Prattjatprattjaj

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Iritea

Prattjatprattjaj

Inlägg av Iritea »

Hej alla!

Har en del funderingar om min otroligt verbala 3,5-åring. Hon pratar konstant och ganska ofta blir jag och sambon så stressade så vi blir arga!
Finns det något knep tips på hur man får en liten underbar dam att inte upprepa allt femtielva gånger. Det går inte att få henne att ex vis be om mjölk en gång, bli torkad, få hjälp eller att hon vill att man lyssnar eller tittar på något hon gör. Hur gör ni andra för att inte få infarkt av detta konstanta "tjatprat"??? Tacksam för tips/Iritea
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, du :lol:. Vår snart 3-åring älskar att prata han också. Och här är det mycket "varför" också, fast på hans vis: "det är för då?", ner i minsta brödsmula. Men vet du, har man nu äntligen fått kläm på det där med snacket och mer rejäl kommunikation så är det väl egentligen inte så konstigt att man vill både träna och använda sina nyinlärda talanger :wink: :D. Konstigt vore det ju annars, eller hur?
Men jag ska erkänna att jag understundom stänger av en smula, och låter ett glatt, käckt "Jaha!", "Jaså?!" eller "Där ser man!" besvara älsklingens orgier medan jag ibland tänker på helt andra saker :roll: :lol:. Och så har vi ju lite mer eller mindre pratfri tid under dagarna, som när vi är ute på fm, vid lunchluren, vid ensamleken osv. Och visst kan man ibland också säga att "Vet du, nu måste mamma fundera på en sak här, så vi får prata vidare om en stund du och jag!" Vad gäller upprepningarna vet jag inte om det fungerar för er. Men hos oss brukar de minska direkt när vi bekräftar det han just bett om eller sagt. Och om vi har ögonkontakt när vi gör det. Vår kille upprepar bara tills han tycker sig nöjd över att vi faktiskt hört och tagit till oss vad det var han hade på hjärtat. Men det kanske inte är samma hos er, förstås.
En kram till den lilla pratglada! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Prattjatprattjaj

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D
Iritea skrev: Hon pratar konstant och ganska ofta blir jag och sambon så stressade så vi blir arga!
:D Usch på er :shock: Jag säger bara det, så har jag fått det sagt :wink:

Läs och lär av Ewa - och studera gärna kapitlen om treåringen respektive fyraåringen i Barnaboken. Där står en hel del om "tjatpratet".
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iritea

Tack

Inlägg av Iritea »

:D Hej och tack för lite smisk och tips. Vad jag menade med att vi blir arga är att vår underbara tjej ALDRIG fixar att någon annan pratar...hur löser man det??? Och till ilskan hör att jag/vi ju vill lysnna förklara osv men det är inte del av dag det är verkligen hela dagarna och hon blir otålig, arg och obstinat om hon inte direkt blir hörsammad, förklarad för osv och det är ju ett faktum att vuxna ska kunna prata och tänka på annat eller hur !? :shock: Än en gång tack för hjälpen så får vi se vart vi hamnar Ps en sjukt allmänbildad liten dam har vi iallafall som har stenkoll på allt från vad tinnitus är till hur man bakar falafel. Ds/Iritea
annawahlgren

Re: Tack

Inlägg av annawahlgren »

Iritea skrev: en sjukt allmänbildad liten dam har vi iallafall som har stenkoll på allt från vad tinnitus är till hur man bakar falafel.
:lol: :lol: :lol:

Tipsar dig fortfarande om de nämnda kapitlen.

Där ges exempelvis rådet att INTE förklara förklara förklara (kallas prata sönder) utan att i stället lära sig ställa frågor själv :wink:
Iritea

Vetgirig

Inlägg av Iritea »

Hej! :lol:

Har friskat upp kapitlen i barnaboken men blir inte klok på vad du menar Anna. Vår tjej VILL VETA! Jag bollar jätteofta tillbaka med att ..ja varför är det så eller vad tror/tänker du och ibland har hon egna förslag men ofta är det frågor om ex vad benen inne i kroppen heter, varför man har en hjärna och MASSOR med frågor om kroppen, tjejer och killar, döden och livet och hon vill ha svar. Som sagt ibland går det att bolla tillbaka eller diskutera men för det mesta vill hon veta hur det är. Så prata sönder ....jag inte om vi gör det hon har ett sån VETDRIV :? :shock: :D :wink: Så jag fortsätter tar till mig tips återigen tack för tankar och hjälp/Iritea
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Fakta är ju också att du faktiskt inte kan veta allt - eller har du verkligen svar på alla hennes frågor?
Och om inte du vet (och även om du vet så behöver du ju inte veta...), så får ni resonera och funera er fram till svar tillsammans.

Och om det till slut är något som ni ändå inte vet vad det heter så får du väl vara lika besviken som hon eller kanske tillsammans leta upp ett svar i något lexicon eller på internet.

Är hon tävlingsmänniska? Här har Vera själv infört tysta leken. Hon pratar rätt mycket (inte extremt, mest som barn i allmänhet), men hon är envis och vill vinna, så sätter hon igång tysta leken, så pratar hon inte i första taget.

Ett annat knep, som Veras dagmamma berättade att hon gör ibland. Hon ber barnen att lyssna efter ljud. Klockan som tickar, fåglar som kvittrar ute, rör som susar, vinden, regnet - vad som helst.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D Varför inte förse henne med kunskapsmaterial, om man säger? Det finns fantastiska böcker för vetgiriga barn. I alla tänkbara ämnen. En bibliotekarie skulle bli lycklig.

Och varför inte hjälpa henne lära sig läsa, dvs ge henne förutsättningarna? Hela världens samlade kunskap skulle öppna sig för henne :!:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"