Rullar till rygg på natten - hur mkt hjälpa henne (7 mån)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lena

Rullar till rygg på natten - hur mkt hjälpa henne (7 mån)

Inlägg av Lena »

Hej alla goa människor! :D

Den fina och stabila nattsömnen har plötsligt blivit lite sisådär. Den senaste veckan har lilltjejen nämligen hamnat på rygg mitt i natten. Vi har hjälpt henne lite diskret med att komma på rätt köl (dragit runt i armen) även om hon egentligen inte ropat på hjälp. De första nätterna låg hon vaken och småsnackade av och till, och jag tänkte att det är bäst att få över henne på mage så att hon sover gott. Nätterna därpå lät hon lite mer missnöjd och nån morgon rullade hon runt tre ggr inom timmen mellan kl 6 och 7. Vi har morgon kl 7.30.

Nu misstänker jag att jag har vant henne vid att få hjälp :oops: . Igår natt rullade hon över på rygg redan fem min efter att vi vänt henne första gången. Då bestämde vi oss för att det är dags att backa och inte trafikera rummet mer. Det resulterade i en hel timmes missnöje :shock: med några ramsor mellan varven. Hon lät väldigt arg, men lugnade sig själv hela tiden, kändes som om hon tystnade för att lyssna av läget, som om hon kollade ifall vi skulle komma och vända henne eller inte. Till slut somnade hon alltså, i ryggläge, och jag gick in och vände henne till mage efter tio min när hon sov. Sen var det lugnt resten av natten.

Hur göra i natt? Sluta hjälpa henne över på mage så att hon vänjer sig vid att somna om på rygg? Vända henne till mage i sömnen eller helt enkelt bara låta henne ligga på rygg med risk för fler uppvak? Ramsa vid första pip eller bara om hon varvar upp sig? Ramsa överhuvudtaget så länge hon bara är arg, inte ledsen?

Minns inte att vi hade denna situation med stortjejen. Tror vi var inne några ggr i början för att hjälpa över henne på mage igen, men hon var generellt mer benägen att själv vilja rulla till mage än vad lilltjejen är. Tror dessutom att vi är lite snabbare på att hjälpa den lilla i olika situationer :roll:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

En fundering till som jag glömde. Bör vi kanske uppmuntra/träna henne mer till att rulla från rygg till mage under vakenpassen? Hon rullar som sagt inte gärna själv. Hon har bara gjort det några få ggr. Hon spenderar kanske för mkt tid sittandes? Om hon ju faktiskt upplever rullningarna som problem på natten så känns det lite taskigt att inte hjälpa henne runt. Men då får vi kanske hålla på så några veckor på nätterna och skapar ännu sämre vanor?? Eller slutar hon kanske ropa när hon känner att hon kan rulla själv? Hm. Björntjänst eller inte?

En sak till. Så fort vi hjälpt henne över på mage på natten så tystnar hon nöjt. Å andra sidan ropade hon ju faktiskt aldrig på hjälp från början de första nätterna utan det var ju jag som själv gick in och vände henne.

Suck. Mkt frågor blev det, men bättre här på forumet ju än att de riktas mot barnet :wink: Tacksam för lite synpunkter. :)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena alla goa! :D

Pratar lite monolog här :D , men det gör inget för ibland är det just det som behövs, dvs att man får sina egna tankar på pränt och plötsligt ser klart på saken på nytt. :wink:

Vill bara rapportera att sedan jag ställde frågan i denna tråd för två veckor sedan har vi inte varit inne och vänt henne en enda gång. Det räckte med att sluta trafikera, sluta skapa en dålig vana. Ett par ramsor vid ett tillfälle, sedan var saken ur världen. Har även uppmuntrat henne till lite mer rullande under vakentid, så nu verkar hon mer komfortabel med det. Favoritsysselsättningen just nu är dock att stå på alla fyra och gunga frenetiskt. Ska bli så spännande att se när hon börjar krypa.
:D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vi har varit precis där! Och precis som du har vi slutligen landat i att hon måste få lösa det själv.
Även om det faktiskt resulterar i lite fler uppvaknaden per natt.

Karla har börjat krypa och nu sätter hon sig upp i sömnen, kryper runt i sängen före hon somnar, ja hamar på gud vet vilka sätt ibland.
Och snart kommer hon väl ställa sig upp när hon "ska" sova... :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Lena!
Och :evil: och :oops: för att jag helt missat din fråga! Som mamma till fd vänderska hade jag ju naturligtvis hoppat in och svarat - inte ska man behöva vänta 2 veckor på svar :shock:! Stort förlåt! Men, se - du löste det ju alldeles utmärkt själv - och det är förstås inte så dumt med den insikten heller 8) :lol:.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

:D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"