Tips på ny matordning?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kantarella

Tips på ny matordning?

Inlägg av Kantarella »

Hej allihopa

Nu vänder jag mig till er igen (tack gode gud för detta forum :D ) och ber om råd.

Jag skulle behöva ändra om Ellas matordning har jag insett.
Ella tas upp för dagen 6.30 och hon är nog ingen "frukostmänniska" har jag förstått, för vällingen som serveras äts inte med nån större aptit - lite drygt en dl. och det är ju inte mycket att hänga i julgranen. Så frukosten behöver jag skjuta på tidsmässigt för att odla lite aptit efter natten eller åtminstone servera något mer nån timme eller så efter vällingen. Här tänker jag mig i så fall gröt. Kanske runt åtta-hugget.
Sedan lunch vid 11. Ella sover middag 11.30-13.
Ett mellanmål vid 13.30 som jag inte vet vad det ska innehålla. Yogurt är ingen favorit, inte smörgås heller. Känns ju lite fattigt att ge gröt igen. Tips!?!
Sedan middag vid 16.30 och nattslurk vid 18. Vad tror ni om det här?

Idag ser ut som följer: 6.30 välling (får sen några smörgåsbitar när vi äter frukost men känns långt ifrån tillräckligt), 9.30 gröt som hon äter en rejäl portion av - gärna med en hel banan till, 13 lunch, - vrålhungrig 16.30 middag - vrålhungrig igen och nattslurk 18.
Det känns inte som att hon får en bra start på dagen energimässigt som det ser ut idag.

Synpunkter? Förslag? Jag är jättetacksam för lite input här - främst gällande mellanmålet efter luren.

MVH
/Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Gillar hon (=har du prövat att ge) kokt ägg mosat med mycket smör. Det är en god, nyttig och mättande frukost.
Det lever jag själv på ;)

Nästa fundering - måste hon ha välling när hon vaknar? När äter ni frukost? Kan hon inte vänta till dess, om hon nu inte är hungrig när hon vaknar.

Resten av dagen ser det bra ut, tycker jag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tänker som LO, skippa vällingen och ge 9.30-gröten till frukost istället. Så kan hon ju få vällingen till mellanmål, om hon nu gillar det! Vi har nästan exakt samma mattider hemma (07.45 frukost, 11.30 lunch, 14.00 mellanmål, 16.30 middag, 18.00 gröt) och min lilla får välling + aprikospuré till mellanmål, medan den stora bara tar lite frukt. Fruktsallad, keso med bär, avocadomacka/knäcke... kan ju också funka som mellanmål. Hemmagjorda risalamaltan på barnarecept låter hur god som helst också, men själv har jag inte lagat den för jag får inte till rundkornigt ris kokt på havremjölk, tyvärr. Lycka till! :D
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
KristinVitamin

Inlägg av KristinVitamin »

Hej Kantarella!
Jag har två tjejer som verkligen inte är några frukostmänniskor (jag förstod först efter avslutad amning varför bröstmjölken räckte och blev över på morgnarna...)
Vi äter ofta en andra frukost vid 10 efter välling vid 07, de vill inte ha något annat än välling tidigare på dagen. Lunchen går ner ändå utan problem. Jag har alltid varit en person som gillar frukost, oavsett tidpunkt och jag var övertygad innan jag fick barn att det var en vanesak att äta frukost. Men jag har ändrat övertygelse sedan vi fick barn...
Min lilla äter gärna knäckesmörgås med kall, skivad kokt potatis på :!: till mellanmål, den stora äter keso och frukt eller juice och smörgås. Filmjölk med jordgubbssmak eller proviva drycker kan också funka som frukost eller mellis. Det finns numera bra proviva och juicer som inte är så sockrade.
Lycka till.
Mamma till två underbara tjejer födda mars -03 och april -05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"