Hur ser era dagar ut?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Inez

Hur ser era dagar ut?

Inlägg av Inez »

Halloj!!

Jag är bara lite nyfiken vad andra gör på dagarna! Speciellt ni med två eller flera barn. Känner att jag har "ebb" i hjärnan. Behöver tips på vad man kan göra på dagarna. Behöver inte vara speciella aktiviteter, utan jag är bara intresserad av vad ni gör?

Och gärna vad ni har för rutiner och tider!

Ps Är det någon som har bra tips på mellis?

Från en mammma som känner sig lite nere... ( och har skrikit på sina underbara troll lite för mycket på sista tiden)

Kramar
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min vardag!

:arrow: 07-12 Frukost, påklädning, barnen har "ensamlek" (=jag gör mina måsten), lunch.
:arrow: 12-14 Minstingen sover och då vilar de större med bok eller annat där jag också tar en paus med dem.
:arrow: 14-17 Familjetid där jag ägnar mej helt åt barnen; i form av promenad, besök av/hos vänner osv. Mat.
:arrow: 17-18 Göromål tillsammans med barnen. Ev bad. Kvällsmat.
:arrow: 18-19 Bolibompa och god natt

:idea: Jag tycker att det fungerar jättebra med denna strukturen - både de och jag kan förutse dagen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Såhär ser min vardag ut, med Clara (blir 4 år i maj), och Ida, blir 2 år i april:

8.00. Dom vaknar, eller jag väcker.
Förflyttar dom in i vårat sovrum och våra sängar, och där äter dom vällingen.
Påklädning, och blöjbyte, sedan ensamlek 1 timme, 8.30-9.30 medan jag själv äter frukost och "ensamleker" här vid forumet :wink:

9.30 hämtar jag flickorna och vi lagar maten tillsammans.
Sedan går vi ut. Är ute c:a 1 timme. Vad vi gör varierar.
"Sagopromenad" blir det för det mesta, vintertid, vilket innebär en promenad runt kvarteret i deras tempo, med pauser för att titta på olika stenar, grenar o.s.v :D .
Clara bestämmer vad sagor ska handla om, och jag hittar på :wink:
Är det snö, kanske vi bygger snölykta, eller skottar.
På sommaren sköter vi trädgården tillsammans.

12.00 Äter vi lunch.
Efter det sköter dom sig själva en stund, medan jag röjer av.
Någon liten uppgift var brukar dom få, plocka ur disken, torka bordet, eller så.

13-16, sover Ida
13-14.30 sover Clara
När Clara kommer upp pratar vi en stund, sedan får hon hjälpa mig att jobba (driver papperstillverkningsfirma hemifrån huset).
När hon tröttnar leker hon med sitt ett tag.

16.00 Väcker vi Ida, och har fruktstund.
16.30-18.00 Antingen är vi hemma och pysslar på med nödvändigheter, eller bus, eller åker vi och hälsar på någon. Vi brukar se till att träffa andra barn 3-4 gånger i veckan, för Claras skull, eftersom hon inte går på dagis.

18.00-19.00 Bolibompa, Clara sitter klistrad, och Ida går lite till och från, jag brukar sitta här och kolla lite.

19.00 Kvällsmat, hela familjen.
Kvällsrutiner, lite bok-läsning, skoj och skratt.

20.30 godnatt till barnen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Inez

Inlägg av Inez »

Hej på er!

Tack för att ni delar med er av era dagar. Jag har inte börjat med ensamleken, sen dom vart två stycken. Tips på hur jag gör mottages tacksamt!

Nu ska jag gå och se på "super nanny" på tv4, se vad det är...

God kväll!
Malin 2 1/2 Lukas 1 ?r
Anv?nder "verktygen"
STORT AW FAN
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har ingen regelrätt "ensam lek" utan det är mer att de "bara är" utan mina ingripanden! Ett helt vanligt liv med andra ord.. :wink: !
kokos

Inlägg av kokos »

På förmiddagarna blir det äta, ensamlek, arbete (tvätt, disk, städ) och sova.

Vi brukar luncha med några av mina jobbande vänner som vill ha sällskap eller så fixar vi lunch till oss hemma.

På eftermiddagarna är vi utomhus och promenerar, träffar nån och fikar, åker iväg på nån utflykt, gungar eller handlar.

På kvällarna fixar vi mat, plockar i ordning hemma, busar, stojar, skrattar, tränar och badar.

Tips på mellanmål: kräm (hemgjord), turkisk yoghurt, smörgås, fruktsallad (lagom stora plockbitar av olika frukter som de kan peta i sig själv). Om killen är för trött för att sitta och äta så blir det flaskan.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om ensamleken står en hel del att läsa i "Bekymmer? Sysselsättning" i Barnaboken :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Läs tråden av Mims nedan med titeln Ensamlek, där tipsar jag om hur jag införde ensamlek på Clara 3,5 år.

kram anna
kokos

Inlägg av kokos »

Det är väl inte ensamleken hon frågar efter, det är väl vad man gör på dagarna i allmänhet? Eller har jag helt missuppfattat?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Förstod mig inte på hur man gör med quote-knappen, men kopierar härmed Inez ord längre ner:

"Tack för att ni delar med er av era dagar. Jag har inte börjat med ensamleken, sen dom vart två stycken. Tips på hur jag gör mottages tacksamt!"

Det var därför vi tog upp det :wink:

anna
Jennie

Inlägg av Jennie »

Om det är en dag som storebror är på dagis ser våra rutiner ut så här:

07:00 Lillen har morgon. Välling och mys med mig framför barnkanalen :oops:

08:00 Storebror väcks med pussar och kramar från lillebror. Vi hjälps åt att plocka fram frukosten.

09:00 Till dagis med storebror (gångavstånd). Efter det brukar vi vara ute i ca 1 timme eller ibland gå till öppna förskolan eller hälsa på någon.

ca 10-11:30 Vi tvättar, sorterar tvätt, plockar undan. Lillen har ensamlek i hela huset :shock: medan jag ägnar mig åt mitt.

11:30 Lunch

12-13:30 Sover lilleman

13:30 Bus, bokläsning, mellis

15:00 Storebror hämtas. Ibland är vi ute en stund.

15-18 Mys och matlagning

18:00 Bolibompa.

19:00 Natti för lillebror

19-20 Storebrors tid, då ägnar vi oss helt åt honom. Saga/spel/pysselbok

20:00---- vuxentid!!! :wink:

Storebror är hemma från dagis ca 1-2 dagar i veckan. Då brukar vi ha lite andra rutiner (förutom mat och sov tiderna) Han gillar att ibland ha "pyjamasdagar". Då går vi inte ut förrän på em.

På sommaren ägnar vi nästan hela dagarna ute i trädgården 8)

Ja, så ser våra dagar ut. Nu har jag börjat jobba 50%. Det är ca 1 vardag/veckan. Då är mormor eller pappa här. Då kan det bli lite andra rutiner...
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
kokos

Inlägg av kokos »

anna skrev:Förstod mig inte på hur man gör med quote-knappen, men kopierar härmed Inez ord längre ner:

"Tack för att ni delar med er av era dagar. Jag har inte börjat med ensamleken, sen dom vart två stycken. Tips på hur jag gör mottages tacksamt!"

Det var därför vi tog upp det :wink:

anna
Oooops... Okidoki då är jag med :)

Du, anna, är ju faktiskt ensamlekens drottning, enligt mig. Jag har fått en massa bra tips på det med hemlig påse och allt.

I övrigt är mitt heta tips att ta det lite i taget. Börja med 5 minuter och öka allt eftersom: barnet ska aldrig bli missnöjt utan tas upp när det fortfarande är roligt.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ensamlekens drottning... :oops: :D Det låter det!
Tack! :D

kram anna
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hos oss er det slik at Felix, 6 år, går på skolen (men ikke på skolefritidsordning) og jeg er hjemme med Theo, 3 år og er dagmamma for en jente, 2 år og 9 mnd. Dagen ser slik ut:

7.30 God morgen! Frokost. Dagbarnet vårt kommer mellom 8 og 8.30.
8.30 Vi følger Felix til skolen. Derfra går vi andre tre ut på tur og evt. gjør ærender.
11.00 (ca, litt fra og til etter omstendigheter) Hjemme igjen. Spiser formiddagsmat.
12.30 Henter Felix .
Dagbarnet vårt hentes ca 16.15.
17.00 Middag
18.00 Barne-TV
19-20.00 Bading, skoj, lesing, kveldsmat og God Natt!

Theo og dagbarnet leker sammen hjemme før vi henter Felix.
Når Felix er hjemme igjen, leker de alle sammen.
Alle tre er med og hjelper til hjemme hver dag.
De to minste sover vanligvis på dagen., som regel rett etter at vi har hentet Felix..
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
anna71

Inlägg av anna71 »

07.00 Lillen vaknar. Han leker medan mamma eller pappa fixar köket och förbereder frukosten.
07.45 Storasyster vaknar. Hon får välling och tittar på tecknat, lillen får gröt.
08.00 Väcka mamma eller pappa. Allmän påklädning.
08.30 Storasyster och pappa går till dagis.
08.30-09.30 Lillen och mamma städar.
09.30-10.30 Lillen sover. Mamma jobbar med datorn, alt. slöar med surfning på diverse forum.
10.30-11.00 Mamma förbereder lillens lunch samt fixar alla tråkiga telefonsamtal.
11.00-11.45 Promenad om luften inte är för dålig.
11.45 lunch. Därefter ensamlek.
13.00 Hämta storasyster på dagis.
14.00-15.30 Lillen sover
14.00-16.00 Storasyster sover (Mamma förbereder kvällsmaten samt jobbar framför datorn)
16.00 Mellis. Sen gå på visit (eller så får vi besök)
18.00 Bad.
18.45 Kvällsmat
19.30 Lillen sover
20.30 Storasyster sover.

Vissa tider är stenhårda, andra ruckas det på när det behövs.

Anna i Milano
Storasyster juli 2002, lillen april 2004
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"