Vaknar så tidigt....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Viol30

Vaknar så tidigt....

Inlägg av Viol30 »

Kan någon ge några bra råd? Vår dotter är 9 mån och sover hela natten från klockan sju på kvällen. Tyvärr är det så att hon vaknar så tidigt, redan klockan fem. Då vill hon bara upp, vaggning eller buffning funkar inte. På dagen sover hon ca 2.5-3 timmar. Vi har försökt att korta ner sovtiden på dagen men hon blir då så trött och ledsen under dagen och vill då lägga sig ännu tidigare på kvällen. Det resulterar ju i att hon vill vakna ännu tidigare på morgonen. Idag vakande hon redan klockan 4.15. Vi håller bra på rutinerna under dagen och vår flicka har bra aptit och äter gärna. Vi skulle dock gärna se att hon kanske sov fram till 6.30. Finns det någon som har några bra tips hur man skjuter fram hennes dygnsrytm?

Tacksam för svar..... :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Ni har bara en dagslur till henne :?: Det kan vara enklare och mer nattsömnsbefrämjande att ha två lurar på dagen för smått folk i hennes ålder. Det sammanlagda dygnsbehovet av sömn är ca 14 timmar.

Sömn föder sömn, heter det ju, och man får aldrig till längre morgnar genom att snåla med dagslurarna eller kvällssömnen. Kan tyckas paradoxalt, men så är det. Förmodligen vaknar hon så tidigt nu därför att hon helt banalt är övertrött, och den sömnbristen kan hon ha byggt upp länge. Dessutom spökar antagligen lite åttamånadersångest här (om den kan du läsa i Barnaboken; "Åtta och nio månader. Född till ett jag").

"Vaggning eller buffning funkar inte", skriver du. Nej, det är inte det bästa att ta till i vargtimmen (4-6) eftersom man då ska störa så lite som möjligt. Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING :wink:

Det som ska ta över är ramsan - se Verktygslådan. Och även med den måste man vara sparsam. Men inte ge sig förrän den får sista ordet.

Så jag skulle råda dig till en liten mini-kur här, så ni får ordning på morgnarna och även kanske upprättar ett lite annorlunda dagschema. Allt hänger samman. Hela dygnet händer samman :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Viol30

Inlägg av Viol30 »

Tack för svar och hjälp. Vi får göra väl skärpa till oss här igen. Jag vill också förtydliga att den sovtiden som jag skrev är uppdelad på 1 timme på morgonen och 1.5 timme på eftermiddagen. Vi kanske får lägga till ytterligare en sovtid? :) :wink:
Glad tvillingmamma till flicka och pojke 4 år
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha, då förstår jag :idea: Ta 45 min i stället på f m tycker jag - en timme är inget såkallat naturligt sömnrytmspass. Och så 1,5 tim på dagen och 12 tim natt. Då får du ihop det fint och det kan behövas :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"