Ändra på uppfostringsmetoder i tonåren ??

Samtalsforum med barnen i fokus
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyggt jobbat :wink: :lol: Hade du inte varit vänlig, t o m varm och bemödat dig om att vara förstående och att LYSSNA - och ställt frågor i stället för att köra över :!: - så hade du säkerligen inte fått den kärleksförklarngen av lilla stora dottern. Hon hade räckt ut tungan åt dig och sprungit till skogs med honom och satt tillbaka piercingarna :lol: :evil: :lol:

Så skönt att läsa.

Nu kan de i lugn och ro utveckla sitt förhållande utan trots (som är en effektiv motor) tills det kanske, kaaaanske går på trist tomgång innan de vet ordet av :shock: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej alla underbara mammor :D :D

Jag känner mej som en underbar mamma själv faktiskt idag :) Min dotter verkar vara på gott humör från morgon till kväll och DET kan jag berätta har inte hänt på länge :!:
Min syster hade rätt; Skriv hit och du får många bra och lärorika svar :D

Många varma hälsningar till er alla, och framförallt till Anna Wahlgren som skrivit boken jag borde läst.....tidigare :)

Med vänlig hälsning
Nunnu

ps. jag återkommer antagligen snart igen :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Kom att tänka på dej kära syster när jag läste detta i dag i Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar ... 03,00.html
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, ibland känns det onekligen som om vi pratar på olika språk :lol: :shock:

Intressant, i vart fall :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Jaaha.... då sitter man här igen och funderar vad man skall göra nu ????? :(

Det där med att känna sej som en underbar mamma försvann upp i rök idag, när klassföreståndaren från skolan ringde och undrade varför mitt underbara :evil: barn inte varit i skolan på två dagar, och ingen meddelat om att hon är sjuk.

Allt har gått så bra sen jag skrev hit senast :D

Nu är det så att jag själv måste jobba på två olika orter varannan vecka. Detta "pass" blev två veckor långt i morgon. Under den tiden jag jobbar borta ser jag inte dottern men är varenda dag i kontakt med henne per telefon.
När jag konfronterade henne idag varför hon inte varit i skolan (per telefon :? ) sa hon att hon stridit med sin bästa kompis (hon har bara en bestis + pojkvännen) och att hon är så dålig i skolan samt att jag är aldrig hemma då hon behöver mej och vill tala om saker.

Då jag jobbar här på annan ort finns min mor på plats hos henne. Kanske borde tillägga att min mor varit inkopplad i dotterns liv hela tiden på ett eller annat sätt så hon är en viktig person för henne. Jag vet att det inte är samma som mamma och dottern själv säger att hon vill tala med enbart mej.
Min mor säger att hon lämnar "saken" till mej vilket är bra enligt mej.....enda tills jag ber om hjälp ?? :?

I varje fall så gjorde jag följande:
Jag ringde upp henne, hon svarade inte. Jag ringde upp pojkvännen, han svarade att han såg henne i morse men vet inte nu var hon befinner sej.
En stund senare ringde dottern. Jag sa: tänk noga på vad du svarar när jag frågar var du är ...... hon frågade om jag lovar att inte bli arg, jag lovade. Hon var hemma hos pojkvännen (där hon enligt överenskommelse inte skall vara :twisted: )( Han var på jobb så han var då inte på plats men visste nog var hon var.) Jag berättade för henne att jag inte är arg men att jag vill veta varför hon är där och inte i skolan. Då förklarade hon det jag skrev tidigare.
Jag sa till henne att jag varit stolt över henne på sistone samt att jag är mycket förvånad över hennes beteende idag. (Normalt gillar hon skolan. Hon skolkade aldrig även då hon blev mobbad för ett par år sedan, och inte efter det heller)

Vad göra nu?? Åker hem imorgon och barnet hann redan fråga att kommer jag nu att säga att hon akldrig mera får träffa sin pojkvän ?? :?:
Jag svarade att han får diskutera sin sits med mej riktigt själv :!:

Hör av er snarast..... tack :? :?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nunnu :!:

Ja, säg det lugn som varar :wink:

I helgen har min son (-91:an) lanat (spela dataspel) med sina kompisar. Det var ett gäng på ca 10 killar mellan 15-18 år. Allt gick bra, men igår fick jag veta av en av mammorna att grabbarna tydligen festat på lördagen :(
Och det har varit lugnt VÄLDIGT länge här, sen turbulensen i somras, så jag blev så ledsen och arg! Som tur var, var sonen och tränade när mamman ringde, annars har jag nog reagerat helt galet... Nu fick jag någon timme på mig att fundera, samt ringa runt till de andra mammorna för att berätta vad som hänt. Det är skönt här, att vi föräldrar har tät kontakt, och ringer och kollar, pratar och försöker hjälpa varandra.

Men jag har insett en sak, och det pratade jag och gossen om igår, att förbud och indragningar, det hjälper inte ett dugg! Inte här i alla fall.
Sonen fick sig såklart en avhyvling, lite :evil: måste man visa att man är... sen pratade vi länge, och om det finns någon fördel när sånt här händer, är det att EFTER en batalj, så känns det som om vi står varandra närmre och närmre :heart:
Och vi måste förstå, att ungarna kommer att fortsätta göra misstag, det VI kan göra, är att ge dem verktyg och insikt om att själva välja rätt väg! Inte alla gånger kommer de att göra det, och då får vi försöka hjälpa dem på spåret igen!

Har också haft problem med skolk, inte kul alls, men jag gjorde som så att jag ringde klassföreståndaren, bokade in ett möte med honom och tösen, och så pratade vi om varför osv. Då bestämde vi också att han varje fredag lämnar närvarorapport via mail till mig, och det har funkat jättebra!
Och han har lovat att ringa om hon skolkar, och i så fall ska jag åka dit och följa henne på lektion :shock: Nu är ju jag hemma, och kan göra det, men bara blotta hotet över att ha mamma med sig i skolan har gjort att närvaron är nästan 100% :wink: Och såklart att hon insåg allvaret, att det blev möte osv...

Försök att inte skuldbelägga henne, hon ska göra rätt för sin egen skull, inte för att göra dig lycklig (fast man såklart vill det :? )
Det är lättare sagt än gjort, men försök lägga känslorna åt sidan...

Och prata med varandra såklart, se inte detta som om "allt är förstört", utan ännu en chans för er att prata och närma er varandra :!:

Snart är hon vuxen, och den här tiden ett minne blott...

Kram Mia

PS; har du läst Barbara Colorosos bok "växa med ansvar"? Jättebra för tonårsföräldrar!DS
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej Miar70.

Avslutade för en stund sedan ett samtal med dottern där hon bad om ursäkt för allt hon åstadkommit sen hon rymde första gången.... i december :shock:
Enligt hennes agerande har jag lyckats få henne känna sej skyldig... väldigt skyldig :oops:

Kommer ihåg att jag själv var 20 år gammal på midsommaren då jag bad om ursäkt av mina föräldrar för allt dumt jag gjort :roll:

Har också fått tre stycken mail av pojkvännen hennes gällande samma sak.
Igår önskade han trevlig vändag, idag ursäktade han att han ljugit, igen en gång och att det kommer aldrig att hända mer :?: :?: och till sist bad han om ursäkt för att fått mej på dåligt humör :twisted:

Som du sa, är det skönt att söka tröst härifrån och se att jag inte är den enda mamman som är ledsen om dessa saker :)

Jag har inte än bestraffat henne. Undrar vad är bäst, bestraffa med vad?? (utegångsförbud knappast hjälper) eller försöka förstå och berätta att det inte kan går till så i den vuxna världen?? 8)

Nunnu
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Straff är svårt. Konsekvenser är ju vad vi vill servera. Och vad blir konsekvensen av att man skolkar? Mamma kommer sättandes (pinsamt :oops: ). Läraren avlägger närvarorapport eller skolkrapport (sådant gjodes alltid förr :!: Det var då alla barn lärde sig förfalska föräldrarnas namnteckningar :evil: :lol: Men funkar inte med mail, ha!) Skuld och skam och ursäkter - ja, "hjälper" för stunden men föder också trots. Och därmed nya lögner.

Barn ljuger i regel för att just försöka befria sig från skuld och skam. Den som bär på sådant känner sig som en usel människa och det är, som vi alla vet, i längden tämligen outhärdligt. Därför tror jag inte på ursäkter och försäkranden om att aldrig mer... osv.

Jag har lagt tyngden på de konsekvenser som drabbar barnet självt, inte mig eller omvärlden eller vuxenvärldens förtroende för ungen, etc. Ty barnets uppgift här i världen är nu en gång för alla INTE att göra mig (eller omvärlden) lycklig.

Så jag har börjat med att bli blixtförb-d (verkligen vare sig jag haft minsta lust eller ej) över skolket som kommit till min kännedom på ett eller annat vis. Och hållit en moralpredikan på temat att ungen är KORKAD (eller rättare sagt, betett / beter sig korkat - en stor och viktig skillnad). "Om du går in för att skola och strunta i skolan kommer en enda sak att hända och det är att du inte får betyg som är hyfsade nog så du kan fortsätta. DU FÅR GÅ OM KLASSEN. Hur smart är det? Jag begär inte att du ska komma hem med högsta betyg i ett skvatt, men jag begär att du ska klara av din skolgång så snabbt och effektivt som möjligt så du SLIPPER GÅ OM och dra ut på eländet ett år till eller två år till eller vad hade du tänkt dig? Ska alla andra bli klara med skolan utom du? Mycket korkat. Sköt ditt jobb, var där när du ska och gör dina läxor och uppför dig. Så kommer du därifrån i modern tid. Jag vill inte höra talas om att du skolkar så mycket som en kvart i fortsättningen för du är smartare än så." Typ :roll:

Konsten är, som jag ser det, att få barnet att inse att vissa saker är just korkade, och ingen vill gå omkring och känna sig dum.

Att rentvå sig från skulden är svårare, och tristare till sina handlingar (trotsets handlingar) än att jobba på att höja intelligensen, om man säger :!: Det är en utmaning folk i alla storlekar gärna antar. Eller i alla fall mycket hellre än att ursäkta sig och vara andra till lags (så länge de ser någon mening med det) :idea:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har varit ute på promenad, och gick just och funderade på hur det gått för er, och när jag kommer in har Anna lyft tråden igen, med ett toppensvar, såklart :wink:

Har ni träffats och pratat än du och tösen, och hur gick det :?:

En sak jag tänkte på, är att glöm inte humorn (efter att du blivit :evil: och ni pratat :wink: )
Glöm inte att skratta tillsammans :!: Troll spricker i solsken :D
/Mia
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej, och tack för svaren.
Det verkar som om min dotter inte tänker längre än sin näsa är lång. Hon hade inte funderat på hur det kommer att vara när hon sedan går till skolan. Vad ska hon säga läraren som hon då visste att ringde till mej :shock:
Dessutom VET hon att läraren ringer om saken så därför har jag svårt att förstå varför hon blev borta :?: Vill hon nu ha mer uppmärksamhet av mej, eller ?
(Jag jobbar ju som sagt varannan vecka borta och har kontakt bara per telefon.)

I varje fall så ringde hon till mej på fredagen (efter att rektorn bett henne komma efter skolan på en diskussion) nästan i panik att VAD sak hon säga till rektorn ????? Jag svarade att hon nu är stor nog att klara upp självvållade problem utan mej. Att hon snart är vuxen och jag inte alltid kan rusa och "rädda" henne :shock: Gjorde jag fel ??
Det var en nöjd flicka som kom hem eftersom rektorn aldrig sen sökte henne för att tala om saken :evil:

Ungefär som Anna skrev till mej så gjorde jag nog, förutom att den STORA utskällningen blev inte av för då det hände var jag igen i Åbo och i telefonen vill jag inte skälla.
Veckoslutet här gick bra och hon hjälpte till hemma exta mycket och fick också gå ut en stund på kvällen.
Exeptionellt mycket söker hon sej i närheten av mej på kvällarna, vill kramas och bara sitta och luta sej mot min axel ?? Det är också sånt som hade blivit borta sen ung. 1/2 år tillbaka, hon har mest suttit på sitt rum tidigare.

MVH. Nunnu
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

En fråga till, gällande mej själv :shock:

:?: Hur koppla loss nattetid och sova hela natten ??? :cry:

Finns det nån webb-sida angående föraldrar nånstans ?

H.Nunnu :oops:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur är det med er, och får du sova något :wink: :?:
Här har det varit lugnt nu, och till min stora glädje :oops: är det slut mellan tösen och "odågan" - vågade inte visa henne hur glad jag blev 8)

Hoppas ni mår bra :!:

/Mia
Nunnu

Inlägg av Nunnu »

Hej Miar70,
Vad roligt att höra att det blev slut :roll:
Tänkte faktiskt i morse att jag ska skriva lite om oss igen och till min stora glädje såg jag att du akrivit också :D

Min dotter har faktiskt också ändrat sej sedan jag lite lättat på "tyglarna"

Ikväll (lö) är hon påväg på ett möte angående ridsport :!: :!: :!: :?
Hon har nämligen bestämt sej för att tävla med sin ponny hela våren och sommaren och JAG höll på att falla från stolen då hon berättade om saken.
Hon visserligen sällskapar fortfarande med "rötägget" men det har blivit mera sällan hon träffar honom..... Vågar inte fråga högt varför men t.ex. igår kväll ville hon hellre på hoppträning än ut på stan :shock: så vi packade ponnyn och åkte iväg.

Med andra ord mår vi utmärkt för tillfället och nästa vecka ska "papprena" in gällande val av skola. :roll:

Ps. Jag sover ganska bra igen :)

Nunnu
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nunnu och alla andra :D
Jag hoppas allt är bra med dig och din stora, lilla tjej :D

Jag har ett problem med min tösabit, som jag inte vet hur jag ska handskas riktigt med längre...

Hon tjuvröker :(
Saken är den att jag själv började röka som trettonåring, och lyckades sluta som 33-åring, efter att ha läst "äntligen-icke-rökare" boken! Näst efter mina barn är rökstoppet det jag är mest stolt över, för jag hatade verkligenatt röka. Min stora skräck har varit att nån av ungarna ska fastna i eländet, och jag är så rädd att det är så för min tjej nu :(

Första gången jag kom på henne var i höstas - jag känner på hundra mil om nån har rökt nu, och hon stank verkligen... Nåja, prova måste man såklart få göra, vem har inte det?!? Sen blev det väl tre-fyra gånger till fram till i vintras här, och jag hade måååånga allvarliga snack med henne.

Senaste gången, för några veckor sen, var jag verkligen urförbannad :twisted: (f ö den kvällen när AW och Bibban var här på föreläsning, och jag satt och väntade på dem när jag såg tösen stå utanför folkets hus och blossa som värsta... ja vet inte vad :shock: )

Sen har det varit lugnt, tills i går, då jag skulle ta tillbaka mitt rouge som hon lånat, ur hennes väska. Där ligger ett paket prince :evil:
Jag blev alldeles kall, och rusade ut till henne, hon satt i bilen, vi skulle åka och köpa skor. Jag slängde cigaretterna på henne, skällde och gick an och hon sa inte ett ljud...
När jag frågade vem som köpt rökat åt henne (det är trots allt 18 års åldersgräns) så mumlade hon nåt om en flykting från förläggningen... Men såklart vet hon inte vad han heter eller var han bor - för jag var verkligen på väg att leta i gen karln :evil: (kanske var det tur att jag inte fick tag i honom)

Det blev inga skor...

Nu idag har vi pratat massor igen, och hon är såklart jätteledsen, ångrar sig men säger att det är så svårt när "alla andra" röker. Och jag VET ju, har själv varit där, men HUR gör jag? GÅR det att förhindra?
Vi kan ju verkligen prata med varandra nu - men räcker det?
Ibland känns det som om jag skulle vilja låsa in henne och låsa upp på 18-årsdagen 8)

Pust, det bidde långt det här, kanske kan nån ge mig några bra tips!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"