Nu är goda råd dyra...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sandrasundell

Inlägg av sandrasundell »

Kalasbra! Då vet jag... :D
Mamma till Idun född 0601 och Opal född 0709. Sandra till Ivar och Arvid födda 96 resp. 97
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Och hur gick det i går aftes :?: Och under natta :?:

:lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sandrasundell

Aftonen blev lite tossig. Middagen blev försenad, så det blev mer eller mindre för unga fröken att gå direkt från middagsbordet till sängen.. Det uppskattades väl inte precis så det tog ett par minuter att övertyga henne att det verkligen var läggdags... :) Efter det vaknade hon två gånger. En gång gick maken in. Sen någon gång under natten sparkade han upp mig ur sängen och tyckte det var min tur. Då hade hon satt sig upp. Men det var bara att lägga på mage så somnade hon på stört... :D Sen vaknade jag kvart i sex av att hon ställt sig upp och lyckats få igång vaggvisorna på babywatchern... :lol: Händig liten tös minsann. Hon såg mäkta stolt ut där hon dansade runt i sängen.. :lol: :lol:

Något jag tänker på när hon vaknar är att det verkar som att hon inte är riktigt medveten om att hon sätter sig upp och så begriper hon inte hur hon ska komma tillbaka ner på mage... :? (Detta barn brukar betraktas som intelligent, men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med :mrgreen: :mrgreen: )

Ändå är jag ganska nöjd även om jag inte riktigt vet hur man ska få henne att sluta sätta sig....?

Jättetack för allt stöd!! :heart: :heart:
Mamma till Idun född 0601 och Opal född 0709. Sandra till Ivar och Arvid födda 96 resp. 97
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

sandrasundell skrev: Då hade hon satt sig upp. Men det var bara att lägga på mage så somnade hon på stört...

Ändå är jag ganska nöjd även om jag inte riktigt vet hur man ska få henne att sluta sätta sig....?
:D Bind henne i armar och ben och sätt en bänkpress ovanpå! (BARA SKOJAR.)

Varför i fridens dar skulle hon inte få sätta sig...?

Och varför i fridens dar ska du eller maken springa in där och lägga ner henne?

Bryter hon samman? Gråter hon alldeles kolossalt förtvivlat så att ni tror att hon har fastnat i taklampan uppochner :?:

BER hon om hjälp :?:

Skulle tro att svaret är nej. Det är alltså ramsan som gäller. Var god(a) upphör genast med trafiken :!:

När hon har sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni tyst gå in och lägga henne rätt och lägga på, t o m lyfta henne rätt utan att hon märker det. Ut snabbt med mjuk ramsa x4, vare sig hon hör den eller ej.

Och är det så att ni hittar henne sovande sittandes med kinden randig av spjälorna och näsan tilltryckt, så tro mig - den synen är inte unik :roll:
Och vill man då underlätta den fortsatta, långvariga sömnen, vilket man ju vill, lägger man alltså barnet ner. Men INTE medan hon är vaken, i det läget :!:

Allt detta muttrat och sagt - PRIS OCH BERÖM :lol: :lol: :lol:
sandrasundell

Nu har här sovits!! :D Inte nog med att vi sov hela natten som döda stenar hela familjen, :thumbsup: vi försov oss tillochmed... :oops: :o
Idun var så täppt i näsan och så slemmig i halsen att hon hade svårt att andas imorse när hon vaknade, men har ändå sussat sött... :shock:

Det är nog såvitt jag kan minnas första gången i hennes liv som hon sovit en hel natt trots förkylning... :lol:

Jodå såklart hon får sätta sig upp i sängen om hon vill det.. :!: Å vi kan mycket väl ha feltolkat henne (har inte precis så jättemånga års erfarenhet av så små barn) Men det låter som att hon ber om hjälp... Men å andra sidan måste hon ju förr eller senare fixa detta på egen hand och hur svårt kan det vara att lägga sig igen.. :?: :?:

Men surra fast och en press ovanpå lät inte som en dum idé.. :mrgreen:
Ska testa det på maken först bara... :lol: :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:

Det är när du känner att du absolut måste gå in, som du ska ramsa :wink:

Ett bra riktmärke.

Grattis till natten modell klubbade sälar :lol:

Fortsätt med det. Och ställ klockan :wink: :lol:
sandrasundell

Jag får tvinga maken att ställa klockan... Själv vaknar jag inte av den.. :D Det är nog tio år sen gott och väl, en av människohand tillverkad klocka lyckades väcka mig.. :oops:

Vid ett tillfälle innan jag flyttade hemifrån prövade min far att rusa in i mitt rum och vrålade att stallet stod i ljusan låga.. Berättelsen säger att jag svarade: Ser jag ut som en brandman? Ring brandkåren... :oops: :oops: :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
sandrasundell

En liten rapport såhär ett par dagar senare.. Det har flutit på väldigt fint sista två nätterna. I förrgår natt gick jag in en gång, la tillrätta och ramsade ut. Tog ungefär 30 sekunder. inatt vaknade hon en gång men fixade galant att somna om själv. Jag gick in en stund senare och la på täcket... Jag misstänker att det är hostan bara som spökar nu om nätterna.... :D
tove79

Inlägg av tove79 »

Vad skönt. Önskar att jag är där snart...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
sandrasundell

Är du bara beslutsam så kommer du snart att vara där och det kommer gå fortare än du tror... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D That's my girl :wink: :lol: :lol:
sandrasundell

Jag skulle behöva ett litet råd inför nästa helg... Vi har blivit bjudna på stort kalas nästa vecka när min svägerska fyller trettiofem. Givetvis på kvällstid och jag undrar lite över hur jag bör göra med Iduns natta och sova. Jag kan ju helt enkelt lägga henne i deras säng vid vanlig läggtid och låta henne sova där tills vi åker hem. Eller låta henne vara uppe. Det är ju, känns det som med det som med allting annat, både för och nackdelar hur man än gör... Lägger jag henne där så måste det ju väckas när det är dags för påklädning och hemfärd. Är hon vaken så somnar hon garanterat på väg hem och risk för trassel föreligger då vid avklädning och stopp i säng hemma... :?: :?:
Tips önskas... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Om du inte har gjort det förr, investera i en barnresesäng :wink:

Det är ingen bra idé att lägga ett litet barn i någon annans säng och tro att det går bra. Hon krälar ur den i ett nafs :roll: Hon är ju inte ens hemma. Hon kan inte finna sig tillrätta där.

När det är dags att åka hem tar du bara upp henne och sveper om henne varmt. Klä inte på i stor stil, om det kan undvikas. Flytta över henne till bilbarnstolen utan kommentarer och bär henne sedan hem i säng. Avsluta med ramsa och vidmakthåll hela vägen Attityden av Självklarhet :!:

Då blir det inga som helst problem. Små barn gör som vi lär dem.
sandrasundell

Tack för rådet!! :D :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"