Hej!
En matmängdsfråga. Jag vet att detta varierar från barn till barn men jag undrar ändå hur mycket era äter för att klara 12h. Min 5-månaders Wilma äter ordentligt 4 ggr per dag, kl 6,10,14,18 och jag försöker få i henne bröstmjölk vid godnatt 19 men hon vägrar äta så tätt inpå kvällsmålet. För att klara hela natten (11h till kl 6) verkar hon behöva äta drygt 1 rek portion gröt + 200ml ersättning vid 18-målet, men ofta vägrar hon ersättning/bröstmjölk efter gröten och då verkar hon bara klara sig till 3-4 och sedan får jag buffa och ramsa fram till morgonen, trots att hon verkat proppmätt och vägrat suga. När vår son var i den här åldern åt han 2 portioner gröt + amning + nattslurk och då klarade han natten bra. Men hon vägrar ofta att äta tillräckligt för en helnattssömn som det verkar.
Känner ni igen det här? Någon som har något trick att få era bebbar att få i sig mer innan sömn? Ska det verkligen behövas så mycket mat som jag har fått för mig el är det bara mitt hjärnspöke? Hur mycket äter era barn innan läggdags?
Tar gärna emot lite tips och tankar om det här från er kloka forumister!
Ulmis
hur mkt mat behövs för att klara 12 timmar?
Hej Ulmis!
Jag tror inte nödvändigtvis att man ska stirra sig blind på vad de äter precis innan läggning, utan se mer till den TOTALA matmängden per dag. Och hon äter ju bra och regelbundet där. Och jag vet att det finns erfarenhet här av 4-mån bebisar som enbart fått bm och sovit sina 12 tim natt
. Men kanske behöver man mer när man är 5 mån.
Min tös sov 10 tim på enbart bm vid 4 mån och då utökade jag med lunchsmakis innan bröstet vid 10 och grötmål vid 18. När hon var 5 mån åt hon hel lunchportion och hel grötportion, fortfarande vid 18. Och hon var också helt ointresserad av bm därefter, några droppar kunde hon ta, men var inte särskilt intresserad. För mätt helt enkelt 8)
. Och det är ju själva nattslurken det, och ska ju betraktas som en sådan, dvs påfyllnad OM det behövs. Och min tös klarade sig UTAN den nattslurken, helt enkelt. Men kunde ändå sova 12 tim. Så kanske kan du istället göra så, alltså ge matsmakis tidigare på dagen och se till den totala matkonsumtionen under dagen.
Kram Ewa
Jag tror inte nödvändigtvis att man ska stirra sig blind på vad de äter precis innan läggning, utan se mer till den TOTALA matmängden per dag. Och hon äter ju bra och regelbundet där. Och jag vet att det finns erfarenhet här av 4-mån bebisar som enbart fått bm och sovit sina 12 tim natt
Min tös sov 10 tim på enbart bm vid 4 mån och då utökade jag med lunchsmakis innan bröstet vid 10 och grötmål vid 18. När hon var 5 mån åt hon hel lunchportion och hel grötportion, fortfarande vid 18. Och hon var också helt ointresserad av bm därefter, några droppar kunde hon ta, men var inte särskilt intresserad. För mätt helt enkelt 8)
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack så mycket för tipset!
Igår trugade jag mer än vanligt vid varje måltid. Burk-amning-burk-amning och vid 18-målet åt hon ingen gröt alls och endast ca 1 dl babysemp plus. Hon vägrar ofta äta då sambon matar, och jag var borta. Vi trodde ju inte natten skulle bli kul men hon somnade ändå direkt vid 19 och vaknade inte förrän 5.30 (enl schemat kl 6).
Så tipset var guld värt! Tack!
Kram Ulmis
Igår trugade jag mer än vanligt vid varje måltid. Burk-amning-burk-amning och vid 18-målet åt hon ingen gröt alls och endast ca 1 dl babysemp plus. Hon vägrar ofta äta då sambon matar, och jag var borta. Vi trodde ju inte natten skulle bli kul men hon somnade ändå direkt vid 19 och vaknade inte förrän 5.30 (enl schemat kl 6).
Så tipset var guld värt! Tack!
Kram Ulmis
Ulmis
Då kan du skippa alla ev orosvargar kring maten nu mao.
Och vet du - det där med fäder och matning. Det är det där med attityden, tror jag. Samma här nämligen. Tösen dricker inte sin mellanmålsvälling när maken ger. Totalvägrar fast hon är vrålhungrig. Så när jag var borta en helg sade jag till den kära maken att han väl får ge henne något annat då, bara hon får något att käka. Och det räckte med att maken insåg att det ju inte spelar någon så stor roll VAD hon äter, bara hon får något efter middagsluren, för att attityden skulle kopplas på. Och se då åt hon så gott sin välling så
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06