Hjälp, det har spårat ur HELT!

Etienne

Inlägg av Etienne »

Tack för tipset, jag ska prova det nästa gång det blir ett uppvak! :)

Hm, ramsan ja. :? Jag har en känsla av att den inte sitter för om jag bara piper minsta lilla när han ligger och ojar sig under natten så skriker han upp sig omedelbart. Det har jag testat. Frågan är bara hur man ska nöta in ramsan igen? Om jag ramsar på natten så blir han bara argare och jag har ramsat glatt, argt, hurtigt, mjukt, lågt, x8, x25, x1. Ja, alla varianter jag kan komma på. Ändå har det alltid varit ljud i huset som funkat bäst.

Det slog mig faktiskt när jag läste den här tråden för jag känner igen mig i nästan allt (förutom att sonen är äldre):

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9441

Natten var skönt nog helt händelselös :) . Han gnölade en stund, 15 min kanske, i sin säng medan pappa slipade på golvet i rummet intill. Sen väckte jag honom 6.50 imorse (natt 19-07) för jag hörde att han började röra på sig och ville förekomma honom. På lunchvilan ojade han sig i kanske 3 minuter och sen gick jag upp efter 1h och 40 min (ska sova 1 h 30 min) och då satt han vaken i sängen men var lugn och blev glad när jag kom. O:)

Alltså, plus minus noll så att säga för jag tror säkert att det blir ett och annat uppvak till :roll: . Det händer mycket i prinsens hjärna nu med förtrots och allt.
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hallå hallå!

Ursäkta att jag inte hört av mig, jag fattar inte var det är för fel för jag har inte blivit underrättad om att tråden fått inlägg. Men nätet har krånglat en del de sista dagarna så det är väl tekniken. Skulle just gå in och anropa Etienne för jag har varit så nyfiken på hur det gått och så såg jag att det kommit flera nya inlägg i helgen :roll: :!:

Men det går ju framåt Etienne :D :D Inga uppvak förra natten :thumbsup: Hur gick denna natt :?: Jag håller med a, om han bara gnölar lite på natten ska du inte ramsa, då blir han störd alternativt uppväckt. Låt honom vara tills han somnar eller ber om hjälp. Själv har jag också erfarit många gånger att ramsan inte alls tar, den bara gör min dotter ännu argare/ledsnare. Men jag tror på innötning. Ihärdig attityd bara. Tänk på kuren - inte fattar dom första natten varför man håller på med en fånig ramsa utanför dörren, och när man bekräftar sparkar det liv i den lilla igen. Men den nöts in till sist. Ha samma attityd nu. Ge dig inte. Ramsan ska ta. Men bara om den behövs! Lite gnöl kräver ingen ramsa. Och blir han ARG :evil: av ramsan är det en reaktion man inte kan förbjuda.

Jag tycker att a gett dig ett jättebra svar om hur ramsan ska nötas in igen. Det är du som vet hur det ska vara här i livet, kom ihåg det :D

Skulle just skicka detta när jag bestämde mig för att läsa tråden du kände igen dig i, och hjälp det tog ju inte bara ett par minuter som jag tänkt... :shock: :D Lång men intressant och givande. Där framgår ju tydligt att ramsan måste nötas in, om den inte tar måste man öva in den på nytt. Ta till dig av råden där, men jag tror ändå att du fixar detta! :!: :P

Kram på dig!

Linda
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej igen och tack för alla råd. :P

Det där med ramsan vet jag inte riktigt hur jag ska nöta in för jag ska ju inte gödsla med den och när han väl skrikit upp sig tar den inte alls, han blir bara argare och argare. Då menar jag verkligen att jag ramsat glatt, hurtigt, bestämt, mjukt långsamt högt lågt och olika antal gånger.

Däremot får jag tacka "a" för tipset. Han somnade snällt igår. Lite protester när vi lade honom i sängen men mest för att det var så kul att busa. Han somnade snabbt. Han vaknadesen vid 00.45 inatt och skrek upp sig ganska snabbt (jag blir mer och mer övertygad om att de här brutala uppvaken beror på drömmar). Han var rejält upprörd och ramsan tog inte alls. Till sist beslöt jag mig för att solfjädra men han slängde sig i sängen och slog sig för att komma undan så då backade jag. Jag gick ut med en ramsa och satte mig sen i trappan utanför rummet och läste högt ur en bok. Det råkade vara en kort barnbok och han tystnade innan jag läst klart den (vilket kan ha tagit ca 10 min). Han pep lite när jag slutade läsa men jag låtsades som ingenting och satt bara och bläddrade lite i boken. Sen sov han till 06.15 och höll sig lugn fram tills marginalkvart 06.45 då pappa studsade in.

Vi har gjort bra framsteg ändå, nu somnar han och somnar om utan att vi är i rummet. Nu ska han bara klara att somna om utan några större åthävor. :D

Nu är det dags för kvällsvälling så jag återkommer.
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Idun

Inlägg av Idun »

Hej!

Tänkte bara slinka in med ett litet tips, eftersom vi precis har haft samma problem med vår 20-månaders som kommit in i förtrots lagom till jul. Vi var in och lugnade första kvällen och försökte sedan att backa så mycket vi kunde, men det enda som till slut fungerade bäst var att köra en ordentlig minikur med bekräftelseramsa (jag fick köra den många gånger, tålmodigt, men nu tar hon den, och tystnar även då och då när jag ramsar). Nu är vi på andra natten, och hon tog emot den första bekräftelsen utan någon större protest (lite morr,bara :lol: ).

Ett tips, alltså, om ramsan inte fungerar bra när den behövs. Vill tillägga att för oss började det hela enbart argt och lite fånigt (dramateater, vadå?), men den ledsna ilskan tog över efter några kvällar och vi reagerade lite sent, vilket var dumt. Man får lyssna till sitt hjärta, lite, tror jag, så det hela inte går överstyr. Fungerar det inte - byt taktik! :wink:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vi har gjort bra framsteg ändå, nu somnar han och somnar om utan att vi är i rummet.
=D> Det är detta ni ska ta fasta på Etienne! Ni ser att det går framåt, och allt kommer att lösa sig snart bara ni inte ger upp. Ha lite tålamod, ni vet ju att man inte lär sig köra bil på några dagar... :D

Det där med ramsan. För det första, om han är arg och du upplever att ramsan inte tar, ge den bara X4. Hoppa alltså inte över den, men truga den på honom i lagom mängd. Lagom är 4. Ger du den 6 eller 8 gånger anser han att det blir för tjatigt. Har du bekräftat när han tystnat? Gör det. Det behövs nu när du känner att han inte tar ramsan. Du behöver inte göra det X4, men en eller två ramsor i mjuk och glad ton. Ganska tyst skulle jag göra den, men ändå så han hör. Om du läser en saga och han tystnar under tiden, avsluta sagan med ramsan. Smyg alltså in den i texten så det är de sista orden han hör.

Om du misstänker att det är mardrömmar på gång, skulle jag inte tveka med att snabbt gå in och lägga tillrätta. Dröj inte kvar i rummet, men ett fast tag om lilla kroppen med en säker tillrättaläggning och så ramsan på med bestämda kliv ut ur rummet där du sätter dig på vakt/gör ljud/låter lampan stå på. Det brukar hjälpa när Saga troligtvis drömmer hemska saker och ställer sig upp och gråter förtvivlat mitt i natten. På det sättet bryts det skrämda tillståndet direkt och de hinner inte skrämma upp sig själva ytterligare. Om du märker att det behövs ger du en liten solfjäder. Men jag tycker att du löste förra natten förträffligt med sagan utanför eftersom han inte var mottaglig för solfjädern. :)

Hur gick denna natt?

Linda
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej och tack för de nya tipsen!

Natten till idag gick sådär. Eller ja, han vaknade två ggr (sambon tog natten så jag vet bara vad han sade). Han vaknar och skriker rakt ut direkt så solfjädern har inte funkat alls de senaste nätterna, han får spader och slänger sig runt i sängen. :roll: Inatt så körde sambon med läsa-tekniken och han lugnade sig snabbt båda gångerna. Han hade ingen koll på hur lång tid det tagit men iaf att han tystnade ganska snabbt. Sista gången var runt 04 och sen hämtade pappa honom 07.15 och då var han vaken men inte missnöjd. :)

Det var ingen dum idé alls men att väva in ramsan, det är ju givetvis beskräftelsen som ska nöta in ramsan, så har jag inte tänkt på det. :idea:

Idag när jag lade honom så vinkade han själv till lampan innan jag hunnit börja säga "Gonatt till lampan" :lol: , vi släckte och han borrade ner huvudet i kudden. Sen när jag vänder och går med ramsan så reser han sig igen och protesterar men jag gick ut och lät dörren stå på glänt. Han tystnade inom 2 min när han insåg att jag var utanför och pysslade med tvätten. Sen lät han inget mer så när jag var klar så drog jag en bekräftelseramsax2 och gick ner. Det kom inga protester men han hade kanske redan hunnit somna. Nu har iaf jag natten så jag ska dra in ramsan om vi får läsa lite. :!:

Jag var lite orolig för att det skulle sluta med att man får sitta och läsa och att det skulle ta längre och längre tid men han tystnar nästan direkt när han hör oss utanför.

Nu är det svårt att hinna till honom direkt när han drömmer för vi renoverar vårt sovrum på ovanvåningen så man hör honom inte förrän han vaknat ordentligt. Om jag har babyvakten kan jag inte sova själv för den går ju igång bara han hostar till och då går det inte att sova, man ligger på helspänn. Rummet är troligen klart till helgen så då flyttar vi upp igen. Det måste vara drömmar för ibland är det från noll till hundra och han är väldigt upprörd.

Jag återkommer med rapporter om natten!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag väntar ivrigt på rapport! Kollar flera gånger varje dag om något nytt kommit in på tråden :D Eller kanske ni sover gott allihopa :?: :D :sleep: Det brukar ju vara så att no news is good news :wink:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Hej, jag har inte hunnit skriva pga tentapluggande men jag tittar in en snabbis.

Det går faktiskt varken framåt eller bakåt. Han vaknar varje natt, 1-2 ggr och är oftast vaken en stund. Vi har kunnat lugna honom snabbt men han somnar inte om. Vi är rejält slitna nu även om vi tar varannan natt eftersom jag är gravid och pluggar med tentaperiod nu och sambon jobbar.

Jag tror att det hänger ihop mycket med dagis. Han är nyinskolad på ett litet dagis (6-7 barn per dag, 3 underbara i personalen och en väldigt lugn miljö). Jag vet vad de flesta här tycker om dagis men vi har tyvärr inget val med vår livssituation (nyinflyttade med få bekanta, ingen släkt, sambon måste jobba för att vi ska kunna försörja oss och jag studerar på en LÅNG utbildning). Han trivs där, har korta dagar (just tack vare att jag studerar) och är sällan ledsen. Jag märker så klart att han lär sig mycket där och jag tror att det spelar in.
Dagsömnen funkar bra, han sover i vagn samma tider som hemma utan problem. Insomningarna går bra, han somnar själv efter att vi nattat och ramsat som han brukade förr och det är vi glada för.

Just i natt sov han hela natten och tur är väl det för jag var så trött igår att attityden flög all världens väg. Jag hoppas att det snart ger sig för vår ork är inte den bästa.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Etienne!

Va skoj att höra från dig! Du säger att det varken går framåt eller bakåt, men jag tycker visst att det går. Framåt :D Han somnar snällt med ramsan och förra natten sov han hela natten :thumbsup: Det är väl framåt om något! Tänk på hur ni hade det för ett tag sedan, det är väl inte längre bort än en dryg vecka då allt hade spårat ur? Och nu är ni nästan inne på spår igen. Ge prinsen lite tid. Som du säger, dagiset kan ha sin inverkan. Bara ni inte vacklar i Attityden löser det sig. Hur länge är han vaken om nätterna? Blir uppvaken kortare och kortare? Ändrar de alls karaktär?

Jag håller tummarna för att han sover lika gott inatt som förra natten :!:

Kram
Etienne

Inlägg av Etienne »

Jag måste än en gång tacks aför engagemanget för vi behöver lite pepp just nu. :roll:
Natten till igår var han vaken 1,5 timme så kortare är de inte. Däremot är vi på det klara med att allt detta med förtrots, dagis och en mamma som är lite trött sätter sina spår. Han är väldigt mammig just nu så både jag och sambon är överens om att vi måste se till att hålla honom trygg. Det gäller bara att hålla kvar attityden och inte tycka synd om honom vilket är nog så svårt på småtimmarna :oops:

Insomnandet idag hade gått ok, han protesterade när sambon lade honom men blev tyst när han grejade (=städade vår rena toa :) ). Däremot så började han gnälla när han hörde att jag kom hem. När han inte somnade om utan skrek upp sig så ramsade jag varpå han blir tvärilsk. Efter 15 min av tvärilsk gick jag in och solfjädrade och förklarade att nu är mamma hemma så nu kan han sova och ramsade ut. Satte mig och läste utanför och han tystnade på 4-5 minuter och sover nu.

Nu ska sambon ha natten och han har tyvärr sämre attityd än jag, särskilt när han är trött. Men vi håller tummarna för en helnatt med sömn. Nästa vecka är det lugnare och jag har möjlighet att vila på dan så då kan vi jobba vidare. Alltså, det gör vi nu också, jag menar bara att det är lättare att kämpa när man vet att vi får möjlighet till mer sömn nästa vecka :wink:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag återkommer när jag fått höra hur natten gått. En liten tanke bara; underhåll inte honom för länge/mycket. Om han är nöjd när han ligger vaken på natten behöver ni inget göra. Nu håller jag tummarna för att natten sovs som den ska!
Etienne

Inlägg av Etienne »

Svarar lite snabbt innan jag ska iväg.

Natten gick uruselt. Han vaknade 4 ggr varav 3 ggr före 23.

Problemet är att han är aldrig nöjd när han är vaken på natten. Det är precis som om han drömmer hemska mardrömmar för han skriker så han nästan kräks hela tiden. Vi vaknar ju av att han vrålar såhär och då kan det ha varit knäpptyst minuten innan. När han vaknade andra gången igår kväll så lät skriket jättekonstigt, det lät som det gör när han slagit sig riktigt ordentligt och när han inte reagerade alls på ramsa eller pyssel utanför var han i upplösningstillstånd och skakade i hela kroppen. Jag fattar inte varför han är så otrygg.

Den här veckan har jag visserligen träffat honom ganska lite pga tenta och grupparbeten men vi har haft hela förmiddagarna tillsammans och sen har han varit med pappa. Han är glad på dagarna (om än lite trött, dålig sömn sätter ju sina spår).

Inatt gav pappa upp efter över en timmes skrikande och tro mig, vi går INTE in i onödan. Han lade sig därinne eftersom jag har tenta idag och var tvungen att få åtminstone några timmars sömn. När han skriker så vrålar han så att det även hörs utanför huset (har varit ute och lyssnat).

Just nu känns det riktigt jobbigt kan jag säga. :(
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Bästa Etienne, jag förstår dig fullkomligt. Jag känner att också jag börjar undra nu vari felet verkligen ligger. Uppenbarligen trafikerar ni inte för mycket. Ramsar ni genast han vaknar på natten? Jag skulle ge en pangramsa direkt för att förhindra att han skriker upp sig till förtvivlan. Men något säger mig att ni ingriper genast, eller :?: Eftersom de nattliga uppvaken ändå har pågått över en vecka tycker jag vi borde fokusera på att få honom lugn så fort som möjligt. Och om solfjädern hjälper här ska den inte snålas på i detta krisläge. Han ska inte behöva skrika en timme! Gå in genast och solfjädra honom lugn och gå ut med ramsan.

Däremot tror jag också ni själva vet att ingen borde lägga sig inne hos honom. Det bekräftar det han är orolig för; att det är farligt att sova själv. Men jag förstår att man ibland blir så desperat att man tar till vad som helst för att få slut på gråten... :cry: #-o

Hur är det egentligen med ramsan? Känner ni att den tar alls? Hur fungerar läggningen? Ifall ramsan inte har någon effekt alls kunde en "ramsekur" vara på plats. Det finns en jäääättelång tråd som heter Mycket gråt vid insomnandet, författad av Victorine. Den kan ge dig lite tips. Den finns på detta forum strax under din tråd. (skulle länka den men då försvann allt jag skrivit så jag vågar inte prova igen... :lol: )

Jag ska kalla på lite mer hjälp så får vi fler synpunkter på ert problem :!:

Många kramar, det kommer att bli bättre :!: :P
Idun

Inlägg av Idun »

Hej Etienne,

Vi har börjat på ordning på vår lilla förtrotsare, som också går korta dagar på bra dagis, och som också fick för sig att låta över jul (och mamma blev hönsig under svärmors vakande öga :wink:). Vi körde en minikur en helg, och har sedan dragit oss tillbaka. Det som löste våra problem var minikur, slut på tröstet dagtid (sysslor istället), och Mozart plus kort ramsa vid läggning så fort ramsan började ta. Kanske kan du få idéer av att läsa min tråd:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9990

Hoppas det vänder snart!

Idun
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hur går det Etienne? Jag vill inte ge mig förrän vi rett ut er stuliga sömnfnurra. Ge mig en liten rapport om helgen så tar vi nya tag imorgon om det behövs!

Kram :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"