Hej!
Vår lilla pojk är ett och ett halvt år. Han har aldrig varit stor i maten men äter säkert det han behöver. han hatade att bli matad så sen 8-9 månaders ålder har han fått äta själv. Burkmat har han alltid vägrat, det ska vara hemlagat och gärna långkok, grytor mm
Sedan ett års ålder har han i princip bara ätit kött. Det betyder alltså att vi severar tex kalops, grönsaker och potatis. Han plockar ut alla köttbitar och glufsar i sig dem sen ska han ha mer. Någon bit morot, ärta och majs kan slinka med men potatis, ris och pasta stoppar han inte i mun. (råkar de komma in så åker de ut lika fort. I dag åt han två fläskkokletter till middag (fisk och kyckling är också mums).
Vi trodde det skulle vara något högst tillfälligt men det har hållt i sig. Är det något att bry sig i? Vi känner att det är bättre att han äter kött än bara makaroner och ketchup. Och vi severar en allsidig kost det är bara det att han väljer bort delar av den. Han äter mängder med frukt. Ska man ransonera på kött för att tvinga honom att äta annat? Eller ska man resonera som vi gjort att han serveras allsidig mat och sen kan vi inte göra mycket mer? har vi inte mer kött så väljer han oftast att avstå mer mat. han tycker han klarar sig ändå(det kommer ju mer nästa mål!).
Hans schema ser ut så här.
7.00 välling
10.30 lunch+ frukt till efterätt
11.30-13.30 sova
14.00 fika frukt/yougurt/ bröd
16.30 middag
18.45 Välling
Orsaken till att det är lång tid mellan frukost och lunch är att han står sig väldigt väl på vällingen. Han går tex upp 6.30 men är inte hungrig förrens klockan 7.
Vad tror ni om vårat lilla köttätande lejon?
Hans schema ser ut så här
Hans mat
Köttätaren
Jag är ju inte som alla andra och är ganska ny i mitt sätt att leva själv, men jag tror ju inte att kött är något problem.
Kött och fett är vi byggda för att äta, så glöm inte fettet - smör och animaliskt fett är det viktiga.
Vi gör numera välling på mjölk, grädde och ägg - behöver du inte, man jag vill inte ha i de sockerarter som finns i vällingen i Veras mat. Nu äter hon fortfarande bröd och gröt, så vi är inte konsekventa.
Men jag skulle inte vara orolig det minsta om han bara får tillräckligt med fett alltså.
/LO
Kött och fett är vi byggda för att äta, så glöm inte fettet - smör och animaliskt fett är det viktiga.
Vi gör numera välling på mjölk, grädde och ägg - behöver du inte, man jag vill inte ha i de sockerarter som finns i vällingen i Veras mat. Nu äter hon fortfarande bröd och gröt, så vi är inte konsekventa.
Men jag skulle inte vara orolig det minsta om han bara får tillräckligt med fett alltså.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag håller med /LO att glöm inte fettet. Det är ytterst viktigt för små barn. Vad jag har förstått så behöver man proteiner/kolhydrater/fett för att kunna fungera. Proteinsidan har ni i ordning
kolhydrater får han från frukter/välling/bröd så vad som återstår är fettet.
Vår pojke på 22m har också ätit själv sen 10mån ungefär och föredrar hemlagat före affärens. Han är galen i kött också, äter helst bara det. Likaså fisk som vi försöker ge minst 2ggr i veckan men helst 3. Använd helst fet fisk som lax, makrill osv. Vi använder mycket olika kokta grönsaker och inte så mycket potatis. Mycket gräddsåser blir det för fettets skull.
Du skriver att han äter frukt i mängder... kom ihåg då att söta frukter innehåller enorma mängder socker. Även fruktsocker bör man inte äta för mycket av. Äpple är en av dom bästa om han äter det.
Får du honom att äta grönsaker behöver du inte oroa dig över potatis/ris eller pasta. Dom har inget av värde som inte grönsaker/bröd o välling kan ge.
Vitaminsidan får han från grönsakerna o frukten. Gröna bönor är toppen.
Vår pojke på 22m har också ätit själv sen 10mån ungefär och föredrar hemlagat före affärens. Han är galen i kött också, äter helst bara det. Likaså fisk som vi försöker ge minst 2ggr i veckan men helst 3. Använd helst fet fisk som lax, makrill osv. Vi använder mycket olika kokta grönsaker och inte så mycket potatis. Mycket gräddsåser blir det för fettets skull.
Du skriver att han äter frukt i mängder... kom ihåg då att söta frukter innehåller enorma mängder socker. Även fruktsocker bör man inte äta för mycket av. Äpple är en av dom bästa om han äter det.
Får du honom att äta grönsaker behöver du inte oroa dig över potatis/ris eller pasta. Dom har inget av värde som inte grönsaker/bröd o välling kan ge.
Vitaminsidan får han från grönsakerna o frukten. Gröna bönor är toppen.
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
-
TorpSara
dädi: I en frukt finns det så mycket fibrer att balansen ändå blir bra, oavsett sockermängd, förutom ett fåtal: druvor tex. Blodsockret stannar stabilt, så frukt kan inte överdoseras, det är en sockerskräcksmyt. "Bärsocker" är också fruktos.
a: Jag tycker det är en strålande "diet" han har. Välling och frukt fyller gott upp hans behov av kolhydrater. Men det är ju alltid bra att lära sig äta allsidigt, men den dagen kommer så småningom. Du kan vara cool.
a: Jag tycker det är en strålande "diet" han har. Välling och frukt fyller gott upp hans behov av kolhydrater. Men det är ju alltid bra att lära sig äta allsidigt, men den dagen kommer så småningom. Du kan vara cool.
Du har givetvis rätt TorpSara. Jag har blandat ihop lite saker här
. Men kan ändå svära på att jag har läst någonstans att fruktosen i bären beter sig annorlunda än den i frukter... men kan inte komma ihåg var...Och så innehåller ju bären i snitt mindre fruktos än frukt och mer fibrer.
Men huvudsaken var ju att själva "dieten" var helt ok. Inte så mycket jag heller skulle oroa mig över
.
Men huvudsaken var ju att själva "dieten" var helt ok. Inte så mycket jag heller skulle oroa mig över
Pappa till bollknasen Felix, född mars 2005. kurad januari 2007
-
TorpSara