Vi håller som bäst på att kura Nils och trots att det är andra barnet är jag MYCKET mer orolig för det här med magläge än vad jag var med första. Därför har vi kört rygg eller sida under kuren och det funkar ok, men vi märker att han ändå sover lite oroligt. Har testat någon enstaka gång att lägga på mage och märkt att han sover bättre då. Men jag är sååå himla rädd för psd, så jag funderar på det här med andningslarm. Funkar det bra? Är det otympligt och bökigt att använda? Larmar det ofta fel? Kan man hyra det på exempelvis BB eller är det bara vid numret här på hemsidan?
Tusen frågor, men hoppas på snabba svar ändå!
Ni med erfarenhet av andningslarm, se hit!
-
Fru Majsan
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Läs om studien som gjorts på 8.000 barn (diskussionsforum)
Det finns inte ett enda fall av PSD dokumenterat där barnet legat på mage med larm.
Andningslarm ska man alltså ha i vilket fall, oavsett sovläge.
På förstasidan finns adresser. Technomedica säljer numea andningslarm i vanliga "barnaffärer" kombinerade med babywatch.
Man kan hyra eller köpa.
Det är inget bökigt alls. Man lägger en sensorplatta under madrassen bara, som avläser barnets andning och larmar via en liten apparat som man har vid sidan på ett bord eller så, om andningsuppehållet överstiger 12 sekunder. Och då kan man enkelt vända barnet på rygg, så förytligas sömnen och barnet "kommer ihåg" att andas igen, ur djupsömnen.
Och nej, det larmar inte fel oftare än ett brandlarm larmar fel. Kryper barnet undan från plattan kan det förstås bli "falsklarm". Kan lösas med två plattor; det går att hyra en extra.
BB hyr inte ut och staten betalar inte
Men har man förlorat ett barn i PSD, får man ett larm med sig hem till nästa. Lite cyniskt och motsägande, tycker jag
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
mariaeleonora
apnélarm
Jag kan varmt rekommendera apnélarm! Läs Annas slående jämförelse med brandvarnare i SHN boken. man blir inte nojjig för bränder bara för att man skaffar en brandvarnare... Vi har ett utomordentligt sbra larm som vi fått låna via neonatalavd( eftersom vår son, nu 11 mån, hade den goda smaken att sluta andas när han var liten). Men man kan hyra eller köpa. Larmet är en platta som ligger under madrassen. Den är mycket känslig och registrerar minsta rörelse. Om barnet inte andasts på 14 sek kommer ett varningpip- efter ytterligare 6 sek apné ett MYCKET ihållande och högljudd tjutande. Vårt larm har ALDRIG larmat felaktigt. MEN, dess fallgropar finns: Falkt positivt utslag;( dvs piper trots att barnet andas) om den lille inte ligger på eller tillräckligt nära plattan, tex rullat i väg i stor spjälsäng, el om du använder det under för tjock madrass.
Falsk negativt : ( dvs risk för uteblivet pip även OM barnet skulle sluta andas: om du har larmet i vagnen och den är i rörelse, el om du har larmet i din egen säng- då känner det ju av dina rörelser och "missar" OM barnet skulle sluta andas.
Rätt använt tycker jag att ett apnélarm är bland den bästa och mest värdefulla bebisutrustningsgrejen man kan ha. Lycka till!
Falsk negativt : ( dvs risk för uteblivet pip även OM barnet skulle sluta andas: om du har larmet i vagnen och den är i rörelse, el om du har larmet i din egen säng- då känner det ju av dina rörelser och "missar" OM barnet skulle sluta andas.
Rätt använt tycker jag att ett apnélarm är bland den bästa och mest värdefulla bebisutrustningsgrejen man kan ha. Lycka till!
7-barnsmor och farmor