Från 3 till 2 dagslurar????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rydena

Från 3 till 2 dagslurar????

Inlägg av Rydena »

Jaha då är det våran tur att komma till det dilemma när vi ska gå ifrån i förmiddagslur.

Schemat har sett ut såhär:
8 vaknar
10-10,45 vila
13-14 vila
17-17,30 vila
20 läggdags

Har fungerat super framtill förra veckan. Nu vägrar Melvin sova förmiddag fast han ser jättetrött ut. Har försökt hoppa över fm-vila och tagit nästa vila redan kl 12. Detta resulterar i att han somnar direkt men timmarna mellan 10 och 12 är MYCKET gnälliga. Sover ca 1timme och tar nästa lur kl 16.

Hur ska jag få in 2 vilor?
Är det vanligt att det är mkt gnäll innan det faller på plats?

Snälla svara ni som varit med om samma problem.
Mamma til Melvin 13 månader ("SHN-kurad" sedan början på oktober)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Rydena.

Enligt min erfarenhet är det bättre att köra på med fler lurar så länge det går, hellre än att dra ner på antalet för tidigt.

Men strular det dagligen i en vecka eller så, så är det ett ganska säkert tecken på att det är dags att byta schema. Din skrutt är dessutom lite äldre så två lurar blir säkerligen inget problem. Spika ett schema och håll tiderna stenhårt första veckan.

Räkna med just en vecka innan det sätter sig och du kan utvärdera. När vi gick ner från tre till två lurar var Ella rejält gnällig första tiden - allra helst på förmiddagen. Hon var ju sin egen klocka så på de gamla sovtiderna var hon sömnig. Men det gick jättebra med diverse tricks (ex. utomhusvistelse med roliga aktiviteter) att hålla henne vaken och glad ett par timmar till.

Lycka till och hojta om du har några fler frågor.

/Åsa
Rydena

Inlägg av Rydena »

Hej

Tror du att de nya tiderna är ok?
Skulle säkert kunna lägga honom redan 11,30 men då går det nästan för många timmar mellan när han vaknar från första vilan tills nästa vila
Mamma til Melvin 13 månader ("SHN-kurad" sedan början på oktober)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Hur långa har du tänkt att sovpassen ska vara? 1h vardera?
Naturliga sömnrytmpass är annars 5, 20, 45 min, 1.5, 2 och 3 timmar.

Men själv har jag en dotter med halvtimmes-rytmpass - så entimmarslurarna funkade bra för oss. Kanske är det så för er också?

Så här tänker jag:
Ska du ha två entimmars kan nog 11.30-12.30 vara bra och sedan 16-17 - på så sätt delar du upp dagen med ungefär lika långa vakenpass. Men sen måste man ju tänka lite framåt också och fundera över hur man vill ha det den dagen det blir dags för en lur. Det kan ju vara bra att inte flytta sömnpassen så mycket utan snarare korta ner dem eller ta bort en helt. Är du med på vad jag menar?

När jag haft entimmars-lurar och det var dags att gå ner till en lur om 1,5 timmar hade jag ett helsike att få Ella att sova längre en just en timme.

Men det var vi det. :D

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"