atopisk hud på vuxen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

atopisk hud på vuxen

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej kära vänner!
sätter detta under kackelforum då jag inte tycker att det riktigt passar på barn-sidorna.
Har efter några veckors konstant klåda och sönderriven hud på benen och armarna. varit i kontakt med en hudläkare, och provtagning visade att jag är atopiker. Har aldrig tidigare haft dessa besvär, och nu vet jag att det finns många goa människor här på forumet som är bättre på detta än mig, men hur gör jag för att få en hud som inte spricker, kliar och är sårig?? Fick rådet att använda cortisontabletter, men jg har aldrig gillat det preparatet, Vet att Kerstin lovordat livets olja, men vad gör man när man inte klarar av att svälja den?? :? :? Finns den kanske som kapslar? Funderar på om man borde äta någon form av kosttillskott, men vad?

Så m någon har något gott tips, så ge mig det, för jag har nu snart klöst sönder hela benen och överarmar, och det kliar vetlöst :(
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vackra själ! :D

Jag har 2 atopiker i huset... det finns en uppsjö av saker att prova :shock: :roll: tyvärr... olika saker funkar för olika hud.

Nu är timmen sen, men jag återkommer :!:

:heart:

Kram!

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Kan du inte svälja oljan så köp kapslar. Vet inte om just livets olja finns men någon sorts Omega3-fetter är bättre än ingen, för huden. Om du inte äter fet fisk t.ex. 3-4 ggr i veckan, då behöver du inget tillskott. :)
Nötter är det mycket nyttigt fett i.

Vad har du för fett på mackan och i maten?

Vad har du på din hud för övrigt? Krämer och tvålar? Finns mycket olämpligt där man kan råka ut för.
Tvättmedel? Sköljmedel? Kan göra det sämre.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Har nu kollat i skåpen här hemma, detta har jag i badrumsskåpen:
Grumme tvättsåpa och comfort sensitive, (använder bara lite sköljmedel och tvätmedel då jag har småbarn)
Som duschtvål använder jag brnängens flytande cremetvål, och schampo har jag just nu inget alls då min hårbotten fått spunk av en lång kortisonkur, annars använder jag ett dyrare schampo från frisören. Tvättar håret två gånger i veckan, och duschar varannan till var tredje dag.
Som hudkräm använder jag Aqualan, en parfymfri bassalva från apoteket.
Smink använder jag ID, ett rent smink utan oljor och fetter.
I kylskåpet finns
Flora lättsaltat margarin, och till matlagning använder jag milda.
Så, nu är ni välkomna att ställa diagnos :lol: :wink: :lol:

Omega3 har jag en burk från hälsokosten, pauluns heter det tror jag. Borde kanske börja äta den bättre. Får se om det hjälper något :)

Hege

Inlägg av Hege »

Det finns en norsk krem som heter Zona (finns även i svenska hälsokostaffärer), som har verkat underbart på min minsta sin atopiska eksem. Försvann på tre veckor, för aldrig att komma tilbaks. (Nuvel, har ännu inte kommit tilbaks, efter två år).

Bygger på enzymet Zonase, som finns i fiskägg. Enzymet bryter ner ägget, men sparar fiskyngeln. I krämen ska detta bryta ner skadat hud, utan att skada den friske huden under. Den nya huden ska även bli starkare.

Som sagt, fungerade utmärkt på min fem-åring, och vet du vad! Jag använder den själv i ansiktet, och häromveckan blev jag bett om att visa leg. på Systemet. Jag är 37 år!

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1 ... det391.htm
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Duracellmamman!

Vill bara skriva att jag lider med dig, kli och svid är inte roligt. Annars är mitt tips att sova, vara ute mycket i friska luften, använda kläder som andas (bomull) och TA DET LUGNT. Stress gör alla klådor värre. Har du något som hänger över dig eftersom det brytit ut nu?

Är inget proffs men bregott är bättre än margariner som de gör så mycket konstigt med innan det blir som smör. :shock:

Klifria kramar Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag är kliig, narig och eländig på vintern. Värst är hårbotten (som kliar året om och blir värre på vintern...) Men på vintern kommer eksemet på händerna och runt ögonen och öronen som ett brev på posten. Tyvärr har det blivit värre och värre för varje år.

I år har jag ätit Omega 3 hela vintern och tvättat mig med Galltvål. Över hela kroppen även håret... Peppar, peppar - men hittills så har eksemet bara blommat upp när jag varit överdrivet renlig här hemma. Dvs. Städat med rengöringsmedel och inte haft hushållshandskar på mig. :oops: Eller när jag försökt vara snygg och smort in ansiktet i nått som ger mig litet färg - med resultat att jag varit röd och svullen dagen efteråt. (Ursnyggt!!! :evil: ) Eller om jag joxat i för mycket hårprodukter för att få styr på hårsvallet...

Galltvål! Jag säger bara det!!! Den är super! Kanske något för dig?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nu har du fått massa bra råd :D. Men jag hoppar ändå in med lite till här :wink:. Själv har jag också fått eksem, runt ögonen, och jag har aldrig haft det förr. Känslig hy, men inte på detta sättet. Kanske har Jannika en poäng i stressen. Har inte precis känt av det, men att stress och hudproblem hör ihop är ju ett välkänt faktum. Tror också du kan hitta en hel del tips som du kan använda i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8299
Läser du där, ser du att mineralolja kan ställa till det. Och det är det med största säkerhet i Barnängens cremetvål (för att inte tala om allt annat som finns däri), och i krämen du använder. Det är nästan omöjligt att hitta något på Apoteket som INTE innehåller mineralolja :evil: (GalactoBase är det enda JAG vet om). K-inas tvåltips lät ju intressant! Annars se till att den är så ren som möjligt, dvs högsta möjliga halt olivolja. Hård tvål är bättre än flytande. Men som sagt, tråden ger mer info!

Och Jannika har helt rätt i att det är bättre att använda bregott och smör, ist för margariner. Och olja också förstås, till matlagning.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag vet iallafall minst en sak du kan förbättra. :) Margarin har ingenting att tillföra din kropp som är nyttigt, snarare tvärtom.
Här står det om hur man gör margarin:
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk ... fakta.html

Även om det inte är någon som ännu bevisat vetenskapligt att denna sörja är farlig, så kan man ju tänka. Vill man ha fett från en ko eller från en kemikalietank?
Rapsolja, olivolja, smör och Bregott är bättre alternativ. Särskilt oljorna, de är jättenyttiga.

Tvättmedlet vet jag inte om det är bra eller dåligt. Får nog prova dig fram där. Sköljmedel kan man skippa helt. Har inte haft något sen det facket gick sönder på tvättmaskinen. :) Skonar man sin hud från lite fler kemikalier. Fast jag torktumlar aldrig, vet inte om det blir konstigt när man gör det. :-k

Jag lyckades inte hitta vad Aqualan innehåller, bara länkar på finska. :) Men troligen är det mineralolja i. Finns olika namn på det:
Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Paraffinum, E 905.

Själv tycker jag Dermanords schampoo/tvål i ett är bra. Finns utan örter/doft. Det är milt. Gjort på majs och kokos bl.a.
Olivtvål ska också vara skonsam.

Galltvål, är det inte starkt? Har hört att den är kanonbra som fläckborttagare. :)

ID tror jag är bra. Fast jag har ingen riktig koll där. Verkar kanonbra om man ska gå efter priset. :) Tänkte prova det förut men jag ändrade mig.
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Hej! Tack för goda tips, ska genast byta ut mitt florapaket mot något annat, och kankse använda olivolja när jag steker istället.

Detta är innehållet i aqualan:
Aqua
Decyl oleate
cetearyl alkohol
glycerin
sodium cetearyl sulfate
och
methylparaben,

Är något av det mineralolja?? Är jättedålig på just sådant.

Har tagit fram min burk med omega3 och tänkte kurera mig med en lite större dos, det fanns attt man kunde höja dosen något vid behov, och undrar om inte min torra hy har det behovet nu ? :)

Så nu sk jag gå igenom kyl och frys
kram

blomman

Inlägg av blomman »

Jag har hela mitt liv haft atopiskt eksem, men med hjälp av dels zonterapi och sedan att bygga upp tarmfloran så har jag fått bukt med det!
Tarmfloran är så oerhört viktig för huden!
För min del har zonterapi varit fantastiskt bra, men det kan inte vara lika för alla förstås.
Omega3 har inte hjälpt ett enda dugg för mig, men det där är ju också olika!
Hoppas du får ordning på kliandet! Vet hur pestigt det är!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åhå! Nu får jag tillfälle att fortsätta min nattljusoljemission på dig (se tråden "Mat, mage, mammakropp" här nedan)! Jag är övertygad om att du får hjälp av den. Nattljusolja (omega6); bra mot atopisk hud, ömma bröst, sköldkörtelbesvär och annat som är hormonbaserat. Eftersom vi bägge har fött barn och ammat kan säkert någon brist i förhållande till det vara boven i dramat.

En vän till mig, som var mycket värre däran än jag (efter graviditeter och långamningar) hade fått helt förstörda händer, nariga och sprickiga. Och armarna var helt knottriga. Hon fick hjälp av Omega6, och ett par andra hälsokostpreparat som kan kan ta reda på om du vill. OCH Coca-Cola är förbjudet (om du nu dricker det). Så in i bomben mycket socker!
kram /Å
K-ina

Inlägg av K-ina »

susanneethel skrev: Galltvål, är det inte starkt? Har hört att den är kanonbra som fläckborttagare. :)
Det fina i kråksången är att den är bra mot fläckar OCH skonsam för huden. Jag ser nästan hur kliet läker ut inför mina ögon! :shock: Har fått sambon att testa nu också och de små sår som han hade mellan fingrarna är borta!

Här kan den som är intresserad läsa:
http://www.galltval.se/
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Hege

Inlägg av Hege »

Ja - galltvål ger supermjuka händer!

Och så kom jag på en kräm till, A-creme (tillverkas i Skövde, säljes i hälsokostaffärer), super på bland annat röda bebis-stjärter. Innehåller mycket A-vitamin som sätter fart på huden läkning.
susasander

Inlägg av susasander »

Jag har haft världens problem med hårbotten eksem som kliade och bildade sår i hela hårbotten och fick då utskrivet av en läkare ngn slags kortisonlösning. Detta hjälpte dock inte alls så jag slutade att använda det.

Det som däremot hjälpte var då jag ändrade min kost började äta nyttigare; uteslöt vetemjöl ur kosten, tog extra vitaminer och omega 3, drack sparsamt med mjölk åt mycket grönsaker och långsamma kolhydrater. Efter någon vecka vara hela hårbotten läkt :lol: Tror att att det vara i Sanna Ehdins bok "12 veckor till ett självläkande liv" jag läste att eksem kan bero på att man är känslig mot vetemjöl. Vet inte om det hjälper för alla men för mig funkade det iallafall.

Tyvärr så har jag fått tillbaka eksemen nu då jag börjat äta onyttigt igen :roll:
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"