tvillingar under kur - HJÄLP!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
4guldklimpar!

tvillingar under kur - HJÄLP!!

Inlägg av 4guldklimpar! »

Hej alla kunniga och vänliga SHN-föräldrar!! :D

Jag håller på att kura mina 8-månaderstvillingar och vi är på 6.e dagen. Nätterna går bra, de sover gott och somnar om själva nu om de vaknar, främst under vargtimmen. Men de vill inte somna om när de vaknar runt 6, (morgon vid 7). Men vårt problem ligger vid läggningen, både på kvällen och på dan. Den tar 15-45 minuter varje gång! :( Hur ska jag räkna då, från den tid de skulle ha somnat eller den tid de slår ihop sina gluggar? Ibland somnar de 5 minuter innan de ska väckas!! De får inte ihop sina timmar och med utnyttjandet av marginalkvarten så förskjuts hela dagen. De verkar inte så trötta vid dagslurarna, kanske kan vi göra om det på nåt vis?

Dagen ser ut som följer:

7 morgon och välling
915.10 fm lur
10.30 lunch
12-13.30 lur
14 gröt
16-16.20 em lur
17.30 middag
18.45 välling
19 sova natt

Jag har läst boken 75 ggr, framlänges och baklänges, slått upp i den under hela tiden om vi haft ngn fråga, men nu börjar jag att tappa tron! :( Inte på kuren, utan på mig själv.. :oops: Jag gör uppenbarligen ngt fel, och undrar om barnen far illa av att jag inte kan få till det.. :? Jag törstar efter tips och MKT PEPPING!! Vi ska få detta att fungera, vill ju ge dem och mig chansen att sova oss starka!! :heart:

Tacksam för svar och tips, jag känner mig väldigt nere i skorna, :cry: trots de fina framsteg barnen ändå gjort.. De vaknade o åt 1-2 ggr/natt ( läs2-4 ggr vakna, mata o söva med vaggning). Det tar på mig att inte kunna ta upp dem o vagga när de är ledsna, men jag vet ju varför, så jag gör det inte och försöker hålla attityden.. :oops:

De sover i sarin säng i samma rum på natten, på dan i vagn pga att jag promenerar med syskon till skola/dagis morgon och middag. Det är inte alltid skrik eller att de väcker varann som är grejen, utan de snattrar och busar med varann innan de ska sova. Det är ju roligt o då gör vi inget, utan ger en bekr.ramsa när de tystnat. Ska vi lägga dem i varsit rum?

Tog oxå tipset med nappen, tog bort den första dan, det har gått obemärkt förbi!! :D

Kramar Maria
Maria - 4 guldklimpar: Rasmus snart 8, Casper 5,5 tvillingarna Tindra och Neo snart 11 månader, kurade i jan-07
Elle

Inlägg av Elle »

Välkommen till Forumet Maria :D

Jag svarar dig snabbt, ska snart väcka sonen. Om du vill kan du ta kontakt med signaturerna J och Å eller dubbelpappa(hjhelena är hans fru) de har båda tvillingar och kan säkert ge dig många handfasta råd. Jag kikar in i kväll och kollar så du fått svar.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
4guldklimpar!

Tack!

Tack för de tipsen på tvillingföräldrar att ta kontakt med. Men hur gör jag då? :oops: Är helt ny på denna sida och inte så jättehaj på detta med data.. :oops: Går jag in på medlemslista? Aha... Jag hittade det.. :oops: Nu får jag skämmas lite.. :lol: Tacksam för fler tips!

Kramar Maria
Maria - 4 guldklimpar: Rasmus snart 8, Casper 5,5 tvillingarna Tindra och Neo snart 11 månader, kurade i jan-07
J och Å

Inlägg av J och Å »

Snart dax för bad och skratt och gonatt här. Ska läsa i kväll och försöka mig på lite tips och råd.

Välkommen är du. Mina och Lisen är 7 månader.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej igen.

Jag är inte den bästa på detta med kurning. Kurade sonen för över 2 år sedan och Mina och Lisen är standardmodellade. Min förhoppning är att någon mer kan hjälpa dig.

"Jag håller på att kura mina 8-månaderstvillingar och vi är på 6.e dagen. Nätterna går bra, de sover gott och somnar om själva nu om de vaknar, främst under vargtimmen."

Kanonbra. Vargtimmen kan annars strula ett tag.

"Men de vill inte somna om när de vaknar runt 6, (morgon vid 7).
Detta är ju även det "vargtimmen", det kan ta ett tag innan allt sätter sig. De har nu sovit gott så länge, 11 timmar och tror förmodligen att de är utsövda och att det är dax att gå upp.

:?: Vad gör ni?

Våra vaknar också ibland, mest Lisen. Men det beror nog på schemat under dagen. Så vi har idag kortat ner dagsluren mitt på dagen, så vi får se nu hur morgonen blir.

Vi brukar slänga iväg en pangramsa, ibland räcker det. Vi har upptäckt nyligen att ärmen på pyjamasen åkt över handen, så hon har inte kommit åt att snutta. Så numera räcker det med en ramsa.

Försök att begränsa ramsandet. Det ska ju inte bli underhållning. Är de ledsna? Om inte avvakta, de somnar om. Du ska inte gripa in förrän du känner "nu bara måste jag".

"Men vårt problem ligger vid läggningen, både på kvällen och på dan. Den tar 15-45 minuter varje gång! Hur ska jag räkna då, från den tid de skulle ha somnat eller den tid de slår ihop sina gluggar? Ibland somnar de 5 minuter innan de ska väckas!! De får inte ihop sina timmar och med utnyttjandet av marginalkvarten så förskjuts hela dagen. De verkar inte så trötta vid dagslurarna, kanske kan vi göra om det på nåt vis? "

Ser på ditt schema att du har exakt som vi. Våra tjejer blir 7 mån den 14:e och dina blir 9 mån. Är de verkligen trötta när du ska lägga dem?
Är inte så bra på scheman och olika åldrar, men minns att sonen vid 9 mån hade 2 lurar.
:idea: Kika på hur andra har runt 9 mån. Tror starkt på att de kan dra ner lurarna.

:?: Får ni lov att ingripa både kvälls och dagsläggningar?
Vad gör ni?
Är de ledsna?

Inte ska du tappa tron. Rom byggdes inte på en dag vet du :wink:

Det är inte så lätt att bryta vanor, hm ovanor :wink:
Ni har ju gjort jätteframsteg. kanonbra. Men förstår att du vill "ha ännu mer".

:?: Biter ramsan? Gör ni något mer?

Bra att de har varsin säng.

:?: Tar det lika lång tid för dem att sova när ni promenerar? Somnar de innan du traskar iväg?
Är deras sovtid på de tider du går till och från skola/dagis?

Våra kan gallskrika en halvmeter ifrån varandra utan att de vaknar. Så jag fattar vad du menar.
Däremot så skulle de aldrig kunna få ens en glimt av varandra, för då skulle det vara kört direkt.

Vi har ett skynke mellan deras sängar så att de absolut inte kan se varandra. Det är mitt tips. Vi har även mörkt dagtid, så de inte kan se något. De blir otroligt störda av att kunna kika sig runt. Egentligen kanske inte så bra att vänja dem vid att det är mörkt. Men vi har dem alltid sovades i sina sängar så det går ju.

Kanonbra med nappen. Vad duktiga de och ni är :thumbsup:

kram Åsa
hoppas någon mer svarar
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
4guldklimpar!

hej igen! :D
jag klarade läggningen på 18 minuter ikväll, det känns jättebra, ett kliv i rätt riktning! :D :D Men på emluren gick det inte att få dem att somna, för andra dagen i rad... :( De skriker och klagar under hela tiden, (20+15) och är inte ett dyft trötta. Phhuu... Funderar på att ta bort den och förlänga middagsluren med en halvtimma istället, vad tror ni om det? jag vet varken ut eller in... De blir 9 månader 25/1 nu, och är väldigt aktiva, de går nog snart utan stöd osv.

Kan det vara så att de ligger lite före i "lur-tabbellen", så att säga, att de kan räknas som 9 månader och bara behöver 2 lurar per dag. Har oxå en önskan om att de ska gå upp 6.30 och lägga sig 18.30, då skulle inte em bli lika lång och morgonen inte lika stressig..

dagens schema:
7 morgon+välling
9.15-10 fmlur
10.30 lunch
12-13.30 lur
14 gröt
16-16.20 emlur
17.30 middag
18.45 välling
19 sova natt

En tanke:
6.30 morgon+välling
9.30-10.15 lur
10.20 lunch
12.-14.lur
14.10 gröt
17.15 middag
18.15 välling
18.30 sova natt

Det känns dumt att man inte såg detta innan och kunde ha ett schema som funkar direkt. :oops: Är det dumt och fel att justera tiderna lite i efterhand så, eller? det går ju som det är nu, men detta med emluren är omöjligt! Neo skriker konstant, trots vagning och ramsor... :( Tacksam för svar snabbt, jag vacklar... :( jag ändrar inget innan jag fått en tanke från er, då jag inte vill förstöra allt!!

kramar Maria
4guldklimpar!

hej J och Å!!
Ja, mitt medelande till er blev kort och krypiskt, fick hasta iväg det på 1 min för att få kontakt med er! Ber om ursäkt för detta.. :oops:

Såg inte ditt senaste meddelande förrän efteråt jag skrivit mitt senaste så du besvarade några av mina funderingar redan innan! Du håller med mig om att de bara behöver 2 lurar/dag? vad skönt!! :D vad tror du om att justera resten, eller räcker det med att bara ta bort den helt enkelt..? Hur går man tillväga om man vill ändra på något i schemat?

Jag uttryckte mig lite klumpigt angående vargtimmarna, jag menade att de vaknar främst då, och har somnat om ngn gång själva under dem, men de vaknar efter 6 och då är det stenkört att ramsa dom till sömn. De vaknar sällan resten av natten nu, de senaste nätterna ingenting. jättenöjd med detta!!

:oops: En mkt dum fråga, jag ber om ursäkt, men vad menas ,med en pangramsa? Är det som jag tror, att man säger den högt och glatt, eller är den ngn typ av ramsa som jag missat? :oops: När de vaknar vid 6, så är de glada och snattrar, då ger jag dem en hög och glad ramsa, men då pratar de bara ännu gladare och vill komma upp!! :roll: jag tar upp dem mellan 6.45 och 7, beroende på när och hur de vaknar. Som idag sov de till 6.38!!

Detta med ramsadet, jag tror att jag kanske ger en o annan för mkt.. :oops: har verkligen ansträngt mig de senaste 2 dygnen för att inte göra det, och jag ser ju resultat nu, de somnar ju lite fortare!!Har så svårt att urskilja Neo`s gråtläten, han låter som om världen höll på att gå under för allt!! Jag börjar dock att kunna höra mer när jag ska avvakta. Det är framför allt Neo som gråter vid läggning, och som oftast tar längst tid på sig att somna. Tindra är den som snattrar mest, och som somnar på några minuter på dan. :D

ingripandet.. Ja på kvällen räcker den numera med ramsa, behöver inte gå in och tillrättalägga eller solfjädra längre, det var nog bara 1:a och lite 2:a natten. Men på dagen kan jag få vagna 2-3 gngr innan Neo kommer till ro och kan komma ur sitt skrik. Jag har även där behärskat mig lite :roll: och väntar in i det längsta. det går ju snabbare vissa lurar och dagar, men runt 20 min är vi fortfarande på idag. Det är nog så at han inte är tillräckligt trött, kanske? :? Jag går ju tyvärr vid fel tid på morgonen, går 7.30-8.45 c:a. Det har hänt att en av dem somnat under den promenaden, och har då fått ta den som fmlur. Det blir långt till middagsluren, men vad ska man göra? och jag kan ju inte ha den som fmlur, då skulle de ju behöva ta morgon vid 5.30!!! :D :D

Middagsluren är under promenaden tack och lov! då har jag vagnat dem innan och sen traskat iväg när de har somnat. Neo vaknade en gång och somnade sen om under gåendet så att säga, gav en bekr.ramsa bara när han blundade, var det rätt eller?Jag går 12-13.45 så det blev ju bra. Men detta gör ju att det är svårt att skjuta på den luren, ev...

ang. ramsan, idag har den tagit bättre, faktiskt. Det är väll övningen efter att ha sagt den för många ggr, kanske.... :oops: :lol: Ska genast införskaffa ett skynke att sätta mellan sängarna, vi har det ju mörkt, men jag tror mer att det är just ljudet de "störs" av, de är ju glada iaf!! :!: Jag vet att man måste ha tålamod, och tro det eller ej, men i andra sammanhang har jag massor!! :D Men det desperata behovet av sömn och att Annas kur verkade så bra (vilket den oxå är!) gav mig nog lite för stora förväntningar, jag drömde om en läggning på 2 min efter 4 dygn, du vet.. :wink: Att det är två kanske gör att det tar lite längre tid? Tack för att du lyssnar och för alla fina synpunkter! Och för att ni har tålamod med mig.. :heart: Jag känner mig starkare med er i ryggen, jag ska fixa detta!!

Kramar maria
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej igen
Letade lite innan jag hittade din tråd, men den som söker den..... inte så svårt heller med tanke på tvillingar, inte så många på forumet som har det.

Om man ska ändra i schemat ska man fundera ett tag och överväga noggrannt hur man vill ha det och vad som kommer att funka. Men det är ju lite svårt för dig. I ditt fall så är det ju egentligen inte så bra, bara en vecka in i kuren. Men å andra sidan får du det inte att funka, just pga att de inte är tillräckligt trötta. Oj oj, kan bara se dem framför mig :lol: . Två små filurer som hellre busar än sover. Våra blir glada bara av att titta på varandra, kan ju tänka mig om 2 mån.

Tycker helt klart att du ska ändra schemat. Som det är nu blir det ju inte enligt schemat ändå, du fattar va? Särskilt inte om det kan ta 45 min innan de somnar. Oboj vad irriterad jag hade blivit då. En annan är ju van att det tar ca 2-5 minuter, med undantag självklart :D Lugn Maria det kommer för er också.

Kommer inte ihåg hur vi hade runt 9 mån. Men det kan du söka efter, och det finns http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
där finns massor. Ögnade där idag själv då vi ändrade schemat idag. Men vi kortade bara ner en lur. Finns både 8 och 9 mån där med 2 lurar. Kolla in det.

Ok, de vaknar och somnar om, kanon. Sen att de vaknar vid 6 tror jag är just att de tror att de sovit klart, och det är ju nästan dax att kliva upp.

När de vaknar vid 6, så är de glada och snattrar, då ger jag dem en hög och glad ramsa, men då pratar de bara ännu gladare och vill komma upp!!

Ha ha, kul va, :wink: nej man blir ju lite irriterad när det bara är en timme innan morgon. Kan de se varandra?

En PANGRAMSA är en ramsa som liksom förklarar läget, att "nu ska det sovas, de är fortfarande natt, sov gott" Den ska sätta punkt, och ungen ska tystna. Inget gulligull och så. Utan rakt av bara. Som du själv skriver när du ramsar glatt så blir de bara gladare. Ungefär förmedlar ramsan "å va kul är ni vakna, bla bla" Det handlar inte om VAD du säger utan HUR du säger det. De hör inte natti natti utan de hör ditt tonläge. Du skulle kunna säga vad som helst bara du använder rätt tonläge.

Har så svårt att urskilja Neo`s gråtläten, han låter som om världen höll på att gå under för allt!!
Å jag känner igen detta. Lisen låter också så. Nån gång har hon till och med fått in mig till sig, och jag har då funnit en skitirriterad Lisen ståendes. Hon ställde sig redan vid 5 mån, men börjar precis lära sig att sätta sig ner.

Jättebra att du avvaktar mer. Det är så du ska göra.

Sover de alla dagspass i vagn? De är ju rätt gamla, de vill nog röra sig lite mer. Om de ligger i vagn kan jag förstå att de tar tid på sig. Jag har datorn precis under Mina och Lisens krypin och jag lovar dig, det sovs inte ögonaböj. Utan det gymnastiseras en hel del. Och om dina ligger i vagnen har de inte en chans att utöva ngn form av rörelse. de är ju då endast hänvisade till att sova och om de då inte är tillräckligt trötta så är det inte så konstigt att de inte somnar osv.

Jag går ju tyvärr vid fel tid på morgonen, går 7.30-8.45 c:a. Du ska definitivt inte ha morgon 5.30. Förstår dock dilemmat. 7.30 är de väl inte så trötta, men fattar att hemvägen 8.45 kan vara lite tröttande. Och har de då fått lov att sitta stilla så länge måste det ju krypa i kroppen på dem. M och L sitter ca 20 min i vagn varje dag, de vill bara ur och krypa och stå. De skulle aldrig fixa en sån promenad, de illvrålar.

Bra att de sover innan du går. Om de vaknar stanna, vagna om de behövs och gå vidare när de somnat om. Inga ramsor då.

Sover de aldrig inne på dagarna? Skulle helt klart rekommendera långluren inne om det fortsätter att krångla. Sover de på rygg brevid varandra i vagnen?

Ja du har ju läst min fundering kring att inte kunna röra sig tidigare. Kan ju bara tänka till mig själv, om jag var tvungen att ligga stilla och inte byta ställning då jag ska sova. Tror att det skulle ta betydligt längre tid.

Men fattar att du ska få vardagen att gå ihop. Jag är bortskämd med bil, så har lite svårt att tänka mig in i att behöva frakta iväg alla så.

Jag känner mig starkare med er i ryggen, jag ska fixa detta!! \:D/

Yes, så ska det låta. Detta fixar du. Vilket fantastiskt jobb du gör. Två är faktiskt mer än en. Och man har bara en famn och två armar. Tjejerna börjar bli tunga nu, skitdrygt att bära båda upp för läggning. Min tröst är att jag kan lägga dem och de sover tills jag väcker dem. Och så ska det bli för dig med Maria. De ska sussa gott, det förtjänar dem och du.

kram, hoppas det klarna något.
4guldklimpar!

Hej igen!
Jag hade i princip skrivit klart ett meddelande till dig nu, bara lite kvar, o så försvann allt!! Det är inte första gången heller, det hände mig 3 ggr innan jag fick i väg mitt första meddelande till er! FRUSTRERANDE!!!! Min dator e nog knäpp eller nåt....!
:x :x :x
Nåja...

de sover i vagnen på dan, för att jag går ju, därför tänkte jag att de skulle bli vana att sova i vagnen alltid på dagen, om du föstår vad jag menar.Men inser nu att det inte var det bästa, de vill ju så klart kunna röra sig mer.. :oops: Jag provade att lägga dem i sängen på dagen under 3:e dan, det blev fullkomlig katastrof!! De sov bara 20 min på fm, tack vare m.k. och skrek sig igenom emlure, helt utan sömn. Jag återgick till vagnen för där somnade de ju lite bättre, inbillade jag mig.... Man vill sina barn det bästa och jag såg inte orsaken till att de inte somnar, utan bara att de inte somnar fort nog.. :oops: Jag tackar för att du fått upp mina ögon för detta faktum, och ska med min nyvunna bestämdhet få dagsluren att funka i sängen oxå!! :D

Ska slopa emluren helt och med mitt nya schema som jag filar på, så diffar det bara 10-15 minuter, förutom vid läggning/väckning och middag. Jag tror att det blir mkt bättre, och man kan ju använda marginalkvarten utan att rucka på schemat, så då borde ju detta inte vara några problem!? Det kanske är bättre att ändra nu innan alla tider sitter som berget, o blir svåra att ändra på sen. Nu är det ju ingen större ordning på dagarna iallafall, o tiderna varierar ju för att de somnar så olika.

Tack för hälpen ska kolla inlänken du skickade. Men i morron, nu ska jag gå o lägga mig, sov så gott!!

KRAMAR Maria
4guldklimpar!

hallo!! :D

jag lade dem i sin säng för fmluren nu, och de somnade på 17 minuter ungefär!! Det är en klar förbättring och en befrielse för oss alla att de inte grät hela tiden utan pratade och grejsade runt i sängen innan de somnade.. :D jag önskar bara att jag fattat detta tidigare, så hade vi sluppit mkt ilska. :oops: Men nu har jag fått ett annat tankesätt, inte detta hysteriska att de ska somna exakt på klockan, utan att ge dem möjligheten och ro att somna. :sleep:

Jag tenderar att bli "manisk" och hysterisk, :roll: speciellt när det inte blir riktigt som jag har tänkt mig och låser mitt tänkande ibland, vilket inte är en fördel... :oops: :roll: Nu har jag insett mina misstag och jobbar stenhårt på att ändra mitt tänkande, man är ju inte sämre än att man kan ändra sig och ta till sig råd från andra!!

Läste en annan tråd om att man skulle anpassa kuren till sig och sina barn, så att verktygen kommer till bästa nytta, då slog det mig att man inte slaviskt måste ta alla Annas ord som lag, utan att man kan göra det som känns bäst för sin familj, med hjälp av det underlaget och hjälpmedel som finns beskrivet i SHN-boken. :D Hoppas att jag tolkade detta rätt, för då lossnade lite av min hysteri och mitt ifrågasättande av mig och min förmåga att få dem trygga i sin sömn. Jag kan redan se en klar framgång med mina små troll och vet att det kommer att fortsätta så, om jag bara tror på det!! :D :!: :D

Tack ANNA för att du utvecklat denna kur och för att detta forum finns för oss osäkra SHN-föräldrar där ute (eller det kanske bara är jag ! :oops: ) Din syn på barnen och kärleken :heart: känns så träffande och självklara, och nu vet jag att det finns fler därute som tycker det samma. Tack oxå för ert tålamod med mig och min osäkerhet, som börjar att ge med sig. :D

Jag ska återkomma med mina funderingar och rapporter om läget, för att söka stöd och ifrågasättande av er , och tack Åsa för att du tar dig tid med mig. :heart: :heart:

Kramar Maria
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Maria :D
Vad härligt med tvillingar - det har jag alltid önskat mig, men jag har fått mina barn en och en jag :lol:
Du har fått underbar backup av Åsa, ville bara ge dig den här länken om tvillingar, vet inte om det är nåt du behöver just nu, men kan ju vara rolig läsning ändå :!:
Lycka till, det är så roligt att läsa om tvillingbarn tycker jag :D
Kram Mia
oj, här va länken :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tack Mia, hade glömt den länken. Som du ser Maria är vi iallefall några fler med två samtidigt.

Vad skönt att läsa om dina insikter. Visst är det häftigt då det klarnar.

Fortsätt berätta för oss hur det går. Och skriv gärna en rad i länken Mia gav dig, det är så kul att läsa om hur andra har det.

Kramar till dig och de dina. Vi finns här, och vi är många som har den här underbara synen på barn och vi stöttar och ger varnadra råd. Vet inte hur vårt liv skulle se ut utan Anna och alla underbara människor på detta forum.

kramar Åsa
4guldklimpar!

:heart: Tack för detta, vänner! :heart:

jag ska kolla in era länkar omedelbums, och fortsätter att höra av mig. Och ja, det är härligt med 2 bebisar på en gång, jag känner mig lyckligt lottad som får vara med om denna erfarenhet coh det ger mig sån lycka med mina 4 guldklimpar att jag nästan spricker!! :D :heart: :heart: :heart: :heart: Fast ibland frestad de på tålamodet så att man blir sprickfärdig för det! :lol:

Kramar Maria
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vlkommen är du :lol: Och tack :heart: för dina varma ord :!:

:D Du får fantastisk hjälp här är av den verkliga expertisen på området :lol: :lol:

Jag vill bara ge dig några små ord på vägen:

:arrow: Det viktigaste är inte att små barn sover varje minut de "ska". Det viktigaste är att de har förutsättningarna. (Står nog 75 ggr i Sova hela natte-boken tror jag och ca 150 här :wink: :lol: )

:arrow: Nej, man behöver inte slaviskt följa mina ord som lag, lika lite som man måste följa ett recept slaviskt när man lagar mat :wink: :lol: Men är du novis och inte stjärnkock och ska göra en ostsufflé, får du nog bästa resultatet om du följer receptet till punkt och pricka. Med Sova hela natten-kuren bör man vara noga. Det går fortare då, blir bättre då och resultatet blir säkrare så. Det är som att lära ett litet barn klockan: man försvårar kolossalt för barnet om man då och då flyttar om siffrorna och låter visarna byta plats :!: Ju tydligare, ju mer förutsägbart - desto enklare för alla parter.

:arrow: En god liten "hysteri"-bot kan vara att fokkusera mindre, mycket mindre, på vad barnen gör och inte gör, och mer, mycket mer, på vad man själv gör och inte gör. Ty små barn gör som vi lär dem :wink:

:arrow: Oron är den största skurken i all barnavård. På god andraplats kommer perfektionism-nojan. Ut med bägge och in med Föräldraskapets Första Bud:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
4guldklimpar!

Hej Anna! :D

ja, du har så rätt! Det jag menade var att jag var så fokuserad på hur det skulle vara enligt kuren, hur snabbt de skulle somna ocv, så att jag missade att de gjorde framsteg. De har sovit 18.50-6.30 inatt, och läggningen igår gick på 10 minuter för Neo och 20 för Tindra! Sån solklar förbättring! :heart:

Jag har fått en mer "avslappnad" inställning till kuren, min oro och de små, en självklarhet som behövs för att detta ska lyckas. Jag var lite orolig att de inte fick ihop sina timmar, men inser nu, tack vare er, att det kommer att bli bra. :D Fokuserar mer på mig, och det jag gör, så sant, och det har blivit bättre. Jag behövde en :lol: "kick in the butt", :lol: för att inse, och det är jag er evigt tacksam för.

Läggnignen nu till fm.luren gick på 5 min!!! :lol: Jiiipppiii!! :lol: Jag har anpassat schemat lite till 2 lurar a`1 timma, och detta funkar så otroligt bra. Jag läste ju att de inte behöver sova varje minut, säkert alla 75 ggr :wink: , men var ändå nervig... Nu e d slut med det!!

Tack för att du tog dig tid att svara på min tråd, och till Åsa för alla goda råd! Oj, det rimmade ju...! :roll:

Ha det gott!! Kramar Maria :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"