Läge för schemaändring 9-månader?

Skriv svar
Svantemamman

Läge för schemaändring 9-månader?

Inlägg av Svantemamman »

Hej!
Lillkillen sover som en stock på nätterna :D :D (ska vid tillfälle skriva något om detta fantastiska liv i "efter kuren"-tråden) och har länge också sovit sina dagslurar strålande. Nu har han dock börjat vakna efter halva eftermiddagsluren, och tar också en väldans tid på sig att somna, ligger och bawahbaa:ar blandat med lite tjut i en halvtimme eller mer. Nu ramsade jag faktiskt efter ca 35 min när han lät såå trött-ledsen på att inte kunna somna, vilket funkade (skönt att veta att ramsan tar när man behöver den :D)

Är det läge för kortare eftermiddagslur, tro? Han blir 9 månader om ett par dagar.

Schemat nu:
19.30-07 natt
07.30 frukost
09.30 mellis
10.00-11.30 sova
12.00 lunch
14.30 mellis
15.00- 16.30 sova
17.00 middag

Om jag kortar eftermiddagsluren till 45 min, ska jag då skjuta fram den lite också, till 15.30 kanske? Men lämna förmiddagsluren som den är så länge den funkar?

Tacksam för råd inför schemaändring, jag vill inte göra något förhastat!
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Svantemamman!

När jag räknar igenom antalet sömntimmar ser jag att du lugnt kan ta bort en halv timme. En 9-månaders klarar sig på 14 timmar per dygn. Och det kan vara lösningen på insomningsproblemen :D

Att göra ett schema åt någon annan när man inte kan diskutera IRL är alltid svårt. Men jag kan ge dig lite råd.

:arrow: Korta ner en av lurarna till 45 minuter. Om du tycker kan du ju lägga honom 15 minuter tidigare på kvällen så att det blir prick 14 timmar.

:arrow: Jag brukar alltid förespråka att den längre luren läggs på eftermiddagen. Detta för att den lille från och med ca 1 år bara behöver en lång dagslur, och den bör ju då ligga mitt på dagen.

:arrow: Med tanke på framtiden ligger eftermiddagsluren aningen sent. Jag skulle helt enkelt sätta fm-luren till 10-10.45 och em-luren till 14-15.30. Med en kortare fm-lur borde han vara laddad för en lång em-lur :!: :sleep:

:arrow: Om lillen börjar krångla med maten framledes kan det vara skäl att dra in på ett mellanmål. Måltiderna ska ju ligga med minst 3 men helst 4 timmars mellanrum, och däremellan ingenting. Men så länge han äter är ju allt toppen :wink:

Hoppas det ger dig lite hjälp på traven! Hör gärna av dig igen :P
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Här kommer jag och ger inte riktigt samma råd som Sagalinda!
Jag skulle bara korta ner em-luren till 45 minuter (ex 15.30-16.15). Alltså behålla långa luren på fm, speciellt om den funkar bra nu. Blir ju knappt någon schemaändring alls :wink: .

Och så precis som Sagalinda beskriver, lägga lite (upp till en halvtimme) tidigare på kvällen om det behövs någon gång. Samt dra in på ett mellanmål om aptiten börjar vackla. Men om det funkar bra nu, så behåll alla målen!

Det viktigaste är dock att du tänker igenom själv hur det passar bäst för er och sonen!

Kram j
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Tack Sagalinda och Jenny!
Nu fick jag något att fundera på... Jag lade faktiskt dit ett av mellanmålen för inte så länge sedan när började vakna hungrig mitt i förmiddagsluren. Men håller med om att det är mat lite väl ofta, som sagt, så fort jag ser vacklande aptit så ryker ett av mellanmålen!

Bra med tankar om vad som komma skall, Sagalinda (det är ju trot allt inte så långt borta). Låter bra att tänka på det redan nu. En sak som kanske spelar roll är att vi ska åka till USA om knappt två veckor, och vara borta i två månader. Med tanke på att den omställningen kommer rätt snart så kanske det ändå är bättre att bara korta eftermiddagsluren nu?
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Om du tycker det känns bättre att bara korta em-luren gör du så. Huvudsaken är att du själv gör allt med Attityden av självklarhet. Har du bara den tror jag inte heller det ska vara problem att korta fm-luren. Jag tror ju att hans em-lur löser sig automatiskt om han bara får 45 min på förmiddagen. Men du tar ledningen och gör det som är bäst för familjen! Jag önskar er en härlig resa till USA - och en smidig övergång vad gäller tidsomställningen... :roll: :wink:

Kram :!:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"