Filip ska SHN kuras - önskar hjälp på vägen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Solros77

Filip ska SHN kuras - önskar hjälp på vägen!

Inlägg av Solros77 »

Nu är det dax! Filip snart 7 månader ska SHN kuras!
Vi har velat hit och dit, varje gång vi bestämt oss för att börja så har han "slagit till" och sovit ganska bra en natt och då har vi väntat och hoppats på att det ska lösa sig. Men nu är det ohållbart, han somnar av sig själv jättebra både på dagarna och kvällen men han kan inte somna om.... när han vaknar på natten så är det kört, han vill men kan inte... tidigare har det fungerat bra när jag ammat honom då har han somnat om, men nu fungerar inte det heller - så nu har vi bestämt oss - vi behöver hjälp att få sova hela natten så här ska det kuras!

(oj lång inledning...) Nu till mina frågor;
1. Schemat
Jag har tänkt mig nedanstående schema, har pysslat ihop det ungefär efter hur han sover idag, synpunkter?
08:00 Frukost (ammas)
09:30 - 11:00 Förmiddagslur
11:30 Lunch (ammas plus puré)
13:30 - 14:15 sova middag
15:00 Mellanmål (ammas)
16:30 - 17:15 sova eftermiddag
18:00 middag (ammas plus gröt)
19:00 bad, skoj och nattslurk (välling)
20:00 sova natt

2. Filip är ett napp-barn, han älskar sin napp och har då lärt sig att somna med den och en isbjörn som han kramar. Nu ska vi då ta bort nappen och det kan jag vara lite orolig för, tror att det kommer att vara vårt största problem (jag vet - jag ska inte släppa in någon varg här... men det är svårt) Hur brukar det fungera? är den verkligen glömd på en natt? Får han ha nappen på dagen eller är det finito för gott?

3. Efter de första nätterna när man inte ska sova utan vara beredd att svara på frågor, kan jag efter det sova i hans rum eller stör det för mycket? anledningen att jag frågar är för att vårt sovrum är på övervåningen och hans rum är på bottenvåningen. Eller vad är bäst, ska jag sova utanför hans rum till det fungerar. Tänker mig att det kan ta lite tid nämligen om jag ska sova på övervåningen för då kanske jag inte hör honom och det tar lite tid innan jag är utanför hans rum...

Kommer säkert ha fler frågor, men börjar med dessa....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

1.Schemat ser genomtänkt och bra ut. När du väl spikat det, kan du inte ändra på någonting förrän möjligen efter uppföljningsveckan, så det gäller att veta vad man gör - innan :wink: :lol:

2. Nappen glömmer han på en natt. Men bara om du / ni gör det. Och finns den inte så finns den inte. Inte på dagen heller förstås. Jfr med rökaren som lagt av :wink: :lol:

Han "älskar" inte sin napp, det kan jag lova dig. Han bara gör som ni har lärt honom att det ska vara. Barn ska ha napp i munnen. Barn ska äta på nätterna. Barn ska sova lite då och då, när de stupar. Tveksamma "sanningar" som tål att granskas :!: Därför är jag glad att det är det ni gör just nu, äntligen och till slut. Det blir till stor glädje - och lättnad - för lilla älsklingen :!:

3. Nej, du kan inte sova i hans rum och ja, det skulle störa kolossalt. Din / er uppgift är att hålla vargen (i alla dess skepnader) stången, och det gör man mellan barnets rum och ytterdörren, så att säga - jämför med soldaten som går vakt :!: Han lägger sig inte att sova bland de sovande.

Tredje och fjärde nätterna lägger du / ni dig lämpligen därnere någonstans, men inte så att han märker det, om du förstår. Han ska tro att vakten går vakt hela natten liksom hela dagen, hela tiden :wink: :lol:

Och innan ni börjar - läs på, läs igen, läs på mer, och läs underhand. Läs på tills ögonen blöder :!:

Ni hittar hela tiden nytt, saker som landar på ett nytt sätt, i nya insikter allt eftersom. Precis som körkortsaspiranten, när han/hon ger sig ut på vägarna (se "Vill du kura dit barn? Läs detta först!) :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Solros77

Inlägg av Solros77 »

Åh tack för ditt svar! och det är ju helt klart sant - vakten ska ju hålla vakt inte ligga och sova med den som ska vaktas... det blev så uppenbart när jag läste det :D

Jag är SÅ motiverad och längtar tills vi kan börja! Det känns lite som om vi famlat i mörker de senaste månaderna men inte vetat vad eller hur vi ska göra, och vips - här finns det en kur med verktyg som man kan ta till och följa, superskönt! Och jajamensan, här läses det så att ögonen blöder om och om igen. Tur att man är lite envis för det känns som om jag kommer ha nytta av det nu... Här ska sovas! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Envishet och tålamod gifter sig vackert med varandra :wink:
Solros77

Inlägg av Solros77 »

Här kommer en liten rapport om hur det har gått för oss;

3 nätter är nu avklarade, jag har tagit dom själv för pappan har på tok för många vargar kring benen (vi ska jobba på det..) Första natten var riktigt jobbig men han somnade på 10 minuter, utan napp!! :D :D nu är den ett minne blott, tänk att det kunde gå så lätt!! :D därefter var det många långa uppvak natten igenom, men jag ramsade och buffade. Bekräftelse ramsan ställde till det varje gång, men enträgen vinner framåt kl 6 så hände något - vips så fungerade ramsan och jag slapp buffa - skönt!
Andra och tredje natten har gått jättebra, i natt vaknade han vid 3 och somnade om själv och sedan vid 6 då fick jag ramsa. 07:40 var det dock kört då var han tokvaken och ville upp.

Schemat har vi följt benhårt, det har inte heller varit lätt för han är van att äta oftare och har aldrig varit vaken så här långa stunder (är van att bara vara vaken 1,5 timma i stöten) så lilla Filip har varit jättegrinig hela helgen, alla dagslurar har gått bra men vi har fått väcka honom varje gång för han har velat sova vidare... Men idag var han faktiskt jätteglad nu på morgonen så jag hoppas att det vänder nu.

Lite funderingar som har dykt upp på vägen;
1. När det gäller dagslurarna så sover Filip i sin säng då också, ska man göra bekräftelse ramsa då också? det har jag gjort

2. När slutar man med bekräftelseramsan, är det när man märker att påminnelseramsan fungerar och de blir tysta när man säger den eller gör man det tidigare?

3. Nu när han har somnat om själv på natten några gånger så har jag inte sagt någon bekräftelseramsa då utan låtit honom vara, är det rätt eller ska man alltid säga den de här första nätterna?

Ska tillägga att jag själv har fått sova ganska mycket i natt - jihooo vilken känsla, känner mig som en glad och lycklig mamma idag!! :lol:
Mamma till Fina-Filip 2006-07-10
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Vad duktig du är :lol: Pris och beröm :-({|=

Så ljuvligt för honom. Skönt att slippa nappen (ja, så lätt går det, verkligen :roll: ) och så skönt att få :sleep:

Lilla älsklingen blir kanontrött bara av att få sova (äntligen). Du kommer också att ingå i zombiestadiet när kuren är genomförd och du kan räkna med att få sova på nätterna i fortsättningen. (Och folk frågar dig varför du är så himla trött - "Du får ju sova nu?!" Svaret är: "Just därför!" :lol: )

1. Här måste du avlyssna. När du lägger, ramsar du dig ju ut och kan avsluta med bekräftelsen i samma omgång, se nedan. Separat bekräftelse ska inte behövas nu. Han börjar veta vad som gäller och kan mycket väl irritera sig om du bekräftar och se det som tjat :!: "Jaja, jag VET :roll: Jag håller ju på, för sjutton :!: Kan jag bara precis få vara i fred, tack :?: :!: " Typ :oops:

2. Ja, när barnet tystnar under beskedet respektive påminnelsen, går man bara ner lite i tonfallet och sätter mjukare punkt, så att säga. Separat bekräftelse ska inte behövas längre, varken natt eller dag. Tumregeln är att den ska slopas (som separat) redan under andra, senast tredje natten / dygnet.

3.Helt rätt. Här backar du och har målet i sikte: att han ju ska kunna både somna och somna om själv - själv ha sista ordet, om man säger, och själv ge sig svaren, eller veta dem. (Pollettnerfall :thumbsup: )
Solros77

Inlägg av Solros77 »

Toppen, tack!! måste erkänna att det är jätteskönt för alla att nappen är borta :D (jag som var så skeptisk i början :oops: )
Då ska jag sluta med bekräftelsen nu.

Lilla älsklingen har varit på strålande humör hela dagen idag, skrattat och lekt - jätteroligt att se! :lol:

Dagslurarna har fungerat utmärkt, en sak bara (kanske dum fråga men..) när vi går in i hans sovrum så är han glad men precis när jag lägger ner honom så blir han ledsen, så gör jag beskedet men även då är han upprörd, jag går ut med ramsan och sedan fortsätter han att låta ledsen men sedan har han somnat på ca 2 - 3 minuter. Kommer detta ge med sig med tiden - att han inte blir ledsen när jag lägger honom tänker jag på? eller finns det något som jag kan göra bättre?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det kommer att ge med sig. Han ställer (fortfarande / ibland) frågor, och då ska du inte släppa in minta orosvarg. Bär dig åt som om han vore toppenlycklig :lol: Då kommer han snart att tro att han är det, egentligen... Och bli det :wink: :lol:

Pris och beröm :-({|=
Solros77

Inlägg av Solros77 »

Jag vill bara skriva några rader om hur det har gått, för vi är nämligen så himla lyckliga :D

Filip sover nu ca 11 timmar per natt, i sträck!! (i natt blev det 12 timmar - jihooo! ) de eventuella uppvak som varit på nätterna har han klarat av själv så vi har varken behövt buffa eller ramsa något mer på nätterna.

Bekräftelseramsan är även den borttagen och nu tystnar han under påminnelsen, han blir inte längre ledsen när vi lägger honom. Jag la extra krut på skratten till go nattet - det gjorde susen! nu märker jag att när vi går in i hans sovrum så skiner han upp och förväntar sig massa bus och skoj - Sååå himla gulligt :lol: Igår lyfte jag upp Filip i luften för att göra "flygplanet" men när vi kom över sängen så sträckte han sig ner - typ som om han ville visa att "mamma nu räcker det, nu vill jag sova" så det var bara att lägga ner honom och säga Gonatt...

Han vaknar oftast förtidigt och tror att det är morgon, särskilt när pappan ska upp och jobba, men jag har infört väckarklocka och imorse så tror jag att han börjar förstå dess betydelse (hoppas på polettnedfall där)

Alla dagslurar fungerar strålande, ibland är han inte tillräckligt trött och då tar det lite tid, men han har ju förutsättningen. Vi har faktiskt varit borta på dagen också och även den dagsluren gick strålande, la honom på mage i vagnen och ramsade - han somnade nästan direkt.

Han som alltid varit matglad har blivit ännu mer matglad, har fått öka från 1 portion gröt på morgonen till 2 portioner gröt - oj oj oj :shock:

Jag kan knappt fatta detta själv, det var ju bara ca 1,5 vecka sedan vi började! Varje kväll när jag och min man går och lägger oss nu så säger vi "Gud vilken fin son vi har - kan du fatta att detta är sant" :lol:

Jag vet ju inte hur framtiden kommer se ut och det kommer säkert bakslag, men jag försöker tänka det som du säger Anna - om inte jag ifrågasätter barnets sömn, så gör inte han det heller... hela helgen har vi levt med en inställning av självklarhet och jag är övertygad om att Filip märker av det.

TACK för all hjälp :heart: :heart: :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken underbar läsning, jag blir alldeles varm i kroppen :D Tack för att du delar med dig! När du har tid får du gärna skriva ner er resa i tråden "Livet efter kuren- en uppmuntran" så fler få ta del av era erfarenheter. Tack!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Vad jag blir glad :!:

Ja, skriv i den tråden och berätta - det vore underbart.

Och så en puss på lilla näsan på gullegubben från mig :wink: :lol:
Solros77

Inlägg av Solros77 »

Halloj igen!

Det har nu gått 2 månader sedan vi började och allt har gått strålande.

Nu har det dock dykt upp lite nya utmaningar som jag skulle vilja ha lite tips på.
Filip är nu 9 månader och har gått in i en rejäl separationsångestfas, under en tid har jag mest märkt av det dagtid men nu har det även satt sig på läggningen på kvällstid. Har har lärt sig att ställa sig upp i sängen (men ännu inte lärt sig att sätta eller lägga sig ner igen), så nu när vi lägger honom tar det två röda sekunder så har han ställt sig upp och står där och gråter, jag har försökt avvakta, men blir till slut tvungen att gå in och lägga ner honom igen och sådär håller vi på tills han somnar av rena utmattningen...

Jag försöker ju att inte gå in i onödan, men den gången jag väntade väldigt länge ramlade han bakåt i sängen och slog i huvudet och det vill jag ju verkligen inte att det ska ske. Han har sedan vi började somnat på max 5 minuter men häromdagen tog det 1 timma... och denna vecka har han börjat vakna vid 06:30 ( ska upp 8 ) och ställer sig även upp då.

Släpper jag in vargar när jag går in och lägger honom ner? Finns det något bra trix att ta till? någon som har erfarenhet av detta?

Det jag gör när jag går in är att bara lägga ner honom, gör en solfjäder och trycker till lite så att han blir lugn och går ut med ramsa, ibland x4 eller x2.

Härom natten vaknade han dessutom en gång i timman fram till klockan 2, men dessa gånger somnade han om själv utan att vi gjorde något, men jag förstår ju att detta är en liten jobbig fas han går igenom som sätter sig på sömnen och jag förstår ju att det kommer att gå över, laddar med attityd och använder mina verktyg men finns det något mer jag kan göra?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Läs i "Tips på vägen" (i Sova hela natten-boken "Tips och inspiration") om små älsklingar som ställer sig upp :wink:

Det var tråkigt att han slog sig, men det lärde honom saker - tro mig. Det händer inte igen.

Så inskränk trafiken, ramsa (alltid x4) med glädje och kraft, rytm och självklarhet, och spring inte in :!:

Du kan gå in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) och kolla läget, t o m lyfta honom rätt om det skulle behövas och lägga över, utan att han märker det.

Stör inte :idea:

PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, är budskapet (för honom) :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"