Hjälp mig att nysta upp fnurran...

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite (bättre) tålamod får man ha. Vad du än inför av nyheter får du ge det åtminstone 3-4 dygn, om polletten ska ha en chans att trilla ner :!:

Se inte henne "förtvivlan" som missnöjesyttringar. Se det som frågor! "Vad i hela fridens dar är nu DETTA :?: Vet ni vad ni gör, egentligen :?:"

Lugn, lugn :!: Hört talas om the Attitude of Självklarhet :?: Odla den :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kvacke

Inlägg av kvacke »

:D

Tjoho!!!! Underbara morgon!

La Wilma halv 7 igårkväll och vi vaknade allihop av väckarklockan kl 7 imorse! Tjoho va glad jag är. Nu sitter hon i ensamleken och pratar och tjoar, kan livet bli mycket bättre? :wink:

Tack för all hjälp!

Jag hittade också en annan tråd där Anna skrev att man kan presentera väckarklockan för barnet och prata om den och demonstera den. Det tog vi till vara på och den har inspekterats många gånger dem senaste dagarna. Imorse när klockan ringde ropade Wilma; kocka! Så det va verkligen ett bra tips. Bara en idé till andra i samma sits. :D
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanon :lol: Pris och beröm :-({|=

Kockan är verkligen en betingad-reflex-minder av rang :wink: :lol:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En liten tanke från mig igen. När sömnen trasslar kan man ju tänka igenom vad man gör under dagen. Det tidigare uppvaken behöver ju inte alltid vara boven i dramat utan kanske ett symtom på att något fattas eller att det är för lite av något :?:

Utevistelse, klättra, klänga, ta ut sig, gå osv.

Bara en tanke som sagt :) .

Kram på sig.

Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja - när allting löper på (tills det inte gör det längre, om man säger :oops: ) är det i regel främst tre saker som har fått stryka på foten, utan att man tänkt på det:

1. Skrattet-till-go'nattet

2. Den sociala delaktigheten

3. Den fria utevistelsen i ur och skur.

8-[
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hej igen!

Nu funderar jag lite igen...

Wilma har bara väckts av klockan en gång den senaste veckan. Hon vaknar runt 6 och pratar och hojtar om vartannat. Hon blir inte ledsen lika ofta längre och det känns superskönt. Det är mest att hon inte somnar om som blir lite dumt eftersom hon är så trött på förmiddagen. Hon skulle verkligen behöva den extra timmen sömn.

Jag lägger henne i stort sett alltid halv 7. Jag funderar nu på om jag ska göra morgon halv 7 istället för 7. Jag tänker att då kanske det är större chans att klockan får väcka henne. Då kan jag ju också flytta middagsluren en halvtimme.

Jag upplever att dem tidiga uppvaken började när vi gick ner från 2 till 1 lur för ca 1 månad sen. Innan det sov hon i stort sett alltid till kl 7. Sover hon sämre för att hon får för lite sömn? Lät kanske lite konstigt men hon får förutsättningarna för 13.5 tim men det blir ju nästan aldrig så mycket.

Tacksam för input!

Kram Åsa
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Ja du din lilla tös är verkligen seglivad med sina tidiga uppvak... Det är klart att du kan flytta morgonen till 6.30, om du själv är beredd att gå upp så tidigt. Om du inte är det så tycker jag du ska fortsätta sega på som tidigare, nog sjutton måste väl polletten trilla ner till slut :!: :?:

Hur är det med middagssömnen? Måste hon väckas ofta? Möjligheten att göra natten bara 11,5 timmar lång och förlänga middagssömnen istället finns ju också.

Rapportera gärna! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack för svar Sagalinda!

Jag har funderat idag och jag tror att jag fortsätter tragla på med morgon kl 7. Det har ju funkar super innan flytten så snart fixar det sig säkert igen. Om inte annat så kan vi ju använda oss av sommartidsomställningen.

Jag väcker henne då och då vid middagssömnen men oftast vaknar hon själv efter 1.5 tim.

Tack! Avlägger rapport om några dagar :D
kvacke

Inlägg av kvacke »

Vaknade alla tre av väckarklockan imorse!! :D

Gör glad morgon och väcker lillgumman och hon säger direkt; "Kocka tut tut tut tut" som en brandbil. Underbart!

Det där klockan är inte bara bra för att den väcker barnet och skapar trygghet i att vi vuxna väcker. Den är också bra för den egna oron. De mornar hon vaknar tidigt tänker jag att Wilma vet att vi inte stiger upp innan klockan ringer och jag har därför en mycket säkrare attityd. Innan införandet av klockan hade hon ju egentligen inget att gå på. Så införandet av klockan är verkligen en hit!! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

kvacke skrev:De mornar hon vaknar tidigt tänker jag att Wilma vet att vi inte stiger upp innan klockan ringer och jag har därför en mycket säkrare attityd.
:D That's my girl :!: Både du och Wilma :lol: :lol:

Så sant, så sant.

:-({|=
kvacke

Inlägg av kvacke »

Detta är helt underbart!! Allt är tillbaka till ordningen och Wilma känns ännu tryggare i sin säng än innan.

De senaste två veckorna har vi vaknat av väckarklockan varje morgon! Ibland har jag hört Wilma nån gång vid sex tiden men hon är då nöjd och glad, pratar en stund och somnar om igen. När klockan ringer säger Wilma; Tut, tut kom im! :D Så gulligt...

Läggningarna funkar kanon. Vi lägger i stort sett alltid halv 7 och hon somnar innan vi kommer ur rummet :shock: . Helt otroligt! Även om detta har funkat i stort sett alltid sen Wilma var 6 månader så sitter jag ofta i soffan på kvällarna och förundras över hu bra vi har det. :D .

Tack all för stöttning och pepp! Införandet av väckarklockan gjorde all skillnad!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vilket härligt slut på en kanonbra tråd! Nu vet jag till vilken tråd föräldrar och barn med tidiga uppvak ska hänvisas :wink:

Tack kvacke för att du delade med dig av "gåtans lösning" :D

Kram till hela familjen i nya huset :heart:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"