Hjälp med schematänk

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

I princip succé med en lur, rapporterar Antons pappa \:D/ . Lite sömnigt vid 10, när första luren började förut. Dom var ute och gungade på lekplatsen då, alltid ett säkert kort :wink: . Fick också lite hjälp av en stor, snäll, lurvig hund som livade upp Anton så han glömde tröttheten.

Somnade 11.30 på två minuter, uppvak efter en timme som avhjälptes med ramsa. Sedan vaknade han 20 minuter tidigare än tänkt, menmen, allt kan ju inte vara perfekt på en gång :!: :lol:

Lite gnälligt på eftermiddagen, men mest glatt och utforskande, som vanligt. Somnade 18.50 utan ett pip i sin säng :D . Lunch och mellistiderna är också helt nya, gick fint därmed. Däremot föreslog Anton att middagen skulle vara 16.30 istället för 17 :lol: , vilket pappan gladeligen gick med på :wink: .

Vi laddar för en lika bra dag imorgon! Känns väldigt bra att bara behöva passa en sovtid, dagen blir lite mindre upphackad med bara en lur.

Hur gick det för er idag, Jennie?

/jenny
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Jo tack! :D

Både dag 2 och 2 har gått bra. Dag 2 svajjade lite eftersom han vaknade 6 på morgonen och somnade inte om så han var väldigt trött på fm coh somnade 20 min under vagnpromenaden. Somnade sedan inom marginalkvart på middagsluren och fick en lite förlängd eftermiddagslur, från 20 till 32 min (då han vaknade själv). Somnade 18.50.
Dag 3 (idag) vaknade han när jag kom in med välling (7) och hängde med fint men gnuggade ögonen efter lunch och fick hoppa i säng 11.15. Det protesterades högt i 15-20 sek sedan sov han. :lol: (Tror protesterna hänger kvar lite från de två senaste struliga veckorna.) Vaknade själv stax innan 13 då farmor hämtade honom (han stod då upp i sängen men glad.) Eftermiddagen gick fint och han somnade punktligt 15.40 i vagnen. Fick även här dra sig lite och vaknade efter 30 min. Detta ska vi vara försiktig med för trots att han var trött på kvällen somnade han först 19.10. Ja ingen skada skedd och inga sura miner (eller läten) 8) .

Så bra bra! :D Men jag tycker att det är lite bökigt för nu sover han bara en gång inne och hunden, som tidigare rastades under lunchpromenad, behöver nu komma ut två gånger då utevistelsen på förmiddagen ligger så tidigt. Detta ger mig mer jobb och mindre tid för mid själv (och renovering). :? Om han bara kunde sluta äta allt så skulle vi kunna jobba mer tillsammans, Vilhelm och jag. :roll:

Idag hade han röjt i baklådan (utdragslåda med mjöl, socker etc) och jag hittade honom med båda armarna nerkörda i kakopaketen.... :roll: :roll:
Vi får sätta spärr där också tyvärr och då blir han så :twisted: !
Vad gör man med en 10-månaders som kan öppna alla skåp och alla lådor och är en mästare på att kasta ut? Vi har kört lister genom handtagen på lådorna men det hjälper inte. Han kan lirka bort dem och öppna ändå! :shock: Alla fönsterträd har fått flytta ner i källaren eller upp på övervåningen. De ska liksom bara ner och efter att orkidékrukorna åkt ner tre gånger blev det flytt helt enkelt. "Klappa fint" vill inte sjunka in..... :wink:

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag hade han röjt i baklådan (utdragslåda med mjöl, socker etc) och jag hittade honom med båda armarna nerkörda i kakopaketen....
Vi får sätta spärr där också tyvärr och då blir han så !
Vad gör man med en 10-månaders som kan öppna alla skåp och alla lådor och är en mästare på att kasta ut? Vi har kört lister genom handtagen på lådorna men det hjälper inte. Han kan lirka bort dem och öppna ändå!
:lol: Ursäkta, jag blir bara så full i skratt. VIlken liten kille! VI har också en liten bagarman härhemma, som gillar att gå i lådan med mjöl osv. Numera står alla paket vi inte vill att han pillar uppe på diskbänken :roll: :D . Typ sockerpaketet och glasburkar som kan gå sönder. Detsamma gäller andra skåp inom räckhåll för honom. Annars har han fritt tillträde till alla skåp, och med den äran :!: Fast Anton är väldigt noga med att plocka tillbaka allt som plockas ut. Igår hittade jag värmeljus i ugnsformarna :lol: .

(kackelvarning på mig, jag vet... :oops: )

I övrigt går enlurs-schemat bra, men vi jobbar lite på att luren ska bli två timmar. Idag är tredje dagen, och två uppvak hittills med 30 minuter kvar. Just nu ligger han och snackar lite uppfordrande. Dessutom ett uppvak vid 5-tiden i natt, då han fick tillrättaläggande och ramsa innan somnade om. Liten rapport bara från oss.

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag hade han röjt i baklådan (utdragslåda med mjöl, socker etc) och jag hittade honom med båda armarna nerkörda i kakopaketen....
Vi får sätta spärr där också tyvärr och då blir han så !
Vad gör man med en 10-månaders som kan öppna alla skåp och alla lådor och är en mästare på att kasta ut? Vi har kört lister genom handtagen på lådorna men det hjälper inte. Han kan lirka bort dem och öppna ändå!
:lol: Ursäkta, jag blir bara så full i skratt. VIlken liten kille! VI har också en liten bagarman härhemma, som gillar att gå i lådan med mjöl osv. Numera står alla paket vi inte vill att han pillar uppe på diskbänken :roll: :D . Typ sockerpaketet och glasburkar som kan gå sönder. Detsamma gäller andra skåp inom räckhåll för honom. Annars har han fritt tillträde till alla skåp, och med den äran :!: Fast Anton är väldigt noga med att plocka tillbaka allt som plockas ut. Igår hittade jag värmeljus i ugnsformarna :lol: .

(kackelvarning på mig, jag vet... :oops: )

I övrigt går enlurs-schemat bra, men vi jobbar lite på att luren ska bli två timmar. Idag är tredje dagen, och två uppvak hittills med 30 minuter kvar. Just nu ligger han och snackar lite uppfordrande. Dessutom ett uppvak vid 5-tiden i natt, då han fick tillrättaläggande och ramsa innan somnade om. Liten rapport bara från oss.

Kram!
Sarika

Inlägg av Sarika »

Härliga rapporter!

Mitt tips som då har gått igenom det där en gång tidigare :wink: :lol: Var guide och visa hur man gör om och om och om och om och om och om igen :wink: Tillslut går det in men det kan ta sin lilla tid.

Viggos favorit nu är att klättra in i diskmaskinen :shock: :lol: 8hade ingen då syrran var liten) så vi visar hur man gör dvs står bredvid och plockar i och ur samt visar var man kan klättra istället. Har en känsla att vi behöver visa honom tusen gånger mer än vad vi behövde med syrran. :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Hej igen!

Det konstiga är helgerna som av någon anledning ofta är knepigare än i veckorna. På helgerna är pappa hemma (eller vi har besök) och mer liv i huset och konstigt nog inverkar detta mycket på sömnen! :?

Lördag: Somnade 11.20 oj så trött, vaknade efter 34 min och gallskrek. Ja faktiskt. Det tog 15 min med 2x ramsa och avvaktande innan han somnade om. Väckte 13.15 med marginalkvart och räddade på så sätt eftermiddagen.
Söndag: Somnade 11.30 och vaknade 12.15 och hojtade för fullt. Skulle inte somna om, försökte somna, fick hjälp att somna om, skrek bort hjälpen och till sist 20 min innan uppgång somnade han 10 min. Gissa om han var trött under eftermiddagen? Han fick sova 15.20-16.05 för att klara kvällen och då var han likväl väldigt trött. Ska nämnas att jag inte var hemma under lunchluren. Hur vet han sådant?

Måndag: Lysande, somnade prick 11.30 och var så trött att han fick en marginalkvart och väcktes 13.15. Somnade likväl i vagn 15.50 och fick sin 20-minutare ute. :wink:

Hur har det gått för er Jenny?

kram
Jennie & Vilhelm
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Och Sarika, du anar inte hur mycket (eller det kanske du gör :wink: ) handen om handen, visa, "klappa fint" eller "stryka fint" som vi har bytt till nu när han över att klappa i händer, det blir om dagarna. Uj uj uj! :wink:
Här överträffas diskmaskinen av kylskåpet (det enda han ännu inte kan komma in i själv - en tidsfråga) och hundens matskål. Hundens matskål är det enda jag handgripligen hindrar honom från, när hon äter måste hon få vara ifred. Vi sitter i stället en bit ifrån och viskar och tittar på när hon glufsar mat. :D Men har han chansen är han där på 2 röda.

Han har idagarna lärt sig "slåss". Han klappar till ordentligt så det gör ont och skrattar som om man kittlade honom. :roll: :lol: Som om "slå" var det roligaste man kunde använda hand och arm till. Så ja, mycket "Stryka fint" blir det... :D

Och Jenny, menar du att Anton plockar in igen? Jag trodde det beteendet kom först efter tonåren??? :shock: :lol: Här plockas bara ur och han har faktiskt fritt tillträde till det mesta, CD-ställ, bokhyllor (fast han äter bokryggar :roll: ), tvättkorg, flera lådor och skåp i köket, klädskåp etc. så golvet är minst sagt svårstädat.

Nog kacklat! :lol:

kram
Jennie
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Sitter här med hårfärg i håreet som jag strax skall skölja ur! Jo, det går rätt så bra med schemat. 2-timmarsluren sitter inte riktigt ännu (1 tim 45 min idag), och vi har några nattuppvak då och då. Ramsan har dock löst allting hittills. Fast vi skyller lite på att gå-träningen är intensiv just nu. "jag kan, jag vill, men jag vågar inte riktigt... :evil: :? :cry: " Har förstått att det är vanligt med lite nattliga uppvak när man lär sig gå...

När jag sköljt ur färgen tror jag det är dags för en kackeltråd om våra vårbebisar - det är ju ett helt gän som är föda i slutet på mars/början på april!

KRam!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :lol:
jennie27 skrev: menar du att Anton plockar in igen? Jag trodde det beteendet kom först efter tonåren??? :shock: :lol: Här plockas bara ur så golvet är minst sagt svårstädat.
:D Lille herrn ska lära sig städa, är meningen. Av någon anledning faller det sig inte lika naturligt som att plocka fram - "riva ur" som det brukar heta. Men där ska man inte ge sig och bara konstatera att "golvet är svårstädat". Det får allt bli ett litet OJ DÅ (när det är riktigt illa) och sedan metodisk städning, med handen om handen om så krävs.

Och det kan krävas en sisådär trehundra gånger.

Men då har du lärt lilla älsklingen någonting som din blivande svärdotter kommer att tacka dig innerligt för :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej igen!

Ja i ungfär två veckor gick det kanon! Nu så är det mycket trsssligare igen. Det började i fredags då vi satt på närakuten när sovtiden inföll och fortsatte över helgen när han hade lite feber och vargar för det. Nu när allt är "vardag" igen och jag verkligen tänkt "minikur" får jag det likväl inte att stämma.

Han är sjukt trött kl 10, sitter han i pulka, vagn eller bil somnar han tvärt. En liten 10-min-lur räcker för att han sedan ska ha svårt att somna 11.30 (eller med marginalkvart). Jag skulle så gärna vilja att han tog sig en 20-minutare i ensamleken men tyvärr har detta ännu bara hänt två gånger i hans liv! :shock: När han tröttnar på ensamleken ställer han sig i stället i sängen och hojtar, jag försöker ju länga den litegrann så han kan få utrymme att sova.
Så nu är han i ställt övertrött kl 11.30 och vaknar med blodisande illtjut i marginalskarven, ligger kvar på mage och skriker sig blå över att inte kunna somna om. Ramsar jag ber han mig fara och flyga - milt sagt! :x Men somnar om gör han inte och han är väldigt besvärad över det. :cry:
Nu har vi alltså trött förmiddag, trött eftermiddag och halvhyfsad kväll (eftersom han oftast sover 45 min på em när middagsluren kraschat).
Det känns som om han vill halka tillbaka på tidigare schemat fast sova 2 x 45 min och det känns inte så skoj. Han behöver en middagslur!

Lite attitydhjälp kanske?
:oops: Jennie
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"