Vilket nattmål ska jag ta bort först? Smartast schema?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maltemamman

Vilket nattmål ska jag ta bort först? Smartast schema?

Inlägg av Maltemamman »

En fråga som gäller slopade nattmål.
I BB råder AW att man först tar bort det tidiga nattmålet. Men vi har nästan inget sådant. Istället ser vårt schema ut så här:

06.30 - 8.30 Morgon, mat, vaken
08.30 - 10.00 Sova 1,5
10.00 - 12.00 Mat, vaken
12.00 - 14.00 Sova 2
14.00 - 16.00 Mat, vaken
16.00 - 18.00 Sova 2
18.00 - 20.30 Mat, vaken
20.30 Sova natt
22.30 Extra matning, sova direkt efter (tar ca 45 minuter)
03 Extra matning (tar cirka 45 minuter)

Enligt AW-rådet skulle vi då ta bort 22.30-målet först. Det som talar för det, är att vår pojke alltid måste väckas till det. Vad som skulle hända om vi lät honom fortsätta sova har vi ännu inte testat, vi försöker fortfarande få resten av schemat att fungera.

Vad som talar för att ta bort det "riktiga" nattmålet först vore att jag/vi vill sluta vakna på natten. Man mår bättre av sammanhängande sömn...

Ge mig råd!
Hur gjorde ni?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Absolut det tidiga! Det är ofta lättast att slopa, dessutom. De flesta sover bra på förnatten. Vad som kan vara är att han försöker flytta nattmålet bakåt, så då får ni vagna lite tills han vänjer sig, det brukar gå fort när de har en tid (03 i ert fall) i kroppen redan. :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Håller med TorpSara! 03-målet kommer du ju sedan att successivt kunna skjuta fram tills du helt slopar det och då blir ju sömnen mer sammanhängande också. Och det går faktiskt rätt fort, även om det kanske inte känns så precis i början :wink: :D .
Jag anpassade mina sömntider lite där i början och gick och lade mig vid 21 så att jag skulle få de timmars sömn jag behövde TROTS det tidiga nattmålet. Det var ju så kort tid det rörde sig om, och för att orka med att vara en pigg och glad mamma till killen om dagarna så behövde jag göra det, helt enkelt. Det fungerade iaf för mig.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Håller också med föregående talare, dvs absolut det tidiga målet. Om han måste väckas till det så talar det ju dessutom för att han egentligen skulle kunna vänta en bra stund på mat.

Jag gör också som Ewa, alltså går och lägger mig tidigt. Då får man ihop sina sömntimmar ändå!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"