Jag och mina två tjejer har varit med om en tråkig upplevelse som jag ska försöka redogöra i korthet
För en vecka sedan var vid vår strand och matade fåglarna. Äldsta dottern har bröd både i mun och hand. Minsta sitter på marken.
I full galopp kommer en stor golden retriver och hoppar upp på min dotter, sliter med sin mun brödet hur hennes hand och mun. Hunden hoppar vidare och välter min sittandes dotter och tar även hennes bröd. Båda barnen blir chockade, livrädda och gallskriker. Matte, som var 30 meter bort, ropar på sin hund om inte kommer.
Hur jag blir helt galen
Efter detta tillfälle så har hon ryggat och velat hoppa upp i vagnen så fort en hund närmar sig och börjat gråta "mamma, jag är rädd för hunden".
Jag har försökt att inte förstärka hennes rädsla (vilket jag säkert till viss del gjorde redan på stranden) utan bara satt henne i vagnen och sen har jag bett att få hälsa på hunden och busat med den bara för att visa att jag tycker om hundar och att man kan leka med dem.
Samtidigt vill jag inte ignorera hennes rädsla genom att säga "men hunden är ju snäll" för då känns det som jag idiotförklarar henne.
Hur ska jag göra? Vi möter mycket hundar på gatan (säkert 4-5 ggr/dag) och det är inte alltid jag har en vagn att sätta henne i. Om vi möter en hund på gatan - hur ska jag bete mig?
Jag vill verkligen inte att min dotter ska bli hundrädd.
Tacksam för hjälp!
//Pia-Lotta