Ska börja ikväll! Men några frågor.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tröttjohanna

Ska börja ikväll! Men några frågor.

Inlägg av tröttjohanna »

Åh... jag är sååå trött. Men har peppat mig själv och nu ska det ske! Inatt ska vi börja med kuren. Har läst och läst, tror jag förstår allt. Men en fråga om dagen har jag. Hur ska man göra om man lägger lilleman ute, kan man så att säga vagna honom eller måste man låta vagnen vara stilla och ramsa eller..? Och om jag lägger honom inne får man buffra då eller hur gör man på dagen? Känns enklast att lägga honom ute kanske.
Sen undrar jag, om nu Filip snart 9 månader börjar sova 12 timmars natt, från halv 8, blir han trött efter två timmar på morgonen, alltså tänkte lägga honom igen 9.30 eller är det bättre att lägga honom 10.00?

Eftersom han hittils har ätit 1-2 ggr /natt, är jag lite fundersam över hur han ska klara 12 timmar utan mat helt plötsligt? Han kommer säkert fråga varför han inte får mat. Hur ska jag svara på det... är det helt ok? Här finns en liten varg kan jag känna. Att jag blir orolig för att han svälter ihjäl...heh. :?:
Speciellt då jag har svårt att få honom att äta mycket innan han lägger sig, han äter helst vid 22.00 och då ordentligt, 2 dl välling. Så om han äter nästan inget efter t.ex. kl. 18, hur gör jag då?

Den vargen vore skönt om jag kunde skjuta, så har någon ett bra svar till mig?
Annars tror jag nog att jag ska klara det här.

Tacksam för svar... /Johanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Jag skulle nog ändå rekommendera lite mera läsning... påläsning tills ögonen blöder :oops: och allra helst kanske boken Sova hela natten, där du har alltsammans på ett bräde (inklusive dina frågor, med svar, på slutet).

Men är du fast besluten att verkligen börja kura i kväll, så får du läsa på underhand, allt som finns att läsa här och lite till :wink: :lol:

:arrow: Verktygen finns för att lugna barnet och meddela vad som gäller. Läs på och bestäm dig. Det primära är att hålla (det genomtänkta) schemat, som du / ni gjort upp. Ska han då lära sig - vänja sig vid - att man sover vissa tider på dagen (och natten) ger man de bästa förutsättningar för just det. Vilket alltså väl så ofta betyder att promenera med vagnen under dagslurarna, tills tiderna satt sig.

Kuren är en process. Det går inte att säga hur man alltid ska göra, en gång för alla. Man måste lyssna sig fram, vilket inte betyder att man ändrar saker och ting från dag till dag. De första fyra dygnen bryter det gamla mönstret. För att polletterna ska ha en chans att trilla ner, gäller det att vara så tydlig som möjligt. Och då är klockan ens bästa vän. Och platsen. Ska han sova inne någon lur ska han sova inne på samma plats den luren varje dag. Osv. Detta gäller inte för evigheten, men det gäller tills han blivit sin egen lilla klocka och kan förutse inte bara dagen / natten vad sömn och mat beträffar utan också platsen för vad som sker var.

:arrow: Schemafrågan måste du lösa själv. (Här finns mängder med förslag.) Anar du att han blir trött efter två timmar, när han - senare - sovit 12 tim natt, ska du förstås planera in första luren efter två timmar.

:arrow: "Han kommer säkert fråga varför han inte får mat. Hur ska jag svara på det... " Hur var det nu med påläsningen :?: :lol:

:arrow: "Så om han äter nästan inget efter t.ex. kl. 18, hur gör jag då? " Man börjar med kvällen, om man nu ska SHN-kura. Och då kan man lita på att det blir frågor, om det som alltid gällt förut nu plötsligt inte gäller längre. Det beror inte på att lilla älsklingen är i färd med att svälta ihjäl utan på förvirring. Ni har lärt honom en sak; nu ska han lära sig en annan. Visa att han kan lita på att ni vet vad ni gör :!:

Aptiten kommer först på tredje dagen ungefär. Du kommer att bli förbluffad över hur pass lite han ändå äter när han varit utan mat i 12 tim. På tredje (senast fjärde) dygnet kommer den goda aptiten, och ätandet förläggs där det hör hemma, dvs på dagarna.

Lycka till nu, och ta dig en ordentlig funderare - är du verkligen mogen :shock: :?: :lol: Står Attityden av Självklarhet på topp :?: Annars ska du vänta :!: Och det är verkligen inget att skämmas för. Det gäller körkortsaspiranten också :wink: (Se "Vill du kura ditt barn? Läs detta först!)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Solstrålen

Samma sits

Inlägg av Solstrålen »

Hej!

Min pojke är snart nio månader och vi började kura igår... Pappa tar de två första nätterna. Isak har ätit kanske fyra gånger per natt och nästan inget på dagen alls. Mat blä! :x Men ja då så.

Nu har vi bestämt oss. Stora pojkar sover på nätterna och äter mycket mat. Så det får han rätta sig i. Visst är det svårt men jag jobbar på att mota mina vargar! :D Är inte helt nöjd med vårt schema då det inte riktigt fungerar med resten av familjen men det får knöla ett tag och sätta sig så kommer det att fungera. Vi har dock minst 2,45 minuetr mellan sovningarna för att det ska fungera.

Boken och filmen är jättebra att ha i bakfickan hela tiden. Beställ den om du inte har den.

Lycka till! Vi får kämpa på på vart sitt håll!
Johanna
mamma till två pojkar -04 och -06
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej johanna... så ni slutade bara tvärt att ge honom mat på natten? Hur gick det?

Jag har både boken sova hela natten och dvd:n... jag har läst och tittat på allt, men jag tyckte inte riktigt att boken besvarade alla frågor jag hade. Nog att det står att älsklingen inte svälter ihjäl under fyra dygn, men ändå... man vill dubbelchecka så att man verkligen kan lita på det! :wink:

Varför jag stundom blir osäker är för att det bara tycks vara jag som tror på metoden... alla andra argumenterar (maken och svärmor mest..) mot att "det blir jättesvårt att klara sig utan napp" och "kan man verkligen bara sluta ge mat"... och så vidare. Så jag ville höra att det verkligen är okej. Dagslurarna stod det inte så mycket om heller tyckte jag, just hur man skulle göra, natten stod så utförligt beskriven men inte dagen. Men va bra att man får promenera när man ska sova på dagtid! Det var inte riktigt klart för mig. Då känns det som att det inte kommer att bli problem, bara lite frågor eventuellt... Va skönt! Jag ska läsa nu lite till när han sover, och sen ska vi köra på! Ska köra iväg maken så att han inte kommer och rubbar på självförtroendet igen... har dock sagt som anna föreslog: "varsågod, du får gärna ta alla nätter hädanefter" och då blev det tyst... :P

Keep in touch Johanna, berätta hur det går!!! Skönt att nån annan kämpar samtidigt...

Kramar Johanna
Solstrålen

Inlägg av Solstrålen »

Vi "fuskade" lite en natt innan, jag buffade honom (liggandes på mig) tills han somnade istället för att amma och det fungerade lika bra. För att testa. Och det gick lika bra. Eller dåligt :oops: för det är ju inte någon metod att rekomendera... Natten till idag har gått bra och till luren på eftermiddagen sov han på 8 minuter... han som tidigare varit klistrad vid mitt bröst. De svälter inte ihjäl! :wink:

Jag har kontakt med en diplomerad kurare för coaching, dagarna har jag diskuterat med henne. Dag ett är likadan som natt ett osv.

Isak har redan glömt nappen. Sov 1,5 timme på em utan uppvak. På ett dygn!

Min man är med på det här. det underlättar kollosalt att kunna dela på dag och natt.

Vi hörs!
Johanna
mamma till två pojkar -04 och -06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Solstrålen :D Bra jobbat där :lol: Pris och beröm :!:

:D tröttjohanna - du låter dig väl upplyftas - och övertygas :!: - av tråden "Livet efter kuren. En uppmuntran" :?: :!: :lol:
tröttjohanna

Inlägg av tröttjohanna »

Hej hej.. det går bra hittils! Jag stålsatte mig och trots att jag hela tiden befarade att han skulle skrika av hemsk hunger blev det inte så!! Jippii, han somnade direkt om när jag gick in, buffade väldigt snabbt (kanske tre tag?), ramsade ut. Bekräftelsen har blivit lite kortare, kanske x2, gör det nåt?

Det gick mycket bättre än väntat, många gånger under vargtimmen somnade han om utan att jag ingrep överhuvudtaget, och han skrek egentligen bara på kvällen, för på natten tystnade han direkt, nästan alla gånger, en gång tog det 5 min. Men han SKREK inte, utan gnydde mer. Till och med 6.30 när jag tänkte att han aldrig kommer att somna om hungrig och van att vakna då, somnade han om efter kort buffning och ramsa ut! Hurraaaa, kanske blir det värre natt 2 men självförtroendet är på topp!

Måste säga att maken helt plötsligt ändrade inställning när jag började backa från kuren och övertygade om att, nej nu kör vi! Så det var skönt. Det hjälper att han är med på noterna. En härligt konstig sak, trodde att han skulle sakna nappen lite åtminståne, men icke! Och dagslurarna har han sovit i vagnen utan problem.

Är det inte bra så säg!!! :D :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :!: Pris och beröm :lol:

Nu är det natt 2 och det finns ingen anledning alls att frukta elände :wink: Lilla älsklingen är ju uppenbarligen 1. intelligent nog att lita på att ni vet vad ni gör och att detta ligger i hans intresse, 2. trött tillräckligt för att reagera med rena lättnaden, när han äntligen får (hjälp med att) sova.

Så ånga på :lol: Läs på hela tiden underhand, så att ni inte ett ögonblick ens funderar på att släppa in några orosvargar, varken i närheten av er egen övertygade (och övertygande) säkra Attityd av Självklarhet eller av lilla barnets säng, Gud förbjude :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"