Vi orkar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Ledsen vill vi ju inte att han ska vara :!: Du har solfjädern att ta till, när du känner att ramsan inte når fram! När gråten är ledsen och det är kris, gå då in och solfjädra honom lugn, inte tills han somnar, utan är lugn och avslappnad i lilla kroppen, och då går du ut med ramsan!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej johanna... precis så känner jag också! Han skrek och skrek igår natt i en och en halvtimme. Antagligen blev det så efter att jag hade varit inne och buffat kortkort tidigare på natten, och då ville han att jag skulle komma in. Jag gick in, försökte buffa, men när han blev tyst och jag ramsade ut, ännu mer skrik. Tillslut lät jag honom skrika, men det kändes helt fel. Solfjädern hjälper inte honom, han skriker upp sig ännu mer. Jag vet, jag gör säkert alla fel jag bara kan göra, men svårt är det måste jag säga!

Så jag förstår dig.. skönt att höra att nån annan också är i samma sjunkande båt.. :wink:
Johanna
mamma till Filip född maj -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :wink: :D

Tröttjohanna och Solstrålen - det gnälls flitigt här, så då tänkte jag att jag skulle gnälla lite också.

Jag tycker inte om att ni misshandlar Sova hela natten-kuren.

Om jag ska ta körkort och har ett helt gäng körskolelärare som försöker lära mig köra bil, inklusive teoriböcker att plugga in, ska jag då beklaga mig över att jag kör i diket, struntar i trafikreglerna och förväntar mig att bilen ska köra sig själv åt mig :?: :!:

Skärpning nu. Med den attityden ni båda redovisar är det hart när omöjligt att ta körkort.

Ursäkta att jag säger det, men även jag kan undra vad det är jag håller på med och varför.

Vet ni :?:

OM ni undrar, står att läsa om körkortsliknelsen i "Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST :!: :!: :!: " (Versaler och utropstecken av mig, nu och här.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Jag måste hålla med dig Anna, tack för att du orkar skälla på oss! Jag var inne på "Livet efter kuren" och nu känner jag mig peppad igen! Tack till alla underbara människor som håller den här sidan vid liv. Slutgnällt, du kör vi. Med attityd! Tack speciellt till Lonettas berättelse...

Johanna, vi klarar det här! Nu ska det kuras ordentligt, ramsan ska ta. Jag ska inte börja springa där inne mer.

Tack!
Johanna
mamma till Filip född maj -06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Solstrålen

Förlåt

Inlägg av Solstrålen »

Förlåt. :oops: Egentligen behöver jag väl inte skriva mer än så. Och förlåt Isak för att jag släppt in vargarna. Från och med ikväll är det slut med det. Vargarna kan flytta till stallet för det står ändå tomt.
Johanna
mamma till två pojkar -04 och -06
Solstrålen

Läggning i kväll

Inlägg av Solstrålen »

Måste bara berätta hur det gick vid läggningen ikväll. Var taggad till tänderna eftersom dagen har varit som den var... Lade till rätta, buffade som markering en omgång, solfjädrade några sekunder och ut på ramsan med bestämd och vänlig röst. Han jobbade upp sig och jag satte på Vivaldi högt (mest för min skull...) och när jag gick förbi dörren nästa gång efter någon minut var det tyst. Sänkte musiken men det fortsatte att vara tyst. Skyndade mig att bekräftelseramsa x2 men det var troligen redan försent... EN HALV MINUT! :D :D :D :D :lol: \:D/ :-s Vad var det som hände? Och vad ska jag göra hela långa kvällen? :wink:

En fråga bara, varför är det en så stor skillnad mellan lurarna på dagen och lägga honom till natten? Igår kväll tog det 10 minuter på kvällen och det är ju jättebra det med.

Nu håller vi alla tummar inatt och intar ATTITYDEN AV SJÄLVKLARHET. På natten sover man. Punkt.
Johanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skön läggning för natten :!: Bra jobbat, och visst gör attityden skillnad :wink: :D . På natten händer ingenting, bra att komma ihåg speciellt i vargtimmen. Så underbart skönt för lillemannen att få sova gott nu!

Angående dagslurarna, så vill jag gärna se erat schema innan jag kan säga något. Och hur många dagar (nätter) har ni kurat?
Solstrålen

schema med mera

Inlägg av Solstrålen »

Vårt schema ser ut som följer:

6.30 Godmorgon
7.00 Frukost
9.30-10.15 Sova
11.00 Lunch
13.14.30 Sova middag
14.45 Mellis
17.00 Middag
18.00 Nattslurk
18.30 Godnatt

Det vi utgått ifrån är de befintliga tider som finns i familjen och anpassat dem en smula. Frukost klockan 7 och middag klockan 17 är det som fungerar för att vi ska kunna äta ihop.

Vi är inne på fjärde natten inatt.
Johanna
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Efter all fin peppning du fått här och alla bra råd vill jag bara lägga till en sak här - TÅLAMOD! :D

Du har vänt allt, läggningarna för kvällen går åt rätt håll, dagslurarna strular fortfarande. Ge det lite tid. Det kommer, inte på fyra dagar, men på några veckor.

Jag känner igen mig i din berättelse, o så väl. Sonen sov fina nätter för han var standardmodellad och vagnad, men "övervagnad" så läggningarna var ett h-vete när vi bytte till spjälsäng. Dipl. kurare Elle var hemma hos oss och hjälpte två kvällar och det var hela skillnaden! :D
Läggande på dagarna tog klart längre tid att få fason på än kvällarna som sitter som berget.

Enda kommentaren till ert schema är att det är rätt länge mellan middagslur och kväll - fyra timmar. Vår kille fixade inte fyra timmar som åttamånaders och gör det knappt ännu som tiomånaders.

Lycka till med fortsättningen också!

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Ja, jag säger som Jennie27, schemat ser finfint ut. Så det är tålamod med dagslurarna som gäller för er :wink: :!: Jobba på som ni gjort hittills, och fixa fram samma attityd på dagarna som ni uppenbarligen har på kvällarna :D

(tänkte att det nog var tålamod som behövdes, men ville inte säga det förrän jag sett att schemat var alldeles bra... :wink: )
/J
Solstrålen

natt fyra

Inlägg av Solstrålen »

Som jag skrev igår kväll somnade Isak efter en halv minut och sov sedan i elva timmar och 45 minuter. Jätteskönt! Dock ganska gnöligt idag men det är ju ändå i sin ordning.

Förmiddagsluren har kränglat, tog 30 minuter att lägga. Pappa solfjädrade lugn till slut då han jobbade upp sig till slut. Sedan ramsan ut och han somnade. Fick därmed endast 20 minuters sömn. Ramsar och försöker att avvakta.

Tålamod... Ja, det är det svårt med. Det var likadadant när jag tog körkort. Ville att det skulle vara färdigt direkt och blev frustrerad när det inte var det.
Johanna
annawahlgren

Re: natt fyra

Inlägg av annawahlgren »

Solstrålen skrev: igår kväll somnade Isak efter en halv minut och sov sedan i elva timmar och 45 minuter. Jätteskönt!
:D Härligt :lol: Pri och beröm :-({|=

Ifrågasätt nu aldrig mer att det är just så nätterna ska se ut :!: Skulle de mot förmodan inte gör det någon gång, ska din reaktion vara lätt förvåning - à la engelsk gentleman som möjligen lyfter på ena ögonbrynet - men aldrig oro eller uppståndelse :wink:

Då ifrågasätter inte lilla älsklingen heller de goda, sköna nätterna mer :!:

Dasglurarna kommer. Håll tiderna (inom marginalkvarten). Trött är han extra mycket nu för att han fått börja sova som folk. Det går förbi :wink:
:lol:
Solstrålen

TACK!

Inlägg av Solstrålen »

Tack Anna för att du har skrivit ner och delat med dig av denna fantastiska metod. Som synes var jag... med min mans ord "det känns som om du inte tror på det här riktigt". Tack, för att du skällde på mig och fick mig att läsa boken två gånger till fast jag gjort det massor innan. Du ska veta att jag skäms som en hund. Min man sa att han ska bilda klubb med dig för att ni har samma syn på hur jag hanterar det här=Isaks bästa. Tack för att du fick mig att bestämma mig. Visst, dagslurarna kanske strular ett tag till men vad sjutton. Läggningen tre kvällar i rad har varit rena paradiset och idag hände precis det som du beskriver i boken kanske händer på tredje kvällen (vi är lite trögstartade både Isak och jag) nämligen att han blev arg på riktigt. Jag gick ut med ramsan och det blev dödstyst. Den tog! (Precis som alla sagt att den kommer göra!) Och sen blev han urförbannad! Skällde och tog i och gormade och jag kunde inte annat än le för det är så fantastiskt. Sedan började han somna in och fick en bekräftelseramsa. Tystnade helt (han snackar när han somnar) och nästan vaknade men tänkte väl att jaha, var det så det skulle vara så. Tystnade och kommer att sova hela natten! Basta, för det gör man på nätterna. Så TACK Anna. För allt. :heart:

Och tack Kantarella för att du stöttar och tror på att vi fixar det här. Fast jag telefonterrar dig! :heart:
Johanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"