Definition på "Rena himmelriket"????

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lillamolntuss

Definition på "Rena himmelriket"????

Inlägg av Lillamolntuss »

Smygsurfade på AFF och hittade ett "spännande" inlägg:

..."vår 3 åring sover numera bra tycker jag. vaknar 4-5 ggr per natt men somnar oftast om ganska fort, dricker välling 1-2 ggr och den blandas kvällen innan och dricks kylskåpskall så det är enkelt att hämta. det är rena himmelriket;-)" ...

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/i ... ?p=4812141

Och - OJ va jobbigt att kura 3 nätter mot att få ha det så där "mysigt" ett par år! (Oj, nu blev jag visst sarkastisk :oops: )

(Är inte medlem på AFF längre, vägrar skriva något där eftersom folk ändå inte vill ha hjälp/är beredda att göra något. Men det är kul att läsa ibland!)
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Diana

Inlägg av Diana »

Jahaa!
Är det DET som är himmelriket?
Då är det väl i sjunde himlen vi befinner oss?
Vi, som sover hela nätterna.
:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:
vanna

Inlägg av vanna »

Det låter jobbigt för treåringen att inte få sova mer sammanhängande.

Men sömnen är ju faktiskt inte någon föräldratävling.
Förr eller senare brukar sömnlösa vilja ha hjälp och då är de öppna för råd och förslag. Annars tycker jag att det är ens egen ton och inlevelse som styr reaktionerna väldigt mycket.

/ vanna
Diana

Inlägg av Diana »

Nej, du har nog rätt vanna: Det är ingen tävling! Inte sömnen och inget annat inom barnavård och fostran heller!

Själv vet jag inget om AFF, men jag är innerligt trött på den konstiga inställning till problem som hörs på öppet dagis och dylika ställen. (de där legitima lidandena...)

Förlåt att jag i min frustration blev lite elak :oops: För DET hjälper ju ingen!
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

vanna skrev:Annars tycker jag att det är ens egen ton och inlevelse som styr reaktionerna väldigt mycket.
Den pedagogiska talangen saknar jag, tyvärr! :oops: Försökte länge, men gav upp till slut. Tyckte inte att det spelade någon roll hur man uttrycker sig.... AFF skulle dock behöva någon... Kanske du?!?!!! :lol: Och det skulle vara lärorikt för mig att se hur jag borde ha skrivit...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
vanna

Inlägg av vanna »

Nejdå. Inte jag :lol:

Kanske borde jag begå självkritik. Men jag blir så trött när vuxna männsikor tjafsar på föräldraforum som om det vore prestige och rätt och fel det handlade om. Och inte alls om barnen.
Förlåt för att jag lät dryg och beskäftig.

Allt gott :wink:

/ vanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "BVC, barnläkare, spädbarnsgrupper, Anna W mfl hade inget att komma med som fungerade."

Och där åkte man ut i kylan av bara farten ](*,)

Det som etablerats vid tre års ålder har, vet all samlad barnaforskning, en benägenhet av mycket hög sannolikhetsgrad att prägla resten av livet.

:cry: :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
inger
Kontakt:

Jag reagerar faktiskt

Inlägg av inger »

Jag reagerar faktiskt ännu mer på rådet att ringa socialjouren och begära stödfamilj.
Har människor inga andra nätverk än myndigheter. Socialjouren ska ju vara ett ställe att vända sig till i yttersta nöd. Det är liksom inget ställe man bara vänder sig till så där, för att man inte kan lösa elementära saker som att ge sina barn mat och sömn(om man nu inte har blivit ställd på gatan och saknar säng och mat till barnen.)
Folk känner inte till att det då blir det en social utredning. Det innebär att man pratar inte bara med familjen utan med nätverket omkring.
Sedan finns man i socialtjänstens papper i fem år. Efter fem år först finns man inte kvar.
Chockar mig lite att folk ser på socialtjänsten som något man vänder sig till bara så där.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Håller med dig. Det är så skrämmande aningslöst. (Se f ö Herman Lindqvist på "I stället för dagis".)

Minns hur jag stod i tvättstugan en gång i Rosengård där vi bodde (fem barn då) och mötte en finska, som väntade sitt elfte barn. Alla de första tio var omhändertagna.

- Vad du gör, sa hon till mig, gå aldrig till socialen! Då tar de ungarna ifrån dig.

Jag lydde hennes råd.

Men överallt i dessa dagar får man höra: "Sök hjälp! Dra dig inte för att söka hjälp!" Och det underförstås, eller sägs rätt ut, att det är Storebror Statens "hjälp" man ska söka.

Men samhället har aldrig varit någon bra mamma. Aldrig någonsin genom historien.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"