Behöver lite pepp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
olivia

Behöver lite pepp!

Inlägg av olivia »

Jag har ju en tämligen säker sovare, även om det knölar lite av och till... Bytte schema för drygt två veckor sedan (är 9 månader idag!) och då blev det så här:
6.45 Morgon + välling
9 Frukt
9.30-11 Sova
11 Lunch
13.45 Mellanmål
14.30-15.15 Sova
16.45/17 Middag
18 Välling
18.45 Sova
Det har gått riktigt bra med schemabytet, men i slutet av förra veckan började det slira litet pga att vi var bortresta... Lite för mycket åkturer i bilen, och därmed "självtagna" små tupplurar här och där. Men nu är vi hemma, och första dagen hemma gick jättebra, andra dagen tog han sig ett par 5-minutare i bilen och tredje dagen även då ett par 5-minutare. Och så har han börjat vakna tidigt, vilket han iofs gjort periodvis länge, oftast vid strax efter 6. Han har varit glad, men idag blev han ledsen, men somnade i alla fall om, även om han ändå vaknade före utsatt tid! Och då var han så tröttt, så trött, somnade i bilen på väg till dagis (max 5 minuter) och så somnade han IGEN när vi gick en liten promenad sedan... Och då piggnade han till rejält sedan! Det tog 45 minuter för honom att somna :shock: , tala om bortskämd jag varit, det har nog aldrig tagit mer än 20 minuter, och sällan ens det på dagarna (men förvisso har eftermiddagsluren krånglat två dagar på raken också :-s ). Hans problem brukar ju vara att vakna för tidigt! Men HUR gör man för att hålla dem vakna i vagnen??? Någon som har något bra tips? Det gick bra när jag stannade och pratade och pillade på honom, men så fort jag gick så log han lyckligt och så föll ögonen ihop :roll: . Imorgon ska jag förstås inte gå lika långt, för att undvika det hela igen... Men peppa mig nu, säg att allt blir bra, bara vi kommer på rätt spår igen!
Sommarbebis -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara :wink: :D Man får komma ihåg att (även) små barn måste få lov att reagera ibland, dvs på allt som händer utanför det vanliga och som förstås bemänger dem med intryck. Det gäller oss alla. Man blir trött, helt banalt, fysiskt och mentalt.

Håll ögonen på schemat och klockan och hjälp honom att komma tillbaks i gamla sköna gängor och / eller åtminstone pausa, inför nästa omstörtande evenemang :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"