erfarna mammor: 8-månadersångesten?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lotta Sthlm

erfarna mammor: 8-månadersångesten?!

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej på er! är bara nyfiken på hur era barn har förändrats under den sk. 8-månadersångesten? många av er kanske inte märkt av den alls?? och ni som har märkt av den, vid vilken ålder har den då inträffat? alltid runt 8 månader eller kan den inträffa tidigare eller senare?? :?
vore intressant att få höra om era erfarenheter vad gäller detta! KRAM
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Sagas började nog vid 7 månader och varade ungefär en månad... Hon brukar ligga en månad "före angivelserna", så även med detta... Det var aldrig så fasligt mycket som jag hade väntat, mest att det blev ganska mycket bekymmer med sömnen och så... I och med att hon sen började gå vid 8 måaders ålder, så kanske det mest var frustration också på något vis... Så, njae, jag är faktiskt inte riktigt säker! :roll: *förvirrande...*
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Caisa fick 8-månaders ångest vid 7 månader. Det kom och gick i 2 månader. Framför allt märktes det när främmande människor döck ner rakt i ansiktet på henne "HEEEEEJ vilken söt bebis" :? eller om det var mycket nya människor på en gång.

Det märktes också på ensamleken då hon ställdes sig upp och grät förtvivlat när jag lämnade rummet. Jag tog en paus på 2 veckor och körde sen vidare som inget hänt och det funkande jättebra.

Ofta när jag eller min sambo lämnade rummet utan att meddela "kommer snart" blev det inte heller bra :shock: . Vi lärde oss rätt snart vad som funkade eller ej. En del i min omgivning tyckte vi var lite mjäkiga och konstiga som inte ville lassa över henne till vem som helst eller tog med henne på toan när vi själva behövde gå och vi var hemma hos andra, men det struntade vi i. Det var inget som gällde mig spefikt utan gällde både mig och min sambo.

Hos mig sitter beteendet fortfarande kvar i vissa situationer :oops: även om det egenligen inte behövs.

/pia-lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
MorRor

Inlägg av MorRor »

Teo hade en släng någonstans mellan 7,5 - 8 månader. Reagerade som ovanstående bebisar med främlingsrädsla. Det gick väldigt snabbt över. Sömnen blev inte påverkad. Hur det var med min stora kille har jag faktiskt glömt bort, så det kan inte ha varit särskilt länge eller intensivt det heller.
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Lotta
på vår dotter började det märkas redan vid 6,5 månader och höll i sig till ca 8,5 månader. Hon klarade inte av att människor hälsade på henne å framförallt inte för nära, att andra barn tog på henne eller satt för nära. Sömnen krånglade lite men inte så mycket, mer att hon drömde mardrömmar (verkade det som) slog ofta huvudet i spjälorna (trots högt spjälskydd).
Det vi gjorde var att folk inte fick hälsa på henne på en gång utan hon fick själv ta kontakt när hon ville. Vi såg till att inte vara på nya platser och träffa för mycket folk. Mitt i allt detta åkte vi dock på långsemester till Mexico, det gick inte att ändra då det både var semester och jobb (så att jag kan vara hemma lite längre:D) men det gick förvånansvärt bra på resan och med de människorna vi bodde med men vi lät som sagt var Vilma betrakta och sen ta del i det som hände om hon ville. Gällande sömnen fanns vi där med betryggande ramsa och ibland fick vi ta till kristilldelning som vi knappt behövt innan. Det viktiga som jag insåg efter ett tag är att sen backa gällande kristilldelning så hon får möjlighet att klara av det själv.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Cec

Mardrömmar och rädsla

Inlägg av Cec »

Hej!

När Elvis var kring 7 månader tills han han var ca 10 månader var han jätterädd för alla utom mamma och pappa. Och då träffar han ändå mormor och morfar ungefär en gång i veckan och var ändå rädd för dem ca 10 minuter. När jag var hos vänner som han inte träffat tidigare alt. för länge sedan kunde han vara ledsen i 1 timme innan han lugnade ner sig. :shock: Han är fortfarande blyg när han träffar andra än mamma och pappa men så länge han får stanna en stund i mammas eller pappas famn är allt lugnt.

Jag märkte oxå däromkring att han fick lite mardrömmar och kunde vakna med ett skrik för att börja gråta sen. Nu för tiden skriker han till ibland men jag behöver inte ramsa eller något.

Så var och är det för oss! :)
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Jag väntade (och oroade mig) för den där 8-månadersångesten men den kom aldrig :)
*F?rstag?ngsmamma till dotter som ?r 18 m?nader
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag läste om åttamånaders ångesten när Emil var nio månader och hade då inte märkt någonting. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! och tack snälla ni som delat med er av era erfarenheter! det är otroligt intressant att läsa detta tycker jag! :D allra helst nu när min dotter är 6½ månader och börjar närma sej det magiska 8-månaders strecket 8-[ :)
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"