2-åring vaknar flera gånger per natt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Citymamma

2-åring vaknar flera gånger per natt

Inlägg av Citymamma »

hej!

Jag är på sätt och vis lättad över att se att andra har barn som inte jämt sover hela natten.

Vår son kurades vid 8 månaders ålder och sov fantastiskt. Men nu är han 2 år och 2 månader och sen ett halvår tillbaka vaknar han ofta flera gånger per natt. Vi gjorde misstaget att ge honom vatten ett tag, som han sen utnyttjade. Nu har vi slutat med det.

Vi försöker att alltid ramsa när han ropar på mamma / drömmer / gråter / vill ha vatten eller vad det är. Till slut hoppar han ändå ur spjälsängen och kommer upp. Någon gång per natt ropar han inte ens utan hoppar bara ur spjälisen och springer in i vårt rum.

Han fick en lillasyster för ett halvår sen och han utvecklas jättemycket språkligt just nu. Kan det ha med saken att göra?

Eller är det bara vi föräldrar som inte har skött oss?

Och - har någon nåt bra tips på vad vi kan göra?

Tacksam för svar!

ps Båda barnen sover i spjälsängar i samma rum. De väcker väldigt sällan varandra.
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej

Det som jag tror har hänt är att han blir underhållen på natten. För när han vaknar så får han en bekräftelse på att han vaknar - till att börja med vatten. Men även en "evig" ramsa kan också fungera på det sättet.

Så tillbaka till att "På natten händer INGENTING"! Genom att ingripa så lite det bara går.

Vid behov tror jag att det skulle sitta bra med en liten inte klättra ur sängen-kur.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Med fokus på det som är för de största barnen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Citymamma

Inlägg av Citymamma »

hej igen och tack för svar!

Vi försöker så gott vi kan att inte ge nån belöning, men vad gör vi t.ex. när han ropar att vi ska lägga täcket rätt? Ignorera eller ramsa?

Utifrån länken du skickade tänker jag så här:

Någon får sova på soffan i några nätter (den är närmast barnens rum) och "plocka" sonen när han vaknar till. Alltså antingen ramsa omedelbart eller hoppa upp och lägga tillbaka honom i sängen snabbt som ögat.

Låter det som en idé?

tack igen!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Absolut!
Men jag tror att det är viktigt att få in lite "jäklar anamma" i väggarna också - här ska banne mej sovas.
Bara att tänka det brukar hjälpa långt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "