Vägrar äta

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MichaelaL

Vägrar äta

Inlägg av MichaelaL »

Hej

Nu behöver jag konkreta råd av Er som vet. (Hoppas det är ok att jag skriver här - har tidigare frågat om Amandas SHNkur på annan tråd)

Amanda har idag ätit enligt följande

Frukost 08 - 120ml mjölk (erbjöd gröt men hon vägrade ens smaka)
Lunch 11 - 3 tsk grönsakspure + 100ml mjölk
Mellis klockan 13 - 100ml mjölk
Mellis klockan 14.30 - vägrade äta fruktpure, åt 50ml mjölk

Hon brukar äta
8 - 150ml mjölk
11 - 125ml kött/grönsakspure + 150ml mjölk
14.30 - 125ml fruktpure + 120ml mjölk
17.30 - 125ml gröt + 2dl välling
19 - 2dl välling

Tidigare har hon ätit mycket mer. Vid ca 5mån åt hon lika mycket mat + sammanlagt 3dl mer mjölk per dag.

Maten har blivit en enda kamp. Jag trugar - hon vägrar äta. Vi har samma rutiner varje dag.

Hon sitter i egen matstol vid matbordet. Jag låter henne ha egen sked. Hon får röra vid maten och "leka med den". Hon får smaka osv. Ibland har jag fört skeden i henne mun fast hon protesterat. Det är lätt att vara efterklok men just då, då man matar känns det så viktigt att hon äter.

Jag är frustrerad - hon är frustrerad då det kommer till mat.

Hur ska jag vända detta? Hur ska jag få henne att vara hungrig? Hur ska jag få henne intresserad av mat? Hur ska jag göra matstunden till något positivt? Borde jag ta paus? Borde jag bara ge henne mjölk/välling under xempelvis en vecka? Men hur går det då med nattsömnen? Hon vaknar fortfarande ca 2ggr varje natt men somnar om ganska fort. Hon sover 20-08. På senare tid nu då hon börjar äta sämre vaknar hon ofta tidigare, men äter ändå inte mer då hon vaknar...
Amanda 8mån den 31 mars 2007

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej MichaelaL!

Vi får rätt olika råd i Finland och Sverige, har jag förstått i tidigare trådar - och jag kan bara förundras över att aptiten hos din tös varit så god innan, med den ansenliga mängd mjölk hon slurpar i sig :shock:. Men jag har förstått att det är så era rekommendationer ser ut. Vet bara att mina skulle bara peta i maten om de fick dricka så mycket mjölk och så ofta :wink:.

Vad som sen påverkat förändringen vet jag förstås inte säkert. Men vår lilltufsa är en riktig "kan helv"-dam, och det var vid runt 7 mån som det började yttra sig. Ville inte ha ett dugg matat i sig. Så det var bara att tänka om som mamma och försöka hitta på mat som hon kunde peta i sig själv, med en och annan sked instoppad av mamma dessemellan. Mycket plockmat alltså! Finns massa bra för små 7-månaders: ärter, majs, avocado, makaroner, mjukt bröd, ris, couscous, kokta små morots- eller blomkålsbitar osv. Och får vår tufsa bara äta själv är det inget problem med aptiten. Och hon började med 2 mål lagad mat redan vid 6,5 månad för hon krävde helt enkelt MERA MAT för att tycka att livet var toppen :wink:. Så om hon finner sig till rätta med det egna ätandet kan du ju fundera på att erbjuda mat även vid 17.30, om det kan påverka situationen.

Och håll fast vid mattiderna! Minst 3,5 tim mellan målen så att aptiten hinner byggas upp. Hon svälter ju inte ihjäl om hon något mål skulle rata maten. Om du håller fast mattiderna så kommer hon nog snart på att det är bäst att äta när den sätts på bordet :wink:!

Lycka till :D!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vill du att lillan ska äta mer mat så föreslår jag att du skippar mjölken till varje mål, det räcker gott med vatten. Sen kan du ge välling på morgonen alternativt gröt samt välling som nattslurk därimellan vanligt mat.

Sluta truga, att locka och pocka leder bara till en kamp. Lättare sagt än gjort kanske men truga inte.

Om hon gillar välling så kan du känna dig trygg i att hon blir mätt på morgonen och att hon på kvällen kan kompensera det hon inte ätit under dagen med nattslurken.

Det kommer ordna sig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Idag har hon ätit så otroligt duktigt!!! (är stolt och lättad) Hon har gapat mot skeden. Hon blev riktigt superhungrig inför lunch och åt då 125gram mat + 100ml mjölk, sedan till mellis åt hon 125gram fruktpure och 120ml mjölk, nu åt hon 125gram grönsakspure + 50ml mjölk + lite vatten :-D

Har gett åt henne en äppelklyfta i handen + så har hon haft egen sked. Hon har gillat att äta, har gapat stort och lutat sig mot skeden. Inte alls som tidigare...

Jag frågade idag om det där med mjölka på rådgivningen och de sade att hon skulle dricka 6dl mjölk varje dag fram till att hon var 1år (inget vatten).

Kommer att strunta lite i det där. Tycker det är onödigt. Speciellt vid mellis. Kommer att bjuda vatten istället då. Hade vatten i nappflaska åt henne precis och hon drack det. Hon grinade inte illa. Utan godtog det!

Snart kommer eldprovet (efter badet). Ska bjuda henne gröt istället för välling... Få se vad som händer... På rådgivningen menade hon att välling inte var bra, att det var bättre ,ed gröt. Förstår inte skillnaden. Vad är det för skillnad om hon äter 1dl gröt och dricker 1 dl mjölk, eller om hon bara dricker 2dl välling? Fattar inte vitsen...

Vi har genomfört SHN i början av decemer 2006 men ännu sover inte Amanda hela natten utan vaknar oftast 1gång på morgonen.
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

ja just ja - hur mycket mjölk / vatten dricker era sötisar? Och hur mycket mat?

Min tjej är nu vid 6 mån 69cm lång och väger 8.7kg

Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen MichaelaL!

Ja, våra rekommendationer är att ge uteslutande vatten som måltidsdryck eftersom mjölk BÅDE verkar negativt på aptiten, dvs de blir mätta av mjölken som inte innehåller den näring maten gör, OCH hämmar upptaget av järnet i maten. Men, som sagt, vet ju att Finland har andra rekommendationer. Men här har alltid vattnet slukats till måltiderna. Där har jag aldrig mätt mängderna, utan de dricker sig otörstiga helt enkelt. Förstår inte heller rekommendationen att äta gröt hellre än dricka välling. Det enda neg med vällingen är väl att det blir mycket kiss :wink: :D. Men kanske är det så att BVC i Finland är lika snurriga som här i Sverige i vissa frågor. Så gör du det som fungerar bäst för er, tycker jag!

Matordningen för min lilltös när hon var 6-7 mån såg ut så här, om det kan vara till någon hjälp:
07 Amma
07.45 Gröt vid frukosten
10.00 Lunch motsvarande 1 stor burk matpuré + fruktpuré, vatten (blev sedan vid 11.30)
13.00 Amma + fruktpuré
16.30 Middag motsvarande 1 stor burk matpuré + fruktpuré, vatten
18.00 Gröt + amma efteråt (vilket hon sällan var så intresserad av, för mätt helt enkelt :wink:)

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej.

Visst är det så att du menar modersmjölkersättning när du säger mjölk?

När min tjej var sju månader fick hon välling (en stor flaska) till frukost, en portion gröt på förmiddagen, mat- och fruktpuré till lunch motsvarande 200g, ersättning (2-250 ml) till middag och välling till nattslurk. När hon blev åtta månader bytte jag ut ersättningen till mat till middagen. Hon har alltid druckit vatten till alla måltider.

Det där med gröt istället för välling kan hänga ihop med WHO´s rekommendationer med helamning till halvåret och därefter delamning så länge det går. Välling servers ju ofta i flaska och kan därför konkurrera ut amningen..... :roll:

/Åsa
MichaelaL

Inlägg av MichaelaL »

Jo med mjölk menar jag ersättning...

Märker att min tös äter grymt lite just nu...

Det gick inget bra med gröten igår. Hon totalvägrade. Åt välling senare. (vågade inte natta henne utan någon som helst mat - för gröten vägrade hon ta i - hon åt kanske 3tsk sedan var det tvärstopp) På rådgivningen menade hon att jojo - jag skulle ge gröt och om hon inte åt det skulle hon få nöja sig med mjölk, och om hon vaknade på natten av hunger så skulle jag ge henne mer mjölk... på natten alltså... men jag sade att Amanda har inte ätit något alls på natten sedan hon var 4mån - varför skulle jag börja ge mat åt henne nu... suck! Hur skulle ni lösa detta?

Idag på morgonen vaknade hon 08 - serverade gröt efter morgontvätt. Hon vägrade att ens smaka. Hon lingrade sig i stolen och blev otålig. Klockan 08.45 gav jag upp och fixade åt henne välling. Hon åt 75ml. Totalt har hon alltså ätit 75ml till frukost... Blir galen. Hon behöver väl mer än så? Hur ska jag få henne att börja vilja äta mat? Hon verkar sällan vara hungrig...

Nu känner jag mig igen så sär hjälplös... känner att jag misslyckas som mamma eftersom Amanda inte vill ha mat... eftersom jag inte får henne att äta gröt och eftersom hon inte för övrigt heller verkar vara intresserad av mat sådär jätte mycket...

Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo med mjölk menar jag ersättning...
Då missförsod jag lite :oops:. Aptitbov tror jag iof att det kan vara ändå, men då är den ju berikad och ställer väl inte till det ur näringssynpunkt... Men som sagt, i Sverige är rekommendationen att ge vatten istället och det går alldeles utmärkt det med.

Kantarella har säkert rätt om anledningen till vällingrekommendationen. Men är din tös så stor nu så lär ju en flaska knappast störa någon amningsprocess, eller hur?! Så jag tycker lugnt du kan fortsätta ge välling om hon gillar det bäst. Vad är det förresten för gröt du ger? Har du provat något annat, typ vanlig havregrynsgröt? Men som sagt, det finns ju ingen anledning att inte ge välling både till frukost och nattslurk om hon nu gillar det. Och så vidhåller jag rådet att styra upp mattiderna och hålla tiderna däremellan. Ge henne en halvtimme på morgonen innan frukostvällingen. Hon kanske behöver "morna" sig lite innan aptiten väcks. Det är inte alla som är hungriga som vargar när de vaknar :D.

Och så försök vara lite cool 8). Hon svälter sig inte, det kan jag garantera. Ju lugnare du är kring matningen/matsituationen, desto bättre lär det bli. Blir det en kamp/stress kring det, eller att hon känner hur innerligt viktigt det är för DIG att hon äter en viss mängd, ju svårare är det för henne att hitta till den egna njutningen i matstunden. Lättare sagt än gjort, förstås :roll: :wink:. Men har ni 3,5 timme mellan målen och hon har mat att plocka med själv, skulle jag låta det vara så. Hon äter det hon äter. Och sen kan det kompenseras med kvällsvällingen så att hon får i sig vad hon behöver för natten. Att kompensera efter varje måltid tror jag snarare ställer till det. Och den berömda poletten får svårt att trilla ner av sig själv, om du hänger med :wink:.

Lycka till!
Ewa
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"