Hej Svantemamman!
När jag räknar igenom antalet sömntimmar ser jag att du lugnt kan ta bort en halv timme. En 9-månaders klarar sig på 14 timmar per dygn. Och det kan vara lösningen på insomningsproblemen
Att göra ett schema åt någon annan när man inte kan diskutera IRL är alltid svårt. Men jag kan ge dig lite råd.

Korta ner en av lurarna till 45 minuter. Om du tycker kan du ju lägga honom 15 minuter tidigare på kvällen så att det blir prick 14 timmar.

Jag brukar alltid förespråka att den längre luren läggs på eftermiddagen. Detta för att den lille från och med ca 1 år bara behöver en lång dagslur, och den bör ju då ligga mitt på dagen.

Med tanke på framtiden ligger eftermiddagsluren aningen sent. Jag skulle helt enkelt sätta fm-luren till 10-10.45 och em-luren till 14-15.30. Med en kortare fm-lur borde han vara laddad för en lång em-lur

Om lillen börjar krångla med maten framledes kan det vara skäl att dra in på ett mellanmål. Måltiderna ska ju ligga med minst 3 men helst 4 timmars mellanrum, och däremellan ingenting. Men så länge han äter är ju allt toppen
Hoppas det ger dig lite hjälp på traven! Hör gärna av dig igen