återfall???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tassar in här och försöker torka dina tårar. Inte vara jätteledsen :cry: :!: Inte vara ledsen alls :cry: :!:

Du förstår - om du är jätteledsen, kan inte lilla barnet bli annat än ledset också.

Jag vet att det är lätt att säga, men inför sitt lilla barn bara måste man förhålla sig lugn och glad, säker på handen och både övertygad och därmed övertygande om att allting är så bra, så bra :wink: :lol:

Annars är du helt enkelt inte snäll mot henne. Förlåt mig att jag säger det!

För din lilla älskling är du överlevnadsgaranten. För henne handlar inte överlevnad om känslor utan om just överlevnad. Hon klarar sig inte själv, och det vet hon i ryggmärgen. Tänk dig in i hennes situation! Du kan inte föda dig själv, inte värma dig själv, inte skydda dig själv mot vargen (=alla faror som hotar dig till livet), inte ens ta dig ut ur huset om det skulle börja brinna, ingenting. Du är totalt beroende av att någon annan borgar för din säkerhet, din existens och din fortlevnad. Om då denna andra eller dessa andra visar alla tecken på att inte kunna ta hand om sig själva - hur skulle de då kunna ta hand om dig :?:

Hennes oro beror inte på ont i tänderna - tandsprickning är för övrigt en helt naturlig sak och normalt inte det minsta plågsam. Hennes oro kommer sig av din :shock: Oro är den största boven i all barnavård. Oro hos överlevnadsgaranten, den eller de som skulle garantera överlevnaden, betyder de facto ingenting mindre än livsfara för barnet :!:

Du använder ord som "hysterisk" och "gallskriker". Med sådana begrepp i huvudet förstår jag att du känner dig desperat. Men man kan, med lite god vilja, intala sig sans. Hysteri är ett tillstånd ingen människa, varken stor eller liten, någonsin ska få försättas i. Det är ett allvarligt tillstånd. En hysterisk liten unge antingen kräks eller svimmar av i medvetslöshet eller båda delarna. Gäller det verkligen din lilla flicka :?: I så fall, hur kan du låta det gå så långt :?: :!:

Jag tror inte alls du har låtit det gå så långt. ag tror alltså inte alls att hon är hysterisk. Men hon är jätteledsen, säkert - av skäl jag redogjort för ovan och för vilka du bär ansvaret :shock: eftersom små barn gör som vi lär dem. På gott och ont.

Hon gallskriker. Och om du i stället för "gallskriker" tänker skriker, och i stället för skriker tänker frågar, hur känns det då :?: Vad har du för svar att ge henne på hennes alltmer envetna frågor, mer och mer envetna och desperata ju längre du dröjer med att ge för henne betryggande svar, i handling :?: För henne nöjaktiga svar :?:

Och det kan du inte, så länge du tycker synd om henne. Därför måste du försöka hjärntvätta dig själv till att inse att detta att få sova inte är en plåga och en påfrestnng utan en tillgång för henne, en gåva till henne, en hjälp, en lycka, något hon tillägnar sig för njutning hela livet :!:

Klart hon ska lägga sig glad. Du slarvar med skrattet-till-go'nattet därför att du inte ser någon glädje själv i det du försöker göra för henne nu, och det är så synd, så synd. Du lägger henne ledsen och orolig och fylld av negativa förväntningar. Hur skulle hon kunna vända dem till positiva :?: Det är du som måste göra det åt henne :!:

Snälla söta du, försök förstå vad det är jag säger och ta det till dig :!: Du kan det. Jag vet det. Lilla älsklingen måste få veta det också. Nu :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej Såg att du hade ställt en fråga till mig i en annan tråd men har inte sett det förän nu tyvärr ber om ursäkt ! Kunde inte heller svara i den tråden så jag svarar dig här i stället ang mörkläggnings gardinerna.

Jag har satt upp ett svart tyg som är ganska stadigt men släpper igenom luft
med häftpistol i taket runt hela spjälisen ,jag gick till en tygaffär och sa vad jag skulle ha tyget till och de kallade det för mörkläggningsgardiner.

Hoppas att det hjälper

MVh Red hot mama
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej Anna !

Tack för ditt svar. det känns skönt att få bekräftat att de inte ÄR synd om henne, men det är svårt att undvika när man "tror" hon har massa ont på grund av nya tänderna...

Här ska odlas attityd, nu j*klar ska de bli bättring på sovfronten :lol: :!:

Nej, sjävklart är hon inte hysterisk, så som du beskriver det, utan jätteledsen.. skriker högt som fasen. Men sen har man en envis liten dam också, så det är faktiskt inte konstigt att hon protesterar. har i dag båda lurarna varit jätteglad och busat massor med henne precis innan läggning, och det har gått bra, sen om det har med det att göra vet jag inte, men har i af gått bra i dag, har somnat inom några minuter, härligt :)

Som sagt, ska odla attityd och självklarhet.. givetvis är det en fröjd att älsklingen äntligen får sova själv, och hon kan sova och somna, det har hon bevisat så många gånger nu sen kuren började. Tack än en gång för ditt svar, har gett mig mer motivation till att göra allt bra igen :!:
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:thumbsup: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej hopp :P

Har från och med i dag ändrat om i dotterns schema så hon sover två gånger i stället för tre som hon gjort.. då det var två månader sen vi började m kuren nu och hon behöver inte lika mycket sömn längre.
Läggningarna i dag har gått bra bägge två, och hon har varit en pigg och glad tjej .. härligt :D

Nu till min fråga..
när ja skulle lägga henne nu vid halv tre, tog det en kvart, hon var inte ledsen eller så.. men på bushumör, så vände sig hela tiden i sängen till rygg läge och låg och lekte m fötterna.. sakne är den att hon kan enkelt vända sig från mage till rygg, men inte tillbaka på mage igen, så ja går då in och bara vänder tillbaka igen... ramsade två av de fem gångerna ja var inne o vände.. tittade knappt på henne utan bara in, vända, och ut.
Gjorde jag rätt... eller ska man göra på nåt annat sätt?? Nu sove rhon.. härligt :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är så duktig :wink: Och duktigast av allt är att du ser att du inte behöver vara ledsen :cry: :lol:

Varning för trafik, bara. Lilla älsklingen är nöjd och glad och ber inte om hjälp, och då ska du inte störa. Om hon inte kan vända sig tillbaks till mage är det hennes problem, om man säger. Du kan inte förekomma saker här. Först måste hon verkligen bli trött och låta ledsen för att hon VILL sova men inte kan (dvs inte kommer runt på mage). Då kan du snabbt vända runt henne i handen / lilla armen, inte i stor stil - det ska kännas som om hon gjorde det själv, om du förstår. Det kallas hjälp till självhjälp :wink: På det behöver du inte ens ramsa. (Om hon inte skulle få för sig att protestera.)

Efter tio minuter (inte tjugo) som hon sovit, kan du gå in och lägga rätt, t o m lyfta rätt, om det skulle behövas, och lägga på, utan att hon märker det.

Kom också ihåg att det viktigaste inte är att llla barnet sover varje minut hon "ska". Det viktigaste är att hon har förutsättningarna :!: Så ge henne dem, och lär dig i övrigt låta henne vara i fred :wink: :lol:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

skulle kolla om jag fått något svar på mitt inlägg ja skrev i eftermiddags, men de har tydligen försvunnit??? :shock: Eller så har ja skrivit på fel ställe. hehe.. jaja, tar det i gen då :!: :)

Som sagt, vi har gjort en schema ändring i dotterns schema (första dagen m nya schemat i går), så att hon nu sover två gånger om dagen i stället för tre. hon är drygt sju månader.
Andra sovpasset ska hon sova mellan 14:45-15:30.. men i går vaknade hon efter 30 min, helt ok, men i dag efter 20 min och var ledsen.. var även ledsen i går när hon vaknade.. PÅ GRUND AV att hon fortfarande är jättetrött, det märks på henne. I går höll vi henne vaken till sju i af när hon skulle sova, men i dag så var hon såå ledsen, så efter att ha ammat henne och gosat och så, så gick jag ut m henne en sväng. Efter tjugo minuter sittandes i vagnen så blir hon även där gnällig då hon rä trött. Ja fäller ner ryggstödet och lägger henne ner.. Hon somnar efter några minuter. Jag låter henne sova en powernap på fem minuter.. det var PRECIS vad som behövdes.. sen gick det bra att vara vaken till sju då de är kväll.

Frågan är HUR jag skall göra för att hon ska kunna sova lite mer då vid tre då hon verkligen behöver det...
För det går inte att hålla henne vaken från kvart över tre till klockan SJU, när hon redan är trött när hon vaknar...
Eller ska man senarelägga em luren litegrann?? Hm.. blir så kluven vad man skall göra. Hoppas någon kan svara snabbt ..
För även om man inte skall hålla på att ändra i schemat förrän efter en vecka.. HUR löser ja då denna veckan när hon inte orkar vara vaken??

tack på förhand.
KRAM :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag har inte koll på allt du har skrivit och tydligen på två trådar också, så du får ursäkta om frpgan är dum :oops: : varför går du ner till två lurar mitt i alltihop och på en sjumånaders som är så trött :?: :!:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Nej, jag skriver bara i en tråd.. men funderar var mitt inlägg tog vägen i går.. det var därför jag skrev om det.. funderade om det hade hamnat "fel" alltså.. !!!

Jag har ändrat till två lurar då hon inte alls varit trött när hon ska sova på eftermiddagssovningen, ... Men nu är hon i stället jättetrött efter sin lur klockan tre.. Kan man slänga in en 20 min lur runt halv fem då oxå??
För hon behöver då bara en liten powernap för att orka med...
Är ju såå svårt att veta vilken tid man ska lägga eftermiddagsluren.... För övrigt så är hon pigg nu under hala förmidagen och lunchen.. det är där strax efter tre hon börjar bli ledsen, hon skulle alltså behöva sova lite längre pass då... Men min fråga var alltså varför hon vaknar efter 20 el 30 min och är ledsen, när ja vill att hon ska sova 45 minuter. HUR ska jag lösa det ????

//josefin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, en tjugominuters på e m brukar vara det vanliga, och behövas, i den här åldern, utöver två lurar - du har en massa schemaförslag i en särskild tråd. Och även i Lathunden.

Varje nytt schema måste du ge en vecka på sig för att sätta sig, så du kan inte utvärdera på det här viset dag för dag. Man måste liksom bestämma sig innan, verkligen tro på det man bestämt och sedan genomföra det :!:

Då får du ju också använda verktygen att hjälpa henne över den där sömnskarven (efter 20 min) om du nu har bestämt 45 min.

Det kan du, men Rom byggdes inte på en dag :wink:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej igen :)
Nu har jag inte varit här på ett tag.. då det mestadels fungerar bra för oss hemma. Dock kämpar vi fortfarande med tidiga mornar.. men ja pangramsar kvart över sex när hon vaknar, (morgon 07.00) och hon ligger då och bökar lite och pratar och rör sig... sen morgon sju som sagt. det fungerar för oss. Vi ska även flytta snart, så vi slipper ha Lina i vårt sovrum, utan hon ska få eget rum :!: :!: :P

Nu till "problemet". Hon blir snart åtta månader och har nu kommit underfund med hur man kommer upp till sittande från att ligga på mage.. .
Vilket innebär massa frågetecken..
Hon gjorde det i dag, och hon satt bara och grät och grät.. hon var jättetrött och ville sova, jag in irummet, la tillrätta och gick ut.. hon satte sig upp igen... efter fem gånger fick jag nog, tog upp henne och gick ut på promenad i vagnen och hon sov sååå gott. Har aldrig tagit upp henne förut kan tilläggas... så skriv inget om det, för VET att det är fel, men kände att " en gång är ingen gång" :roll: :P :!:

SÅ alltså, vad göra när hon hela tiden sätter sig upp?? för hon vet ju inte hur hon lägger sig ner .... så HJÄLP och råd mottages tacksamt snarast :D

TAck för idag. MVH Josefin :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång. Bra :wink:

Håll inte på och krångla så där. Ut i vagnen, mitt i alltihop :?: Vet du vad :!:

:lol:

Jodå, hon kan lägga sig från sittande. Det är bara att ramla omkull. Men hon måste få chansen :wink:

Och det tar kanske några varv, och innan man kommer på knepet bryter man gärna samman några gånger :roll:

Ge henne tid. Det är ramsan och enbart ramsan som gäller nu. Sina små gräsliga livskriser i sängen måste hon få lösa själv.

När hon har sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du kila in och se hur hon ligger (står på huvudet :?: ) och lägga, t o m lyfta, henne rätt, utan att hon märker det. Och lägga på henne. Ut med mjuk ramsa x4, även fast hon sover.

Och betänk Maria Montessoris ord: "All onödig hjälp hindrar barnen i deras utveckling."

:idea:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

Hej anna och tack för ditt svar :)

Jo, Maria Montessori var en klok kvinna och jag håller med henne i de orden du skrev, att man inte ska hjälpa till om man inte behöver...
Men jag tänkte inte riktigt så i den situationen när hon bara satt och skrek jättehhögt och var ledsen i sin säng....
Var inte hemma i går eftermiddag, och inte i dag heller, men i morgon tar vi nya tag och hon ska få sova i sin säng på eftermiddagen.

Har en till fråga...
Snuttan har varit snorig jättelänge nu... och det är väl de flesta i dessa tider,. MEN de tre senaste mornarna har hon vaknat klockan kvart över fem...
Visst, hon har somnat om efter en stund då jag ramsat på en gång, och ibland avvaktat innan ramsa...
Är det så att de har sina perioder då de vaknar upp så här MYCKET tidigare än vad de ska??? jag är skapligt trött, då jag inte kunnat somna om, sambons klocka ringer strax efter sex tiden... DÅ har jag lyckats somna om en liten stund, hon har vaknat igen där i kring, men somnat om själv, för att vakna klockan sju när det är morgon... Ska ja lägga nån vikt i att det varit så här nu i några dagar, eller bara tänka att de är en kort period och att det går över??? För är inte så jätteskoj att vakna den tiden.. särskilt då jag har såå svårt för att somna om..

Ha en trevlig dag.
MVH Josefin :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

josspossgirl skrev:Men jag tänkte inte riktigt så i den situationen när hon bara satt och skrek jättehhögt och var ledsen i sin säng....
:D Jag menar inte att du inte ska göra någonting. Men det är ramsan som ska lugna henne där, inte att du springer in och lägger henne ner vilket hon kan själv.

Tidiga morgnar kan man naturligtvis kalla "period" - lilla barnet som sovit mer än hon kanske någonsin gjort i sitt lilla liv kan tro att hon är utsövd, pötsligt. Det är hon inte (än). Tidiga morgnar får man fortsätta leda, så att säga. Ramsa upplysningsvis och gör andra ljud i huset eller gör ingenting. Musik är inte fel.

För att lilla barnet ska (fortsätta) göra framsteg, krävs att du / ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Risken med att tänka i termer av "period" är att man lätt förfaller till att tro satt saker och ting "går över" av sig själva. Men den sakliga, tveklösa ledningen är fortfarande din / er - inte barnets.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"