en del, men jag upplevde inte att det var i samma omfattning som de tidigare nätterna (eller var det önsketänkande kanske).
Det är just det här JÄMRANDET om natten som är så märkligt
Matlusten är ju NOLL! Han får mat över hela dygnet nu (om natten vid ca 22 och sedan ca 02/03.00.
Jag är en typisk "varför-person" och det gör det här lite extra jobbigt...
Nåväl, vi kämpar på.
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Ja, det låter i alla fall som att han har ont NÅGONSTANS
, men doktorn från igår fann ingenting
. Jag blev så förvånad att inflammationen var borta eftersom lillen har spytt nästan varje gång han har fått Kåvepenin.
Vi har en tid imorgon med vår "vanlige" barnläkare och han litar vi på. Får se vad han tycker om allt detta.
Ha det!
Kristin
Vi har en tid imorgon med vår "vanlige" barnläkare och han litar vi på. Får se vad han tycker om allt detta.
Ha det!
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
Gäst
-
Gäst
Hej Kristin,
vi hade en riktig "öronresa" med Hanna när hon var sju månader. Då lärde jag mig två saker:
1. allmänläkare har ungefär lika bra koll som veterinärer på barnaöron. Det är tydligen jättesvårt att se om det är öroninflammation på ett litet barn. Framför allt som allmänläkare inte har intstrument som är avsedda för små barnaöron
Så om du fortfarande misstänker öronen så är det antagligen det. (Ett säkert tecken hos oss har varit om hon inte velat suga (ta vällingen). Det gör tydligen väldigt ont i öronen om man har öroninflammation.)
2. Du kan ge 20 milligram alvedon per kilo kroppsvikt per tillfälle! Det är väsentligt mer än vad som står på paketet. Men max fyra tillfällen per dygn! Dela supparna så att du ger rätt mängd. Gissar att du fortfarande ger minsta alvedonen (60 milligram)? Vad väger killen? Väger han 7 kg kan du alltså ge 140 milligram!
Lycka till!
Kram Pea
vi hade en riktig "öronresa" med Hanna när hon var sju månader. Då lärde jag mig två saker:
1. allmänläkare har ungefär lika bra koll som veterinärer på barnaöron. Det är tydligen jättesvårt att se om det är öroninflammation på ett litet barn. Framför allt som allmänläkare inte har intstrument som är avsedda för små barnaöron
Så om du fortfarande misstänker öronen så är det antagligen det. (Ett säkert tecken hos oss har varit om hon inte velat suga (ta vällingen). Det gör tydligen väldigt ont i öronen om man har öroninflammation.)
2. Du kan ge 20 milligram alvedon per kilo kroppsvikt per tillfälle! Det är väsentligt mer än vad som står på paketet. Men max fyra tillfällen per dygn! Dela supparna så att du ger rätt mängd. Gissar att du fortfarande ger minsta alvedonen (60 milligram)? Vad väger killen? Väger han 7 kg kan du alltså ge 140 milligram!
Lycka till!
Kram Pea