Ensamlek.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mims

Ensamlek.

Inlägg av Mims »

Hej!

Har en fråga gällande ensamlek. Tycker nu (efter att ha läst Barnaboken för sjuttielfte gången, nu med nya ögon) att det är en helt självklar grej. Så bra för barnen att kunna leka själva.

Lite bakgrund först.
Har nog varit lite av en AP-mamma. Stora tjejjen min som blir tre om några månader och jag har levt väldigt tätt inpå varandra ända sen hon föddes. Jag har lekt med henne, underhållt henne och överstimulerat henne till max :oops: Till följd av detta har jag fått en liten krävande dam som vill ha konstant underhållning.
Det har alltid varit viktigt för mig att hon får vara med och hjälpa till med allt som ett hushåll innebär. Vi har lagat mat ihop, diskat, tvättat, städat, allt sånt. Så hon är behövd.
Jag tror att hennes "mammighet" beror huvudsakligen på två saker. Dels, förstås, att hon är van att det ska vara så. :oops: Och dels, att hennes far inte finns där för henne på det sätt han borde. Jag tror att hon söker extra bekräftelse på min kärlek därför. :?:
Hon har levt i ett ganska desktruktivt familjeförhållande sina första år, med två ganska olyckliga föräldrar som följd. Pappan är missbrukare, och jag således medberoende. Han missbrukar hasch, samt dator. Dessa saker har gått före såväl henne som allt ansvar för hem och dylikt.
Jag har kämpat för att hon ska vara så trygg som det nånsin är möjligt och känns sig både älskad och behövd. Folk vi träffar upplever henne som en mycket trygg liten dam, och hon beter sig så, när vi är ute bland folk. Hemma däremot vill hon alltid vara i min närhet, helst i knät eller bara en millimeter ifrån mig.
Jag har som sagt gjort vad jag trodde var rätt, men mycket har jag gjort helt fel. :( Med facit i hand är det lätt att säga så, men det känns helt meninglöst att älta och tänka "tänk om".
NU har vi flyttat ifrån pappa, som inte tar sitt ansvar. NU är tid för förändring.

Försökte mig i morse på att hävda att mamma faktiskt måste läsa sin väääldigt viktiga bok nu och att du får faktiskt leka själv ett tag på ditt rum nu, så ska vi leka något tillsammans sen när mamma är klar.
Lilla damen tjöt argt och vildsint under några minuter och upprepade hela tiden "Jag är så ensam!". :? Därefter kom hon knallande till mig och sa att hon ville läsa med mig. Tog upp henne i knät och sa att hon fick sitta där, men vara tyst så att mamma kunde läsa sin väldigt viktiga bok. Funkade sådär. Hon hade säkert tröttnat efter ett tag, om lillasyster hade varit nöjd med livet på golvet. Det är faktiskt väldigt svårt att läsa med två ungar i knäet.
Hur kan jag få igång henne? Någon som har några tips?

Undrar även om lillasysters ensamlek. Provade med henne också. Hon lekte själv och glatt i ungefär en och en halv minut, innan vilda protester hördes. Är det fel att införa ensamlek just nu, vid nio månader? Jag upplever att hon har viss separationsångest. Jag kanske borde vänta? Vad tycker ni som vet?
Mims
Ensam mamma till tv? underbarungar f?dda 0205 & 0405
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Den stora tjejen har jag inte så mycket att säga om, men den lilla tycker jag att du ska börja med.

Sätt henne i hennes säng och presentera henne några riktigt intressanta leksaker.Helst sådana som hon inte har annars och gärna något för kreativiteten.
Gå ut och vinka glatt hej då, vi ses om en stund och stäng dörren på glänt. Första dagen kanske räcker med fem minuter. Sedan går du glatt in och tar upp henne. Om hon är arg/ledsen så försök lyssna efter ett tillfälle därhon är tyst och gå in och bete dig som om hon vore en solstråle :lol:
Sedan ökar du succesivt tiden.

Vi är uppe i en timme. Vera skulle säkert kunna sitta längre, men det passar bäst med våra tider.

Egentligen tror jag att du kan göra samma med stora tjejen. En liten stund i taget - för hennes skull, inte för att du vill bli av med henne. Och glatt ska det vara. Du måste försöka att inte tycka synd om henne.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej Mims!

Först vill jag bara skicka några riktiga styrkekramar till dig som tagit ledningen över ditt och dina barns liv!! Bra jobbat!

Har ingen erfarenhet av ensamlek för större barn men min tjej på 15 månader leker 45 minuter varje morgon. Kanske engagera din större tjej i att arrangera ensamlek för den minsta? Se till att det fungerar och sen ta tag i leken för den större? Se till att leksakerna är sådant hon inte sett förut (annars är det svårt att få dem att bli intressanta) och inte ser resten av dagen heller.

Lycka till!
Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Några styrkekramar från mig också!!! Vad bra att du tagit tag i ditt och barnens liv! Det är aldrig för sent att börja om!

Du har insett att du gjort en del saker "fel" innan, och är på gång att ta i tu med det också, suveränt!!

Jag vill bara hålla med de andra om att du kan börja med lill-flickan först med ensam-leken, och köra tills det sitter bra.

Eftersom stora tjejen är så "stor" nu, och "talbar" kan du få tips av hur jag gjorde:

När min stora flicka Clara var c:a 8 månader ballade ensamleken ur :oops: Hon skrek och jag mitt nöt :oops: "räddade" henne därifrån...
Sedan hade vi ingen ensamlek mer...
Det skulle bli skillnad med Ida, tänkte jag, och genomförde allt i den berömda akten av självklarhet :wink:
Hon tyckte verkligen om det, och vi är har nu en timme.
Jag tyckte det var synd att inte Clara fick en sån här stund också, men visste inte hur jag skulle förfara.
Då tog jag BESLUTET :wink:
Ett par veckor innan jul berättade jag glädjestrålande för Clara
"-Vet du!!??När jultomten kommer ska han ha med paket till dig som du kan ha när du gör ensamleken på morgonen! Du ska OCKSÅ få leka ensamlek nu!! :D DET blir roligt! :D "

Och så genomförde jag bara! :D Men det måste vara inspirerande saker, helst nyheter dom inte lekt med innan. Och dessa saker har man BARA då, inte resten av dagen.
Till Clara har jag ritbräda, Mammamu-bok, med CDskiva (att lyssna på EN gång, efter det leker hon själv i ytterligare 45 minuter)
docka med säng och lakan att bädda med, dockkläder, magnetbokstäver att sätta på en magnettavla, något att tugga på (morot, äpple) en ljud-leksak (endast tillåtet då av hänsyn till mig själv mest... 8) m.m
Och så byter man något ur sortimentet då och då.

Hoppas du fick ut något av allt detta!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mims

=)

Inlägg av Mims »

Tack så jättemycket för era svar. Mycket bra tips. Börjar med lillasyster alltså och hoppas på hennes "hjälp" att visa storasyrran hur kul det faktiskt är. :P
Ska dessutom smuggla undan lite grejjer från storasyster, som tex docksäng och docka. Hon lär knappast märka något. Sen får de väl "vara borta" ett tag, och sen blir det stort paket :D

Superbra tips! Följdfråga dock.
Vid delat rum (som tjejjerna snart kommer att ha) hur gör ni då? Leker de tillsammans? Eller lilla i sin säng och stora på golvet i samma rum? Eller förlägga storasyskonets ensamlek till annan plats?
Mims
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Dom ska INTE leka i samma rum, då stör dom och "förstör" för varandra, och leker mer ihop än var för sig. Det är inte ensamlekens tanke.
Tanken är att var och en av de små individerna ska utveckla alldeles egna talanger, och få vara ifred från allt i sitt eget härliga sällskap en stund :wink: Och att lära sig utveckla sin fantasi! :D

Ida leker i sin spjälsäng, och Clara fick välja mellan att vara i gästrums-sängen, eller min "verkstad". Hon valde gästrums-sängen.
Båda dessa rum är på övervåningen, själv leker jag min egen ensamlek vid datorn på forumet nere :wink: :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Samma härifrån - stor styrkekram :D
Du har gjort det rätta och stora, tagit ansvar för ditt eget liv och barnens. Toppen och grattis :D

Ensamlek för den lilla har du fått bra tips på och toppen även med Annas tips för den stora.

Du kan också köra en liten kur med den stora som gäller under dagen. Tycker du var på rätt spår. "Jobba" med ditt och ha bestämda tider för "social delaktighet". Håll de bestämda tiderna för arbete och framhärda när hon tröttnar. Hon skall vara oumbärlig den tiden du har bestämt. Då känns det sedan kul att ha "semester".

Även om du sätter dig att läsa så ska du göra det som "jobb", dvs du måste faktiskt läsa för er överlevnad. Hon får givetvis vara med men till slut tröttnar hon. 8) Då infinner sig något som Anna Wahlgren kallar "den tomma tiden" och det kan bli lite gnöl innan hennes egen kreativitet sätts igång.

Låt inte "jag är så ensam..." bita på dig. Är ju inte alls synd om hennes som ska lära sig att vara ensam en stund. :D

Vi hade en period i 3-års åldern när stora damen inte ville att pappa skulle gå upp med henne på morgonen och låta mamma sova vidare. Hon protesterade ordentligt. Mamma ska sova nu sade jag, du får gärna sitta bredvid mig, tyst. Ignorerade hennes fullständigt och hur kul var det :?: 8)
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mims

Inlägg av Mims »

Tack Anna igen. Det var väl det jag tänkte :lol:
Och tack Susanne också. Visst var det väl viktigt för vår överlevnad eftersom jag läste "den gröna boken" som stortrollet säjjer, dvs Barnaboken. :wink:
Jag kommer snart att börja plugga hemifrån, och det vore skönt att kunna sitta med det en stund på förmiddagen innan tröttheten kommer krypande.
Och visst skulle det väl vara KUL för stora tjejjen att kunna använda sin fantasi som det för övrigt inte är något fel på. Mycket livlig och härlig. Hon behöver en spark i rumpan bara för att komma på att hon kan använda fantasin ända ut i fingrarna.
Tänker anamma Annas tips. Stort paket och "Oj, vad ROLIGT" kan stora damen vänta sig inom kort.

Känns så bra att jag har hittat hit!

kram på er alla
Mims
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"