Nu är goda råd dyra...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sandrasundell

Nu är goda råd dyra...

Inlägg av sandrasundell »

Något har hänt med dottern och jag förstår inte alls vad det är... Efter mycket läsning här och SHN boken började jag styra upp och strukturera dagarna och allt flöt fint. Läggningarna gick rekordbra och hon sov allt bättre om nätterna.

Men nu har ngt gått på tok. Det tar 45 minuter att lägga henne om kvällarna och en vaknar hon efter ca en timme vilt skrikande, gråtande och alldeles kallsvettig. Det blir nästan värre för varje natt som går och jag tycker så förtvivlat synd om henne.
Det hela slutar med att jag lägger mig hos henne. Minsta rörelse från min sida resulterar i att hon börjar storgråta och klamrar sig fast vid mig somom det gällde livet..

Jag behöver verkligen några goda råd...
Mamma till Idun född 0601 och Opal född 0709. Sandra till Ivar och Arvid födda 96 resp. 97
Lua

Inlägg av Lua »

Hej! Förlåt :oops: att jag säger det men det är faktiskt ganska självklart att det blir värre och värre! Varför hon vaknar är svårt att säga men ditt "svar" till henne, att lägga dig hos henne och trösta, bekräftar hennes värsta farhågor. Du svarar henne att det är fullständigt livsfarligt att sova i sängen, att hon inte kan sova själv utan att ditt beskydd behövs. :?

Din uppgift är att förmedla: det finns inga vargar här! Och på natten sover alla som grisar. När mina barn har vaknat som du beskriver, har jag avvaktat några sekunder. Ibland är det ett skrik i sömnen som genast tystnar och jag vet att jag stör om jag går in. Om de fortsätter antingen ramsar jag, eller om jag vill se om något hänt (typ spytt, brutit benet, hög feber...) går jag in i rummet. Lugn och trygg. 8) Förvissar mig om att allt är som det ska. Lägger tillrätta och ramsar ut. Nästan alltid har de lagt sig till rätta och somnat om. Om de fortsatt fråga har jag använt ramsan som svar. Den ska förmedla "jag är här och vaktar. Inte en varg så långt ögat når. Du kan tryggt sova vidare". :wink:

Det här är vad jag tror. Vad tror du?

Några frågor för att kunna hjälpa ytterligare:

Hur ser schemat ut :?: Har ni gjort regelrätt kur och hur har det fungerat :?: Är det mörkt där hon sover :?: Är ni noga med skrattet-till-godnattet :?:

Kram från Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :D Just så :!:

Sandra - nu förstår jag din profil (se Gastsjö camp-tråden på Kackelforum). Felåt en korkskalle :oops: Du har två små (eller inte så små) bonusbarn :!: Det tar sin tid för somliga polletter att trilla ner...

... som vi märker här också, ja....

Och då kan jag trösta dig med att om lilla barnet följer med, när du kommer (som väl var tänkt :?: ) så blir hon färdigkurad av bara farten :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sandrasundell

Jo jag vet vad min uppgift i det hela är. Nej ingen regelrätt kur ännu helt enkelt för att jag har varit ordentligt sjuk.

Schemat ser ungefär ut som som följer.
06.00 morgon, välling.
07.00 frukost
07.30 morgonlur ca 45 min
8.30-10.00 utetid
10.00 mellis (vanligen frukt)
10.15-12.30 utetid/dagens arbeta
12.30 Lunch
13.00-14.30 sova middag
15.00 mellis
efter mellis följer iduntid. Vanligen gå runt lr lek med klossar
18.00 middag
Sen följer bad, hopp i jamasen, busa med pappa, välling och sen natt 19.30

Jag kan inte ändra speciellt mycket i tiderna då jag har två bonusbarn som ska till och från skolan, sex mil tur o retur, varanann vecka. Jag har försökt lägga tiderna så att det ska flyta bra både när pojkarna är hemma och när dom inte är det.

Jo jag vet också att det är ajabaja att lägga sig hos barnet. Men ärligt talat. Vad ska man egentligen göra när den lilla är helt förtvivlad och panikslagen? Jag hör ganska väl skillnad på när liten skriker till i sömnen, när hon är förbaskad för att hon inte får som hon vill och när det är dags att rusa och kolla vad i h....e det är som pågår.
Det händer inte helt sällan att hon ligger och gnäller och liksom skriker i sömnen, och håller på så i en halvtimme utan att jag för den sakens skull behöver gå dit.
Det som händer nu är helt annorlunda.

Och jajje, LIten hakar på till gatsjö camp... :D
Mamma till Idun född 0601 och Opal född 0709. Sandra till Ivar och Arvid födda 96 resp. 97
sandrasundell

Jag vill bara be om ursäkt om jag verkade otrevlig. Det var inte min mening. Har varit lite kaosartat här hemma och det har börjat ta ut sin rätt... :oops: :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hur går det för er :?: Det ska bli superkul att träffas i Gastsjön :!: :lol:

Jag VET att det är svårt! Men hon behöver betryggande ledning! Tycker du att det fungerar att du lägger dig hos henne? Verkar det som att hon blir tryggare? I så fall skulle du nog inte ha ställt frågan, eller hur? Jag gav dig ett konkret förslag hur du kan göra i stället.

Jag vet också skillnaden mellan argt och det som du beskriver. Sådana förtvivlade skrik och sådan förtvivlad gråt har jag också hört. Och då, som jag skriver, går jag in i rummet. Annars ramsar jag. Väl inne i rummet agerar jag lugnt och tryggt och spär inte på barnets rädsla (eller vad det nu är) genom att "trösta" och lägga mig hos barnet! Förstår du :?:

Du lät inte alls otrevlig, bara tvivlande. Skjut vargarna, in med magen, ut med bröstet, ta fram attityden av självklarhet :!: :)

Kram, kram från Lua. :heart:
sandrasundell

Liten rapport... Spjälsängen är återinförd och natten som var lyckades jag faktiskt hålla ut hela natten! :o
Hon vaknade ganska många gånger och en gång var jag inte långt ifrån att ta upp henne. Men jag lyckades ta mig själv i kragen i sista sekunden och jag var faktiskt lite nöjd med mig själv imorse även om jag var helt slut... :D

Har faktiskt lyckats ta en liten tupplur idag så jag orkar natten som kommer även om jag hoppas att den blir lättare och inte fullt lika många uppvak.. :)

Mina största tvivel gäller egentligen mig själv och min förmåga att övertyga henne att allt är som det ska...

Lite intressant egentligen. Min stora passion här i livet är hästar. JAg kan utan att tveka det minsta tala om för an vettskrämd häst att det är helt ofarligt att knalla förbi en flock vildsvin. Men att övertyga mitt eget barn att det är ofarligt att sova i sängen känns ibland helt omöjligt.. Man kan undra vad skillnaden beror på.. För tänker man efter så kan vildsvinen till skillnad från sängen vara farliga... :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm! Du är ju jätteduktig :lol: :lol:
sandrasundell skrev: Jag kan utan att tveka det minsta tala om för en vettskrämd häst att det är helt ofarligt att knalla förbi en flock vildsvin. Men att övertyga mitt eget barn att det är ofarligt att sova i sängen känns ibland helt omöjligt..
Precis. Och ändå ÄR sängen inte farlig, till skillnad från vildsvinen, ja. Så hur ska du få ihop den ekvationen :?:

Receptet heter saklighet :wink: :lol:

Kura på nu klokt och fint. Då får lilla älsklingen nämligen den stora äran att sussa bland alla de andra stora SS:arna på Logen :!: Anses väldigt fint, det :wink: :lol: :lol: :lol:
sandrasundell

Jag hoppas verkligen hon hinner bli värdig att sova tillsammans med di andra i resesäng på logen.... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, se det som en utmaning :lol:

Rapport emotses (stress, press, stress, press) :lol: :lol:

Se lilla ungen som en häst i natt :wink: :lol: :lol: :lol:
Lua

Inlägg av Lua »

Härligt att det går bättre!

:!: Det är ju en jättebra jämförelse med hästen! Försök hitta den känslan/attityden i natt!

Kram Lua.
sandrasundell

Snabb rapport innan jag måste ge mig iväg... Inatt gick det ännu bättre!! Tre gånger fick jag lägga henne tillrätta och hon somnade om innan jag ens fått på henne täcket... :D
Sen vet jag inte om hon vaknat fler gånger. Det är i så fall inget jag har märkt av. Nu har jag ingen som helst pejling på kolckan om nätterna, men jag är ganska säker på att hon sov oavbrutet mellan tolv och fem i sex... :sleep: :sleep: :thumbsup:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup:

Då ser vi fram emot den rafflande fortsättningen :wink: :lol:
sandrasundell

Jag hoppas att den rafflande fortsättningen blir lika bra... :) Men jag har en liten undran.. Jag har upplevt henne som tröttare dagtid sista två dagarna. Nu är hon visserligen ganska snorig och lite feber som kommer och går så det kan ju vara det. Men kan det vara omställningen till nya (Eller snarare nygamla) läggrutiner som gör det? Anagligen är det inget att bry sig i men jag vill ändå kolla... :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja. Alldeles i sin ordning. Ju mer man får sova, desto tröttare blir man - först. Det går förbi.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"