Sover inte på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Anouschka

Sover inte på dagen

Inlägg av Anouschka »

Hej på er!
Min lilla trollunge Siri har nu hunnit bli 2 1/2 månad gammal, hon är verkligen en underbart oproblematisk unge. Vårat enda lilla "problem" är att hon inte vill sova på dagen. Sedan hon var tre veckor gammal har hon sovit natten igenom i egen säng i eget rum (dock på rygg, vägrar magläget), nu lägger hon sig 21.30-22.00 och sover till 08.00 (ibland med en amning runt 03-04) och vi har verkligen aldrig behövt beklaga oss över hennes sömn. Nu är det så att jag tror att hon skulle behöva sova lite mer, och då på dagen. Vår barnläkare säger att allt mellan 12 timmar och 16 timmar är att uppfatta som normalt sömnbehov för en bebis i hennes ålder, Siri kommer max upp i 12 timmar. Om vi är ute och promenerar så somnar hon oftast och sover gott 1- 2 timmar i vagnen, men hemma tvärvägrar hon att sova. Att vagna henne inne fungerar inte, inte heller på balkongen (hon fattar att vi försöker få henne att somna, en smart liten unge :D ) Hur kan vi göra för att få henne att sova på dagen? Jag har aldrig "behövt" använda mig av standardmodellen eftersom hon sover så bra på natten och äter regelbundet på dagen, men detta med sömnen... jag skulle behöva få lite saker gjorda här hemma också, vilket inte fungerar då hon vill ha sällskap och leka mest hela tiden :?

Är det någon som kan hjälpa oss?
Med trollungen Siri, född 11/11-06.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej!

Dags att strukturera upp tiderna, tid för mat och sömn. Hon sover på tok för lite. Läs på ordentligt och sätt ett bra schema för HELA dygnet med mat och sömn.

Vi finns här för råd och tips!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Hej igen,
ja, jag tycker ju att hon sover för lite men hennes barnläkare säger att det inte är några problem alls... hon verkar sällan trött, är nästan alltid på strålande humör med ett leende som fastklistrat på läpparna.

Jag har ett (mat)schema som hon håller sig bra till:

8.00 vaknar (+- 15 min), ammas direkt, påklädning och lek, 9.00 påfyllning (100 ml ersättning)
9.30 - 10.30 Promenad (somnar oftast i vagnen)
10.30-12.00 vaken
12.00 ammas, blöjbyte och lek
14.30 ammas, blöjbyte
15.30-16.30 promenad (sover oftast i vagnen)
17.00 ammas, blöjbyte och lek
18.00 påfyllning med ersättning (150 ml)
20.00 ammas, blöjbyte
21.00 nattflaska (200 ml)
21.30-08.00 SOVER (oftast hela natten, någon gång med amning kl. 04.00)

Jag försöker alltid få henne att sova efter lunch-amningen (kl. 12) men det är som förgjort - hon vägrar helt enkelt att sova hemma på dagen. Ibland luras hon till sömn i BabyBjörn-selen, men max 45 min. Hur ska jag få henne att sova på dagen HÄR HEMMA? Jag har varken tid eller lust att gå ut och promenera tre pass om dagen - jag måste ju själv få tid att äta och sköta hushållssysslorna...

Hoppas på hjälp från er kloka mammor...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Hur vägrar hon att sova, och hur har du gjort, när det är dags för innelur :?:
Jag brukar tänka så, när daglurarna inne krånglar (för det gör de ibland :wink: ) att jag är ute på promenad lååångt hemifrån! Och skriker de då, så fortsätter man ju att gå, målmedvetet, för att få den lilla att somna om! Tänk så när du är hemma och vagnar också!
Har du läst om vagning på förstasidan :?:
Och att du framhärdar - är det sovtajm, så är det :!:
Lite funderingar från mig...
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Hej Miar 70 och alla andra!
Fungerar vagningen även om de sover på rygg då? Jag kanske inte hållit på tillräckligt länge...

Dagslurarna hemma krånglar ALLTID :? Siri kan somna till om vi gosar men när jag försöker lägga henne i hennes säng/min säng/soffan så vaknar hon alltid upp med ett ryck (slår alltid ut med armarna som om hon trodde hon skulle falla eller något...) eller sover max 30 minuter och är sedan klarvaken... i vagnen och bilen är det som sagt inga som helst problem (idag sov hon 3 timmar när vi var på IKEA - hon ÄLSKAR ställen med mycket liv och rörelse, det kanske är för lungt här hemma...) och nu är hon på toppenhumör, ligger och leker med pappa på golvet.

Jag vet inte alls vad jag ska göra faktiskt... eftersom hon så sällan verkar trött (hon är ett verkligt litet solsken som bara ler, ler och ler) så har jag inte sett det som ett problem. Men nu känner jag att jag lkångsamt skulle behöva få tid att fixa med saker här hemma under dagen också, som det är nu får jag nästan alltid förskjuta allt till kvällen då min sambo kommer hem.

Hälsningar,
Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Anouschka skrev:Fungerar vagningen även om de sover på rygg då? Jag kanske inte hållit på tillräckligt länge...
Jodå, visst kan du vagna på rygg! Blir hon störd av att se dig, kan du hänga för ett skynke, för att minska synintrycken! Kanske ska du bädda omkring henne lite extra, så det blir lite trångt och ombonat? Lägg henne mätt, rapad och glad, och vagna orubbligt tills hon sover! Låtsas att ni är på långpromenad! Eller stå och titta på tv så du får bort koncentrationen från det du gör, samtidigt som du får ljudet "på köpet" :wink:
Och det här med ljud hemma är ju inte helt enkelt när det bara är ni två hemma, men tänk på att inte smyga, ha tv/radio på, och tassa inte på tå!

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Hej på er!
Har nu kört ett schema två dagar som Siri mer eller mindre skapat själv, jag tycker att det fungerar bra, men vad tycker ni?

Siri har de två senaste nätterna sovit 20.30-04.30,
04.30 har jag ammat 15-20 min varefter hon somnat om och sovit till 08.30 (tot. 11 tim. 40 min natt).
Direkt vid uppvaket 08.30 har jag ammat sedan har vi gjort oss i ordning för dagen och lekt till kl. 10.30 då Siri druckit 150 ml ersättning och somnat på stört ( :P har ej hänt förut) och sovit ca 45 minuter (jag vet, för kort... men bättre än förut).
11.15-14.30 har Siri sedan varit vaken (jag har ammat runt kl. 14.00) varefter vi har varit ute och gått/varit på IKEA (toppen för sömnen :-)) och hon har sovit 2-3 timmar med start 14.30
16.30 (17.30)-19.00 vakentid med amning
19.00-19.30 Kort lur
20.15 Nattflaska 200 ml
20.30 Somnat för natten

Detta schema har "kommit av sig själv" (med lite hjälp från min sida (långpromenaden på eftermiddagen) och innebär att Siri sovit 15 timmar (enormt mycket för att vara hon). Hon har inte gråtit en enda gång, bara varit glad och lekt. Måste jag nu "tvinga in" ytterligare 1-1 1/2 timmes sömn till när hon är pigg och glad bara för att komma upp i 16 timmar per dygn? Morgonluren kan ev. sträckas ut till en timme med på eftermiddagen/kvällen vill hon verkligen inte sova, och hon är så pigg att det inte verkar behövas heller.

Anna
Anouschka

Inlägg av Anouschka »

Hej på er!
Vill bara tillägga att Siri nu "pendlat in sig" på riktiga standardmodellen av sig själv (?!) och sover 20.30-08.30 (+- 15 min), 10.30-11.30 (+-15 min), 14.00-16.00 och 18.00-19.00. Så nu sover hon ganska precis 16 timmar per dag :-)

Mycket glad över detta och hoppas nu att det håller i sig [-o<

Hälsningar,
Anna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du ser! Sömn föder ju sömn! :D Bra jobbat, att följa barnet funkar nästan alltid, om de får förutsättningarna att visa vägen!
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Härligt!! Bra jobbat.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"