Torr hud?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

J och Å

Torr hud?

Inlägg av J och Å »

Hej

Behöver lite råd och tips av er erfarna.

Läs gärna denna tråd så slipper jag dra allt en gång till, http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Kort, Lisen fick prickar 22 nov, läkare 1-virusprickar, barnakuten läkare 2 och 3-virusprickar, prickarna börjar klia-läkare 4-virusprickar(trots klåda), barnakuten läkare 5-virusprickar, vi frågar om skabb, hunden har rävskabb, får remiss till Hud, läkare 6 konstaterar skabb, är nu 18 dec och hela familjen behandlas. Vidrigt!

Lisens hud har nu varit helt kaputt i en mån, torr, klåda, nässelaktigt, eksemigt, kliar sönder sig osv osv. Behandlar skabben och ser blir hon ordinerad kortison 2ggr/dag i en vecka, 1ggr/dag i en vecka och sedan urfasning.

Nu har det gått 1 mån sen skabbbehandling och 2 mån sen prickarna kom. Huden ser lika illa ut som 4 dagar efter skabbbehandlingen.

Kortisonet har inte hjälpt, pratade med Hud i går och de sa åt oss att fortsätta med mildison(kortison). De ska återkomma idag.

Tycker verkligen inte om att smörja så mkt med kortison och verkligen inte en massa mineralolja som alla krämer innehåller.

Vet att ni är många med erfarenhet att hud som inte mår bra. Lisens problem är ju antagligen en allergisk reaktion på skabbet samt själva behadlingen som hon fick i 24 tim, krämen var väldigt stark. Så det har ju försämrat huden.

:arrow: Linfröolja? Hur var det med det nu igen?

Snälla någon som kan ge oss lite råd och tips. Mammamy har hjälpt oss att slå bort oro över kortison och tavegyl. Men som sagt så blir inte huden bättre.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
T.P

Inlägg av T.P »

Aloevera var det första jag tänkte på...hoppas du får mer förslag
barn födda 04/06/08
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Linfröolja kan min fd torra hud inte leva utan! Så jag tipsar om den. Äkta kallpressad - viktigt!

:idea: Jag har i alla år letat efter den perfekta hudkrämen för min torra hud. Nu inser jag att det var fel väg att gå - att kroppen måste smörjas innifrån. "Att tänka på är att huden är kroppens största organ - kanske man ska undvika att smörja på organen?" Sagt av Sanna Ehdin.

:D Lycka till!
blomman

Inlägg av blomman »

Jag skulle nog inte säga aloevera, inte enligt egen erfarenhet... trasig hud gör sååå ont med aloevera även om det säkert hjälper, så ett barn står nog inte ut med det riktigt...
Linfröolja är ju kanon både på ut och insidan
Håller med om att kroppen helst ska smörjas inifrån, man vattnar inte växter enbart på löven...
Försiktig massage av huden stimulerar både cirkulation och hudens eget fettbildande.
Kalk hjälpte min hud, men man kan bli väldigt hård i magen av det.
Mjölsyrebakterier, magen och huden är förenade!
Hennes hud har väl blivit så skadad av skabben, läste tråden, herregud stackrs liten, och at det skulle ta sån tid för läkarna att hitta det då! Ni visste ju dessutom att hunden hade skabb, kunde de inte dragit den slutsatsen lite fortare!
T.o.m jag som är starkt kortisonfientlig (har själv haft eksem i 25 år till jag gick över till alternativläkare..) kan tycka att det ibland kan behövas... men om det inte hjälper hennes trasiga hud, och kortison förtunnar ju huden dessutom, så är det ingen idé.
Jag röstar nog på att bygga upp tarmfloran, som är grunden för allt!
Åh, vad jag tycker synd om er lilla loppa....
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) :roll: En spontan tanke är att gnida in henne i ett tjockt lager Inotyol 8) :oops: :lol: :wink: Säg vad den salvan inte kan fixa :o :wink: !
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men Inotyol innehåller ju också mineralolja :cry: :shock: . Och om hon är som mina blir hon bara ännu mer torr, även om det röda kanske försvinner.
Mina eksembarn har jag haft uppe i annan tråd om torr hud och mineraloljor, men det som funkat som ett mirakel på Disa är GalactoBase, gjord på jättenattljusolja. Den finns på hälsokost och välsorterade apotek. Det fick vi rekommenderat av vår allergiläkare efter att jag berättat att hon blivit mycket bättre (men inte helt bra) efter att jag slutat med mineraloljor och inte visste vad jag skulle använda som mjukgörare - inget av mina barn tål Weledas produkter och klarade inte heller Dermanords (det gillar dock mamma!) så för oss har det funkat finfint. Hoppas det blir bättre :D !
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

Å vad ni är snabba.

Ok, få se nu:

:arrow: Köpte aloevera, dermanord - men precis som ngn sa, det sved. Så den får vi ha till i sommar, vi blekfisar.

:arrow: Sanna E, har ju flera av hennes böcker, ska genast läsa på lite. Linfröolja, alltså kallpressad. Hur mkt ska man ge? Hoppas verkligen det finns i vår lilla håla. Har tidigare tittat på en som finns på Konsum, ska åka dit och kika. Hur vet man att det är "äkta" vara?

:arrow: Massage, ja det gör vi. Masserar hela dagarna med dermanords barnolja.

:arrow: Tarmfloran. Aha, ja det visste jag ju faktiskt, någonstans långt bak i skalleknoppen. Mjölksyrebakterier: Det hade jag som kapslar när jag åt antibiotika. Men hur får man i en 7 månaders sånt, i vilken form, var handlar man?

:arrow: Kortison - förtunnar huden????? :twisted: Men varför ska man då smörja? Då motverkar det ju, jag fattar inte. Hennes hud är ju jätte känslig just nu, den borde ju vara supertunn.

:arrow: Blomman, vad rådde alternativläkaren er att göra? Jag var och handlade aloeveran av en akupunktör, och hon har bra koll. Så tycker det är konstigt att hon rekommenderade aloevera.

:arrow: Inotyol - hmm, har faktsikt aldrig använt, vi har smörjt med baby care salva från dermanord då de haft ngt rött och torrt ngnstans, ex. rumpa och tummen(tummsugare hela bunten) Men den innehåller ju mineralolja.

:arrow: GalactoBase. Kan man hitta det i småbyar tro :? Dermanord funkar, men inte nu när det är så extremt. Kankse borde testa detta då. VAd innehåller det? jättenattljusolja var det visst, vad är det egentligen?

Tusentack. Hur lång tid har det tagit innan linfröoljan börjat hjälpa?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi handlar alla våra produkter på Bodystore och är så nöjda med allt!

http://www.bodystore.nu/index_sok.php3? ... rupp2=9999

/ Mamman till sönerna :D
blomman

Inlägg av blomman »

Japp, kortisonsalvor förtunnar huden! Kortison hämmar kroppen kan man säga, så att den inte "är" så mkt på de ställena, alltså minskar det irriterade som egentligen är kroppens sätt att reagera, alltså minskar klådan, alltså kliar vi inte, altså får huden vara ifred och läka, men den gör det mkt långsammare p.g.a kortisonets hämmande verkan... krångligt, oh ja!
Aloevera rekommenderade min zoneraput med men sa också att vissa får väldigt ont av den eftersom den tränger ner så djupt. Som vuxen kan man stå ut med det eftersom den hjälper, men som barn... det gör nog för ont helt enkelt! Jag skippade den!
Galactobase finns på apoteket! Har också provat efter Ewa fick så bra resultat, nu på vintern när jag blir torr och den är jätebra! Mild, fet och svider inte!
Kan du inte ta samma mjölksyrekapslar som du själv använde och kanske smuggla i vällingen? Eller i youghurt eller vad hon nu gillar?!
Inotyol innehåller visserligen mineralolja men även ullfett, som iof vissa inte tål...
Hoppas ni hittar nåt som funkar för henne, alla är ju olika!
Ewa

Inlägg av Ewa »

På kort (och lång) sikt:
Jättenattljusolja är olja ur den växten, och GalactoBase innehåller INGA örter, som Weleda och Dermanord gör och som därför kan svida om man har riktigt känslig hy. Har du ingen hälsokost så vet jag att den finns på Bodystore som tipsades om ovan. jag blev alltså rek den av allergiläkare, om du känner dig orolig.
På lång sikt:
Linfröolja - ge 1 tsk om dagen. Jag ger den i 3 omgångar för att den inte smakar så gott. Då "försvinner" smaken i maten. Jag droppar i den i vällingen och gröten när den är klar, men obs att den inte ska värmas, utan has i efteråt!
Och så mjölksyran då. Det tipset fick jag också från Blomman. Efter att ha varit i kontakt med professorn i allergologi på KI, som bedriver studier kring mjölksyrans effekter, ger jag mina barn BioGaias Barnhälsa. Alltså mjölksyrebakterier i droppform. PM:a mig om du vill få kontakt med återförsäljare. Annars finns ju proviva, men hur effektivt det är vet jag inte. Min stora får ett glas proviva varje dag också, men även dropparna alltså.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
AnnKarolina

Torr hud

Inlägg av AnnKarolina »

Jag är alldeles ny på detta fantastiska forum med alla bra råd och tips :D
jag skulle vilja tipsa om en creme som heter A-Creme och kan köpas på hälsokost och den finns parfymerad eller oparfymerad den är som läkande grädde på eksem hud och svider inte alls jag har använt den till mitt näst äldsta barn när han hade svår eksem när han var liten när inget annat hjälpte rekommenderas varmt.
Mamma till Mikael -87, Anton -92, Milton -061102.
J och Å

Re: Torr hud

Inlägg av J och Å »

AnnKarolina skrev:jag skulle vilja tipsa om en creme som heter A-Creme och kan köpas på hälsokost
Vad innehåller den?

och välkommen hit :D

Måste uppdatera lite. Vi handlar ju våra dermanord grejer på orten av min akupunktör. Vi har varit där mkt nu och handlat det senaste pga Lisens problem.

Nu senast fick jag låna hem en burk med Body Balm White Chokolat. Hon använder det i behandlingar, finns inte att köpa. Innehåller kakaosmör, kakao, kallpressad jojoba, olivolja extra virgin, nå grejer från kokos samt rosmarin antioxidant.

Och så tipsade hon att ta Freshner spray på handen och ha på huden innan krämen. För att hjälpa upptaget av krämen. På en natt märkte vi skillnad. Helt otroligt :D Tänk om vi haft det tidigare, vad mkt Lisen hade sluppit då. Det blir bara bättre och bättre för varje dag. Så skönt.

åsa
AnnKarolina

Inlägg av AnnKarolina »

Tack!
Information om A-creme finner du på www.a-creme.com
Man får smörja någon dag innan man ser resultat och jag tycker att det är en dryg creme som räcker länge.
Lycka till! :D
Mamma till Mikael -87, Anton -92, Milton -061102.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åsa: Vad härligt att Lisen blivit bättre! En kort fråga bara:
Och så tipsade hon att ta Freshner spray på handen och ha på huden innan krämen
Vad är Freshner spray?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jaha, gör som ni vill men här kommer jag än en gång med mina kontroversiella tips.... :roll: :wink:
J och Å skrev: :arrow: Tarmfloran. Aha, ja det visste jag ju faktiskt, någonstans långt bak i skalleknoppen. Mjölksyrebakterier: Det hade jag som kapslar när jag åt antibiotika. Men hur får man i en 7 månaders sånt, i vilken form, var handlar man?
:idea: Jag har "Lactiplus" som är köpt i hälsokosten dessa tar jag och min Gube dagligen.
Till Tor då som jag anser har en känslig mage gör jag så att jag tar en sån kapsel som jag lätt öppnar med händerna och häller i hälften i hans kvällsflaska (som inte är särskilt varm) så han skall få dessa bakterier utan proviva, mjölk eller socker.
Tänk på att det är lätt att blanda i alla drycker men skall inte bli upphettat för då skulle jag tro att de flesta bakterierna faktiskt dör. :)

Hoppas det blir bra för er, tipsen är många och vägen är krokig men tänk hur många vi är som bryr oss :!: :) :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"