Andra natten med vagning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
yvonne

Andra natten med vagning

Inlägg av yvonne »

Hej!
Är nu inne på andra natten med vagning!
Gabriel är två månader och sköter sig mycket bra på dagarna, men nätterna är en enda röra.

Fråga 1: Eftersom han är så liten har vi ingen ramsa ännu. Hur gör man då andra och tredje natten? Ska man bara lägga tillrätta och låta honom sköta resten eller ska man vagna så fort han vaknar?

Fråga 2: Vi har ett nattmål klockan 03:30 Hur långt ska det vara? 20 min eller en timme?

Hans dag ser ut så här:
Vakna, äta 8
Sova 10-12
Äta 12
Sova 14-16
Äta 16
sova 17:45-18-45
Äta, proppa i tills gonatt 20:00

Dagarna funkar som sagt mycket bra, är därför lite förvånad att nätterna är så röriga. Kör därför en kur och hoppas på det bästa!
Tacksam om någon kan svara på mina frågor! Måtse verkligen få ordning på nätterna om jag ska orka med alla barnen!
Mvh Yvonne
Med 4 små söta kottar, 5 ,4, 2,år och en baby på 2 mån
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ditt schema visar fyra mål och ett nattmål, vilket är en smula snålt för en så liten herre. Jag tror du ser honom som lite större än han är. Det räcker inte att "proppa" honom till natten - som börjar så pass tidigt som kl 20 - utan han ska proppas full vid varje mål på dagen också, om natten inte ska bli "rörig" med många uppvaknanden. Och han ska ha tillräckligt med mastig vakentid och intensivt umgänge under målen (med allt vad till dem hör). Innan dagen är "proppad" - Standardmodellen ger en bra just modell för den saken - kan du inte begära att han ska sova natt som folk. Allt hänger samman.

I ditt nytillkomna inlägg i natt (till svar där ber jag dig inte starta ny tråd kring samma lilla barn och samma bekymmer :!: ) visar du också en smula otålighet och ser honom som lite större än han är. Han är inget kurbarn. Han är eller borde vara ett Standardmodellbarn!

Så visst ska han genast vagnas till ro och kan inte avkrävas ett beteende som skulle tillkomma ett regelrätt kurbarn, som dragit på sig sömnproblem. Det kan han knappast ha hunnit med ännu så att en regelrätt kur vore aktuell.

Att klaga över att du får vagna i timtal hjälper som du ser inte. Det som hjälper är att fråga sig vad det är som ska till på dagen för att natten ska bli lugn. Och det är framförallt mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Jag vill råda dig att läsa på om Standardmodellen (det finns ett kompendium på Späda barn och små) och börja en beslutsam morgon med att införa den efter konstens alla regler, vilket tar sina modiga 3-4 dygn. Då kommer de sköna nätterna på köpet, som del av paketet - för ett paket är det. Odelbart, om man säger :!:

Som sagt; allt hänger samman. Äter man lite för lite på dagen och sover lite för mycket och träffar lite för lite folk och värld på dagen, tar man helt enkelt "skadan" igen på natten. Vilket ju inte gör någon människa glad - allra minst lilla barnet :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
yvonne

Inlägg av yvonne »

Åh, tack för att du svarade!
Ja, du har nog rätt jag ser honom lite större än vad han är...
Lite bakgrund: Självklart har jag haft fem stora mål tills för två dagar sen och använt standardmodellen med alla punkter! Han är vaken 2 h i stöten utan problem! Han älskar te.x att vara med och sortera tvätten: Det ena efter det andra fina tygstycket hängs ju framför ögonen!! Hans 3 syskon umgås också mycket med honom så jag tror han får sitt av socialt umgänge!

Det sista målet inföll klockan 23:30 (lite sent antar jag). Men efter detta mål var allt en enda röra i flera timmar. Jag kan inte få honom att somna.Han äter och kräks osv
Så därför beslöt vi att ta bort detta mål eftersom vi trodde att detta mål förstörde hela nattsömnen. Läste på i "Sova hela natten" och började med vagning. Men det blev ju helknas, han var säkert hungrig!!

Så vad gör vi nu? Ska jag gör om hela schemat totalt? Jag tycker det är lite synd eftersom det funkar så bra. Han följer det så fint, knappt ett skrik på hela dagen!
Kanske kan jag bara flytta fram 23:30-målet och göra om kvällen på något vis?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Uj då, så fel man kan ha! Jag alltså :oops: Förlåt :!: Dagarna verkar ju mycket riktigt rena drömmen. Han har ett underbart liv :lol:

Det enda jag kan gnälla om nu är att sista sömnpasset på en timme är lite konstigt. Det är inget naturligt sömnrytmspass och kan störa resten. Det kan vara en liten, liten förklaring till de "röriga" nätterna. Du skulle kunna fundera på att snåla med den luren en kvart, till 45 min, ge honom mat kl 19, bada honom etc, och sedan nattslurk kl 20 eller strax före, plus sängen för åtta tim natt till 04, nattmål (20-30 min) och omsomning. Men jag kan inte svära på att han klämmer 3,5 tim till då - 3 tim är det vanliga. Kan dagen börja 7.30 tror du? I så fall kunde kvällens båda mål glesas ut lite till så han kunde få i sig mer till nattslurken. Då finge alltså hela dagsschemat förskjutas en halvtimme vilket han inte skulle märka av alls, eftersom det såg likadant ut, om du förstår vad jag menar. Och det gör du ju :wink:

Vi kommer inte ifrån, tror jag, att han måste få i sig mer mat. Samtidigt är det ju synd att ändra på så fina dagar. Annars är ett alternativ att du stjäl en kvart hela tiden, så att antingen vakenpassen eller sovpassen blir 1 tim 45 min i stället för 2 tim. Det tarvar lite matematik men borde inte rubba någons cirklar nämnvärt eller alls. Då fick vi loss lite mera kvällsmatstid men kunde ändå få honom i säng kl 20, på mätt mage.

Ack ja, du får grubbla och meddela mig den smarta lösningen :wink: :lol:

Sedan har vi fördelen här att tvåmånadersgränsen betecknar en anpassningstalang av Guds nåde. Han mottar tacksamt allt som luktar regelbundenhet och rutin och kommer att hjälpa till alldeles kolossalt när du väl spikat ett schema, för vilket grundförutsättningarna alltså skulle vara fem mål plus läggning kl 20, så att han fick sina 8 obrutna timmar. Kl 20 är en läggningstid han gillar :!: Tror jag. Påstår jag.

Återstår då vagningstekniken. Du har den på dvd:n till boken. Det handlar om så korta pass. Men de ska sättas in direkt du hör att han inte fixar själv att somna om. Lägga tillrätta behöver du bara göra när du lägger honom för natten, som tydlig markering, som läggning, helt enkelt. Sedan ska du kunna vagna honom tyst på några få tag, skaka och gå. Och avvakta tills du verkligen är säker på att han inte klarar det här själv. Och vagna några ännu färre tag, skaka snabbt och gå. Och avvakta igen, osv. När han så somnat, och sover, och har sovit - då störtar du dit så fort han vaknar, dvs vid första skriket, och vagnar beskedmässigt ("det är natt, på natten sover man") och hör honom tystna ögonblickligen och skakar lite då och går. Och efter det avvaktar du. Osv, enligt ovan. Det är alltså första beskedet man inte ska vänta med. Det är påminnelsen man kan vänta med.

Det kan behövas att du drar ner honom lite (han ligger väl på mage? Med larm :?: ) men gör det då snabbt, lägg inte tillrätta i stor stil igen utan vagna genast, kort och effektivt, och sluta genast han är tyst, etc.

Träna upp tekniken med tyngd i vagnen i stället för barn! Det gäller att få n den rätta snitsen. Det ska inte vara FÖR skönt att vagnas, som du förstår. Det ska vara beskedmässigt.

Någon klarhet? Eller bara ännu mer förvirring :oops: :?: :lol:
yvonne

Inlägg av yvonne »

Tack för svar! Känns så skönt att ha nån att bolla med! Ja, jag vet det sista sömnpasset är lite skumt.Jag ska prova att göra om schemat lite. Det måste ju vara maten som det blir för lite av.
Han är så underbar på dagarna, hur trevlig som helst (han borde ju vara gnällig efter så lite sömn på nätterna tycker man...)
Har sett Dvd:n två gånger och tror att jag har rätt teknik! Han ligger på mage med larm!
Tack för att du finns Anna!!
Återkommer...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:thumbsup: :heart:
yvonne

Han sover!

Inlägg av yvonne »

Pris ske Gud ungen sover! :lol:
Han har nu börjat sova 6h i sträck på natten , äter snabbt kl 02:00,och somnar sen om till kl 6:00. Så det är väl dax att göra dag då antar jag. Får helt enklet göra om dagschemat lite! Sitter och lurar på hur...

Vad vi missat innan var utevistelsen.Pga att de andra barnen varit sjuka har vi helt enkelt inte kommit ut, och så har det funnits ett visst motsånd att gå ut med 4 barn! Men nu är det ut 1h varje dag som gäller! Sen tror jag att han sov lite mycket på dagarna innan. Nu är det mindre sömn på dagen och då har nätterna börjat funka av sig själv.

Är så glad att du finns, annars hade jag inte vågat strukturera upp hans liv. På bvc får man ju ingen hjälp med detta eftersom det anses normalt att barnet äter femtioelva gånger under dygnet!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"