Lactulos

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lua

Inlägg av Lua »

Oj, vad skönt att höra! Det var med bävan jag öppnade tråden efter gårdagens rapport. Och hur ska inte du känna då! Håller alla tummar!

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hurra för bajset! \:D/ Vad skönt att höra! Om du får ner honom på huk nån gång när han har blöja så kan han inte jobba emot, men då ska han ju vara sammarbetsvillig. :wink: Nu ska du se att det ger sig, lactulos är effektivt i längden!
Mamma till Alfred

Inlägg av Mamma till Alfred »

Åh vad bra! Skönt för honom och för dig :lol:
Lycklig mamma till Alfred född juli 2006
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh grattis! va skönt!!!

Jag har tänkt så på er..

Kram!
/Fjällmor
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej på Er alla och tack för Grattisarna! :heart:

Idag har han bajsat på sig liiite som vanligt 3 gånger. Han håller emot och vill inte bajsa, han slänger sig på golvet och kniper ihop benen. Efter middagen satt han på toa i 40min och lyssnade på musiksaga (jag föreslog att han kunde kliva upp och fortsätta lyssna men han ville sitta kvar). Det kom ändå inget bajs.

Vi satte nu på kvällen en ny microlax. Det resulterade i en skaplig bajsblöja men inte på långa vägar full.

Det är som om han har fått en betingad reflex att han _inte_ vill bajsa och att han håller emot. Jag måste få bort den på något sätt. Att upprepa som en grammofonskiva att "när man är bajsnödig ska man låta bajset komma ut" har uppenbarligen inte fungerat hittills. Hoppas nu att mönstret bryts genom microlaxen och lactulosen. Att han märker att det inte gör ont och att han snart kan bajsa "som vanligt".
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Testa huksittande, om det går! 8-[
Mamma till Alfred

Jag tror att det enda som kan bryta mönstret är att han får tömma tarmen ordentligt med hjälp av Klyx. Microlax når bara till den nedersta delen av ändtarmen och eftersom han läcker avföring så är det antagligen fortfarande riktigt fullt och riktigt hårt.
Ofta kan man behöva ge Klyx kanske tre gånger eller mer för att få lite ordning på det hela.
Att ge Klyxet är inte svårare än Microlax.
Får han bara känna några gånger att det inte gör ont att bajsa så tror jag att det hela sedan löser sig av sig själv.
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej på er alla!
Nu är det måndag. Vi har totalt tagit 2 st Microlax och 1 st Klyx. Klyx tog vi igår och det gav helt klart bäst verkan. Resultat i blöjan nästa omedelbart.
Idag har han _inte_ läckt bajs! Det känns så bra! Men han har ätit dåligt (1 tugga till middag) och klagat på magont så jag tror inte han är bra.
Han sa under middagen att han behövde bajsa. Han ville ha blöja men jag föreslog toaletten istället och en saga. Det godtog han. Vi satt i 20 min men utan resultat. Kan det bero på att jag satte honom på toaletten istället för att ge honom blöja som han inte bajsade? Eller skulle han ändå inte ha bajsat? Jag känner mig så kluven här.
Om han inte bajsar till på onsdag ska vi ge en Klyx till, då har det gått 3 dgr. Tycker ni att jag då ska ge honom en blöja efter klyxen eller ska jag helt sonika sätta honom på toaletten? Om jag sätter honom på toaletten kanske han känner att det inte är så farligt där i alla fall. Eller blir det bara värre att "tvinga" honom att bajsa på toan?
Vad tror ni?
Kram Cajs
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

CajsaS skrev: Men han har ätit dåligt (1 tugga till middag) och klagat på magont så jag tror inte han är bra.
Hej! När tarmen sätter fart gör det ofta ont. Man kan bli rätt öm i kistan efter en rejäl förstoppning, så det behöver inte betyda att det är förstoppningen som gör ont. Mycket fysisk aktivitet brukar göra susen för den funktionen! :D

Vad gäller toalettpsykolgi är det inte min påse, så där får någon annan hugga i! :-)
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Okej, jag visste inte att man kan få ont i magen efter en förstoppning. Bra att veta, tack.
Någon som har synpunkter på blöja / icke blöja ofter nästa klyx?
-cajsa
Mamma till Alfred

Toalettpsykologi är väl eg. inte min grej heller men jag tycker du skall sätta honom på toan, han kommer inte kunna hålla tillbaka när han fått klyxet.
Gör det inte så komplicerat utan ge honom klyxet och säg att han skall sätta sig på toan när han känner att det är på g. Det fixar han säkert :)
Gör det sedan till en vana att sitta en stund på toa varje morgon efter frukost.
Min lille pojk sitter en stund på toan varje morgon, ibland med resultat, ibland inte. Tanken är att det skall bli en naturlig grej, inga konstigheter. Han sitter där och bläddrar i en bok, hur söt som helst :D
CajsaS

Inlägg av CajsaS »

Hej och Tack igen!

Då gör jag helt enkelt som du säger med toan vid nästa klyx. Det är så skönt att höra vad du/andra tycker och få input.

Det blir dock ingen klyx imorgon som det var tänkt.
Nu ikväll följde han med mig på salsakurs. Efter ett tag sa han att han bajsat på sig. Min vana trogen hade jag tagit med våtservetter, extra kalsonger och en blöja. Vi tog av det smutsiga och jag frågade om han ville gå på toaletten. Det ville han inte men han ville ha blöja istället för kallingar så det fick han. Två minuter senare kommer han till mig med bajs på fingrarna. Han hade bajsat så mycket diarre att det skvätt upp ur blöjan därbak och läckt på sidorna och igenom långkalsongerna och byxorna. Det var bara att sätta på overallen och gå ut och ta en taxi direkt hem. Nu ligger han nyduschad och sover, overallen ligger i tvättmaskinen.
Är detta också en vanlig reaktion efter klyxar och lactulos? Förra klyxen var som sagt i söndags men lactulos får han nu varje dag.
Eller så kanske det är magsjuka på g. Förstoppad verkar han iallafall inte vara :shock:

Hej och hå! 1000 tack för att ni tar er tid att svara.

kram Cajsa
Mamma till Alfred

Ja är det inte det ena så är det det andra :lol:
Tror inte att klyxet är orsaken - det åker med ut när han bajsar.
Så mycket diarré borde inte vara pga förstoppning utan min gissning är att Lactulosen börjar ha effekt. Om det fortsätter är det dags att minska lite försiktigt på dosen.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

CajsaS skrev: Är detta också en vanlig reaktion efter klyxar och lactulos? Förra klyxen var som sagt i söndags men lactulos får han nu varje dag.
Eller så kanske det är magsjuka på g. Förstoppad verkar han iallafall inte vara :shock:

kram Cajsa
Nej, sån diarré är ingen normal biverkning... Det var ju jag som önskade på er den, för att bryta cirkeln... :shock: :lol: :lol:

Nej, skämt åsido, magontet i går och diarrén idag tyder mer på magsjuka. Ska vi skratta eller gråta? :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mamma till Alfred har rätt. Lactulos kan nog ge lite diarré i hög dos. Men inte vattentunn. Det borde stabilisera sig inom nått dygn.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"