Nu går det baklänges... :(

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Nu går det baklänges... :(

Inlägg av TorpSara »

Av någon anledning har Edvard börjat vakna på nätterna igen, och behöver hjälp. Det har hänt de nätter när vi varit i Åre, dvs fyra nätter. Inatt var det torrgråt, uäuä och gnöl mellan 02.20 och 04! Så fort vagnen stod stilla så var han igång. Vi hann ju testa en del olika taktiker: Att låta vara, då skriker han upp sig efter en stund, rätt lång, men ändå. Vi har vagnat pyttelite och rätt mycket med samma resultat, knäpptyst så fort vagnen är i minsta rörelse och torrgråt när den står still. Men sova? Nepp! [-(
(det här är killen som haft 22-04 på egen hand sen han var ett par veckor)

Vi har haft ungefär samma läge på kvällsluren. Stortrassel. Överhuvudtaget känns det sämre med sömnen än på länge, han behöver hjälp att somna också, men inte så mycket.

Åttatimmarsnatten känns oändligt avlägsen, och jag behöver pepp, stöd och support innan jag deppar ihop helt. :(

/Sara

Eddes schema
07.30 mål 1
09 sova
11 mål 2
13 sova
15 mål 3
17 sova
19 mål 4
ca 20 30nattslurk
21.30 sova natt
04 mat.
Prick 16 h sova, 8 h vaken.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej Torpsara!
Vi fortsätter att följas åt...

Tyvärr har jag varken pepp eller tips, för vi har det likadant själva. hon sover visserligen ca 6 timmar på natten på eget initiativ, men vaknar väldigt tidigt på morgonen och vill inte sova alls på dagarna. 16 timmar sömn känns väldigt avlägset för oss just nu...

Fortsätter att följa dina trådar..
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Tycker inte du ska dra för stora växlar på det som hänt när ni varit borta.
Han är ingen SS (säker sovare) än tydligen. Börja om med ny kraft nu hemma, läs på ordentligt IGEN. Du kommer ordna det på nolltid.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Backar upp Hjhelena, inget att oroa sig för, det tar tid att få en säker sovare och barn i den åldern får faktiskt återfall då och då. Vår son, som för övrigt är världens säkraste sovare nu, hade återfall emellanåt tills han var 1. Ta det lugnt, attityden på och visa vägen. Ingen panik.
3 fina...2005, 2007, 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack för stöd. Han svarar ju så otroligt bra på vagning, vi har aldrig panik, men att inte lyckas söva om kändes helt hopplöst. :( Vi hoppas på bättre resultat inatt. Jag blir väl förvånad eftersom han aldrig trasslat med nattsömnen, det var ju inte därför jag hittade hit... :wink:

Men ett råd nu när det strular:
Jag hade ju tänkt införa 8 timmars nu efter semestern, men ska jag låta sex-timmars sätta sig ordentligt igen?
Han har sovit sex för det mesta och stundom drygt 7 på eget bevåg tidigare, så jag vet att det inte är hungern som ställer till det.

I övrigt så sitter schemat verkligen som en smäck. Idag somnade han helt själv alla lurar, nästan på minuten och på helt tokiga ställen, precis som kompendiet förutspår! Magiskt!

Att han dessutom gjort om kvällspasset till två kortare lurar gör ju ingenting när den längre natten kommer helt snart!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Kör du på några nätter - 1 vecka till på 6 timmars, så det "sätter tillbaka sig" först, innan du går på 8 tim. Det hade i alla fall jag gjort.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jag håller nog på det med. I natt så sov han som en sten igen, jag väckte 04 och för morgon 7.30. Tänk så utvilad man blir av att vakna utan gråt! :-)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"