Kan någon hjälpa oss att få sova hela nätter ?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Nyleve

Kan någon hjälpa oss att få sova hela nätter ?

Inlägg av Nyleve »

Vår dotter är 14 Månader gammal . Vi bor som sambos i en tvåa vilket betyder att hon inte har ett eget rum . 22 Februari väntas vårat andra barn bli fött . Jag ska nu berätta hur våra nätter ser ut . Jag eller sambon sover ner Joline . Vi lägger henne i sin säng o om det är jag som gör det sitter jag på en stol bredvid sängen o tröstar henne o ibland har hon tutte o ibland inte . När sambon gör det ligger han i min säng med en hand på Joline genom spjälorna tills hon somnat utan tutte . Jag upplever att Joline blir panikslagen om vi går ut ur rummet när hon är vaken . Oftast sover hon sen i två timmar ca , lite olika men hon vaknar iaf sen regelbundet . Ca 10 ggr per natt ibland mer o ibland mindre . Jag upplever att om jag inte genast kommer till henne så blir hon panikslagen o måste tillslut tas upp . Ibland kommer hon till det stadiet iaf o måste tas upp . Varje natt lyfter jag över henne till min säng . Jag orkar inte sitta uppe över hennes säng så ofta o länge under natten . För att få henne att somna om får hon tutten o flaska med vatten . Får hon inte det vaknar hon till o blir hysterisk . Har svårt att tro att hon skulle kunna lugna ner sig utan detta . Hon dricker ca 4 - 5 flaskor vatten per natt . Jag måste gå upp o fylla på vatten mitt i natten . Varje natt är sängen nerkissad . Jag vågar inte vara så hård att jag bara tar ifrån henne flaskan o tutten , hon blir hysterisk o jag blir jätte stressad . Hela denna situation är jätte påfrestande . Jag vågar inte göra nånting åt detta förän jag vet att det till 100 % kommer att lyckas . Skulle jag bara ta ifrån henne allt skulle hon bli liggandes skrikandes hela natten o då skulle hon vända på dygnet o det vill jag inte riskera . Finns det nåt jag kan göra för att min lilla prinsessa kan få sussa sött natten lång utan uppvak , utan flaska o samtidigt veta att jag älskar henne o känna sig trygg ?

Mvh Mamma Evelyn .
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och välkommen! :D

Japp, det här ska ni kunna få ordning på. Ni behöver sova gott allihopa, speciellt inför den nya bebisens ankomst! Grattis förresten :!: Sova Hela Natten-kuren tar ca 4 dagar (nätter) av intensivt jobbande, sedan någon/några veckor för att allt ska sätta sig.

Har du Sova Hela Natten-boken, som kan beställas härifrån sidan? Den är bra att ha. Det finns många som kurar enbart utifrån informationen på hemsidan, så det går. Men ibland är det lättare att läsa i en vanlig bok.

Du kan annars börja med att läsa dessa länkar:
Lathunden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

För lite äldre barn
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

Peppning
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

Såhär börjar du med projektet:
:arrow: Läs på, läs på, läs på
:arrow: Planera en dag ni ska börja och ladda inför den dagen
:arrow: Planera schema osv
:arrow: Använd forumet som frågelåda för alla möjliga frågor ni kan komma på. Här finns massor av föräldrar som kurat barn i många åldrar.

Inför nästa barn råder jag dig att läsa om standardmodellen. Finns flera bra länkar här, men vi väntar med dom lite. En sak i taget :wink: . Nu börjar vi med storasyster sömn!

Och, inga frågor är dumma frågor. Fråga på!
Nyleve

Tack Jenny H !

Inlägg av Nyleve »

Tack för att det finns nån som tror på att det ska lyckas ! Ska sätta mig o läsa noga igenom varje detalj på länkarna du tipsade om .
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej!
Som JennyH skriver är det klart att ni kan ordna till nätterna. Allt finns här!
Tänk särskilt på att det inte är synd om din dotter för att hon ska sovaå natten. Det är ju skönt! Ni har vant henne med hur det "ska" vara och nu måste ni vänja om henne. Attityden av självklarhet kan inte underskattas! Lycka till och skriv igen när du läst på lite. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
ab73

Inlägg av ab73 »

Hej,
Jag vill också tipsa dig om listan över diplomerade kurare som finns.

Annars vill jag bara säga lycka till :D !Det går att förändra vilken situation som helst!
Min son sov varken natt eller dag under 3 månader, dagslurarna strulade länge efter det. Men nu sover vi alla gott :D

Det kräver jobb, så om du /ni känner att ni inte orkar ta kontakt med nån av de diplomerade så kanske ni tom kan få lite "handgriplig" hjälp.
Ni fixar det !!Tro på er själva och tro på det lilla barnets förmåga att ta till sig budskapet ni vill ge henne. Att på natten sover man !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Läs också tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran" om du fortfarande tvivlar :wink: :lol:

Extremt viktigt är att ni förbereder en avskärmning med mörkläggning, innan ni påbörjar kuren. Under de första fyra dygnen kan ni helt enkelt inte vara i samma rum som lilla barnet utan att sabotera kuren.

Och på sikt behövs likafullt avskärmning, så att ni inte stör henne. Bästa lösningen om man är trångbodd är en skena i taket med mörkläggningstyg (finns på metervara) - luftgenomsläppligt - ner till golvet, en halvmeter (minst) utanför spjälsängen. Visst kan ni frigöra en generös hörna någonstans :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nyleve

Inlägg av Nyleve »

Vill bara säga tack till ni som svarat ! Jag har läst på nu två ggr men har dock inte orkat ta tag i det , det krävs ett enromt mod att våga börja ! Är så rädd att det ska misslyckas , att min dotter inte ska förstå , att jag inte är stark nog ... Men en sak ska jag göra snarast o det är att skaffa hem ett tyg o sätta upp en avskärmning runt hennes säng ! Det ska jag göra o tack för att du nämde det annars hade jag nog börjat en dag utan att tänka på det ...

/ En trött mamma ...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink:

Ta god tid på dig - vänta tills du känner dig mogen att verkligen fatta Beslutet. Det får inte bli så att du tycker att du ska "testa" och "pröva på". Då ställer man lätt frågorna i retur till barnet och väntar på barnets applåder och godkännande nicknngar. Och då stupar det på barnets rättmätiga, totala förvirring.

Du ska känna att du vet exakt vad du gör och varför :!: Innan :wink:
Nyleve

Inlägg av Nyleve »

Exakt ... Dessutom så har vi förmodligen fått tag i en större lägenhet där Joline kommer få ett eget rum ... Frågan är om vi ska vänta till den dagen hon flyttar in i det med risk för förvirringar annars ?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det mäåste ni bestämma själva. Man ska i alla händelser inte vara rädd för att införa alla förändringar rakt av, på ett bräde. Ju tydligare desto bättre, och desto enklare för lilla barnet att lära sig vad som gäller NU :wink: :lol:
Nyleve

Hjälp mig ... ?

Inlägg av Nyleve »

Jag vet inte varken ut eller in längre ... Jag har börjat läsa i din bok Anna o jag har sett din dvd o nätterna blir bara värre o värre ... Joline kissar ner ser mycket varje natt o dricker ca fem flaskor vatten o jag vet inte hur jag ska orka genomföra kuren ... Kommer den fungera ? Jag ska slopa buffningen står det men tänk om hon skriker o inte slutar o kommer hata mig o hur ska jag bära mig åt ? Jag vet inte om jag klarar det o nu kommer det en bebis till närsomhelst o jag får inget stöd av min sambo han är bara irriterad över att hon är vaken o att jag ger henne vatten ... Dessutom kan jag verkligen ta ifrån henne tutten ? Hon använder den ju dag som natt jag ser verkligen inte framför mig att det kommer fungera ... Hon har nu hunnit bli 15 månader ... Snälla Anna hjälp mig jag orkar inte mera nu ...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D All hjälp finns framför dig. Konsten är att kunna ta den till sig. Det anser du inte att du orkar med nu. Och det går att begripa :cry: speciellt som den ömme fadern tydligen nöjer sig med att klaga (han också, precis som barnet) och inte har för avsikt att göra ett skvatt åt situationen, mer än irritera sig.

Det är inget lyckligt utgångsläge, om man säger :cry:

1. Läs boken från början. Man måste förstå. Det duger inte att bara se på dvd:n och läsa om hur man gör rent tekniskt, så att säga. Sova hela natten-kuren innebär en hel livsfilosofi. Man måste veta exalt inte bara vad man gör utan också varför.

2. Föreslå den ömme fadern att han försöker tänka som små barn tycks göra: antingen är man nöjd med sakernas tillstånd, eller också förändrar man dem. Vill han ha en glad familj där alla mår bra :?: Be honom då läsa boken. Från början. Och använda hjärnan OCH kärleken.

3. Vänd dig till någon annan. Man kan be om hjälp. Du har säkert någon väninna eller släkting eller någon, någon som skulle kunna hjälpa dig, om nu sambon envisas med att välja gnällvägen i stället för att gå den konstruktiva tillsammans med dig. Det gäller att någon saklig person tar de två första nättera och att någon också kan ställa upp på dagarna en smula, om det nu blir du själv som startar kuren. MAn kan kura ensam och själv men man kan knappast göra det med motstånd från omgivningen. Här behövs samarbete :!:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Du är så trött, så trött. Varje gång jag läser ett inlägg som ditt så blir jag så ledsen eftersom jag VET att hjälpen finns så otroligt nära. Inom tre veckor (tänk hur lite tid det är på ett helt liv!) kan ni vara helt på banan igen. Till stor lycka för dig, din sambo och framför allt lilla barnet. :heart:

:idea: Börja läs på. Det finns ju också möjlighet att ta kontakt med någon av de diplomerade kurarna för mer personlig hjälp.

Kram från Lua. :heart:
Nyleve

Inlägg av Nyleve »

Jag känner mig så osäker o jag vågar ingenting förän jag får ett svar på en fråga jag har ... Enligt kuren ska vi slopa tutten ... Min lilla Joline är 15 mån o väldigt beroende av den dag som natt ... Är det då fortfarande sunt att slopa den ? Bara sådär ? O menas det isåfall för alltid eller bara nattetid ? Kan nån svara mig så jag slipper fundera på om jag kommer förstöra henne eller om det verkligen funkar ... ? :roll:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Slopa tutten både dag och natt. Hon har inget enormt sugbehov som måste tillfredsställas. Tutten kan däremot vara ett smidigt sätt att få tyst på liten när man själv är stressad tex i affären. Men det är ingen bra lösning.

Bodde jag närmare dig skulle jag komma hem bums och hjälpa till att kura lilla barnet. Det kommer nämligen fungera men det gäller att ni är pålästa, bägge två ömma föräldrar, och att ni har bestämt er för det finns absolut inget utrymme för något velande när ni väl satt igång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "