Mamma S skrev: Men han märker ju att mamma inte är som vanligt. ÅH vad jag gråter när jag tänker på den lilla stackarn. Hur förklarar man för en 2 åring att det bli bättre snart!?

All min djupa medkänsla har du

Här dräller av goda råd och jag kan bara tillägga det gamla vanliga:
1. kolsyrat vatten av något slag
2. svagt te med honung, skorpa att doppa i
3. allmän förtröstan - det ska ge sig efter tre månader

Man förklarar inte att "det blir bättre snart". Det går inte så bra, som du märker. För små barn är livet Här och Nu. Visst märker han att "mamma inte är som vanligt" och resultatet av denna upptäckt är naturligtvis förvirring. Inte för att mamma är sjuk och / eller han är rädd att mamma ska dö (så tänker han inte, kan inte tänka) utan just för att han inte känner igen saker och ting och inte vet vad som gäller och hur man hanterar det. Han måste helt enkelt skriva om sin karta en smula, om du förstår hur jag menar.
Och det är inte så svårt, men det krävs att du hjälper honom acceptera faktum. Det är den gamla vanliga hederliga Attityden av Självklarhet som gäller. "Shit happens", ungefär. Nu är mamma inte kapabel att gå upp och leka. "KAAAN inte" (lagom självynkande). "Mamma SCHUUUK". Det du förmedlar är att det inte är särskilt roligt, men därför varken farligt eller fel.
Förstår du

Vi har så bråttom, allt ont ska förnekas eller påskyndas bort, inte finnas (egentligen). "Det blir så bra så bra, alldeles snaaaart."

Och det kanske det blir - det ska vi innerligen hoppas. Men det som gäller just nu är någonting annat än det som möjligen och förhoppningsvis gäller sedan.
Så nu får vi helt enkelt anpassa oss till status quo. Och på det är små barn oerhört skickliga. Bara de får klart för sig vad som gäller träde både beskyddarinstinkt och initiativförmåga i kraft. Be honom om hjälp, spela på din hjälplöshet, lär honom att du nu mer än någonsin behöver honom faktiskt, praktiskt och konkret
Och tyck inte synd om honom. Det är inte synd om honom. Han behöver bara slippa sin förvirring och få svar på sina frågor, och barn frågar i handling. Respektive påståenden. Lär dig "översätta"