Hur gör ni när ni ska bort?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Petronella

Hur gör ni när ni ska bort?

Inlägg av Petronella »

Vi kurade Melvin i oktober och sömnen fungerar jättebra för oss. Det passar oss utmärkt att ha fasta mat och sovtider. Är lite av ett kontrollfreak/planeringsmänniska. (Önskar att jag inte var det ibland :oops: )
Noterar fortfarande hur han somnar, hur länge han sover , om jag måste väcka eller ej mm. På så sätt justerar jag schemat när jag ser att det börjar krångla.

Men saken är att vi ska bort på middag hos svärföräldrarna på lördag. Och då "krockar" det med hans läggtid kl 19.00.
De tycker att vi ska skaffa en resesäng så vi kan lägga honom där när det är dags att sova i stället för att gå hem och lägga honom. (Vi bor ett stenkast ifrån). Men jag känner inte riktigt för att natta honom där, sedan väcka honom och klä på honom och gå hem och lägga honom på nytt.
För min del får han gärna vara upp en timme längre i stället och sen gå hem och sova i sin egen säng. Men svärföräldrarna vill gärna att vi stannar längre. (Det gör jag gärna, för dom är jätte snälla och trevliga. Men men...)

:?: Hur har ni gjort med nattningen när ni varit borta på kvällen?
Melvin f?dd 2004-06-20
Startade kuren 2004-10-06
Sover numera hela n?tterna och vargen har vi inte sett r?ken av p? ett tag.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag har tagit med vagnen när vi har varit borta, det har funkat utmärkt och vi har kunnat äta och roa oss hela kvällen. :D
Resesäng har jag också funderat på, nu har Emil blivit lite för stor för liggdelen så... jag tycker det är en bra idé!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vi brukar ha med resesäng och lägga på plats.
När det är dags att åka hem sveper vi om en filt, och väl hemma lägger vi, som om inget har hänt :wink: Det funkar jättebra!

Om det är stenkast bort det är frågan om, kan man kanske annars ha med "babywatch"? 8-[ Hem och lägga, och lyssna i den, ifall det händer något? Om ni har någon förstås. Se redan under dagen ifall den "räcker" så långt.

Det ska inte vara ett "hinder" att bli bortbjuden, för att man har barn!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Vi har vid ett flertal tillfällen lagt Caisa i vagnen när vi är borta och sen rullat hem. Vi har också en resesäng (finns begagnade för nästan ingen peng alls) som vi använder när hon sover borta en kväll eller natt. Om de bara bor ett stenkast bort kanske ert barn kan sova kvar? Passa på att få en sovmorgon för er själva :D .

pia-lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Petronella

Inlägg av Petronella »

Tack för era svar. Behövde bli lite peppad. :)

Tror att jag kände att det blev lite bökigt bara för att det var så nära. Enklare att gå hem och natta. :oops:
Men nu får vi nog se till att skaffa en resesäng.

Jag ammar fortfarande på morgonen så alternativet att sova kvar finns inte just nu. (Har inte övat på att ge utpumpad mjölk. Har bara testat några gånger och då har det inte funkat vidare bra. Vi gav upp den biten.)

Tidigare fick han sova i liggdelen. Sista gången var på nyår sen bytte vi. Så vi har varit borta förr. Och då har jag kunnat rulla honom hem utan att han har vaknat.
Melvin f?dd 2004-06-20
JH

Inlägg av JH »

:D Vi har också haft Elsa i vagn då vi varit borta. Lagt henne i den i ett avskilt rum med pyjamas på. Sen har vi bylsat över med täcken och fårskinn och bara rullat hem (alltså INTE tagit upp och klätt på ytterkläder, faktiskt inte ens mössa, utan lade bara något över huvudet. Det är MYCKET varmare i vagnen än man tror om det är varmt både under och över barnet! Hon har inte varit kall då vi tagit upp henne).

Två av de gånger vi var borta vaknade hon i tunnelbanan på väg hem, men somnade om och när vi kom hem var det bara att lyfta över henne, stoppa om och gå med ramsan! :D Visst är det fantastiskt??! \:D/
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Vi har satt på lille E pyjamasen och lagt honom i lämplig säng och ramsat ut precis som vanligt när vi varit borta. Han somnar vackert och sen ser vi till att bilen är riktigt varm innan vi går ut med babyskyddet senare. I babyskyddet sätter vi honom i sin pyjamas med ett lammskinn och en fleecefilt över och i övrigt endast en mössa på huvudet, inga andra kläder. Detta för att kunna lägga honom direkt i sängen utan omsvep när vi kommer hem. Som glesbygdsbor har vi ofta långa avstånd till våra vänner och måste därav ta bilen. Babyskyddet är gjort av frigolit så vi har bedömt att han håller värmen så länge bilen är varm och att han även skulle hålla värmen en bra stund ifall vi skulle åka i diket och bli fastklämda. (Ja, hysteriskt säkerhetsmedvetna är vi, miljöskada :oops: .)
Det har hittills alltid fungerat iallafall men det har vi ju iofs också alltid förväntat oss!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Förut så la vi Jonatan i liggdelen till barnvagnen och det har gått jättebra. Det har bara varit att lägga på flera filtar och bära ut till vagnen när man ska gå hem. Nu är han dock för stor för liggdelen och förra helgen provade vi att lägga honom på en säng hos dem vi var hos. Det funkade galant :D . När vi skulle gå hem stoppade vi snabbt in honom i overallen och bar ut honom till vagnen. Han såg ut som om det var det mest spännande som hänt på länge :shock: och somnade sedan snabbt om i vagnen och även sedan i spjälsängen när vi kom hem.
Hoppas att det går bra för er!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
kokos

Inlägg av kokos »

Vi har gjort så här:

Om det inte är så kallt ute och ni bara ska vara borta ett par timmar på kvällen: på med pyjamas, kör hela nattningsproceduren med mat inomhus hos dem ni ska till och kör sedan nattningen i vagnen ute (ha på mössa som är lätt att ta av och se till att det är en varm åkpåse och kanske en fäll under den. På med nån varm filt inne i åkpåsen). Sätt ut en babywatch och ät middag i lugn och ro. Sen rullar ni bara in vagnen hemma och lyfter över barnet snabbt och tryggt från vagn till egen säng och ramsar mjukt om barnet gnyr eller vaknar till lite.
Den varianten har fungerar klart bäst för oss: för han är ju van att somna i vagnen ute på dagarna. Han har INTE blivit det minsta kall trots att han inte har haft overall: mössa, åkpåse, lammfäll och filt har fungerat kanon.

En annan variant är att ta in vagnen och låta honom somna inne i den och sen bara lägga på några lager filtar och rulla hem. Det har inte fungerat lika bra för oss eftersom han inte är van att somna inomhus i vagn.

Resesäng är superbra att ha annars. Har inte använt den för tillfälliga bortakvällar, bara övernattningar, men med en sån kan man ju sköta nattningen precis som vanligt. Och man behöver inte ha megaångest om barnet vaknar till lite på hemvägen. Lägg när ni kommer hem och ramsa som vanligt, det kommer att gå jättebra.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Petronella

Inlägg av Petronella »

Det gick jätte bra i går :D

Melvin fick somna i farmor och farfars säng. Han somnade lika fort som han gör här hemma. På ca 10-15 min.
När vi sedan skulle hem så la jag honom i sittvagnen i bara pyjamasen. La på ett extra täcke och på med fotsacken.
På den lilla promenaden hem (på ca 3 min) så var han vaken hela tiden. Såg lite undrande ut.
Men sen när vi kom hem så la jag honom i hans säng och ramsade. Hans täcke var fortfarande varmt sen sovstunden hos farmor och farfar. Och inom 10 min så hade han somnat i gen.

Bättre kan det inge gå.
Jag gick alltså och oroade mig helt i onödan. :roll:
Melvin f?dd 2004-06-20
mia75

Inlägg av mia75 »

Kul att höra! Då blir det kanske fler middagar framöver... :wink:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"