Bakåtvänd sittvagn

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
kokos

Bakåtvänd sittvagn

Inlägg av kokos »

Nu måste ni hjälpa mig. Jag vill köpa en bakåtvänd/vändbar sittvagn. Vi har väl sisådär 7 vagnar hemma men INGEN är bakåtvänd. Och jag vill titta på minstingen när vi är ute och går (han är 6 månader). Den ska lösa behovet fram tills han klarar att sitta framåtvänd.

Quinny Freestyle?
Teutonia Fun?
City Elite?

Jag vill att vagnen ska vara smidig, ganska lätt och ganska snygg. Jag råkar vara rätt så fåfäng. Men utseende är ju i och för sig en smaksak.

Tipsa mig någon!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos

Inlägg av kokos »

Kronan har vi också varit inne på. Men den är ju inte så liten direkt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har en city elite (med liggdel än så länge) tycker den är fantastisk, lättkörd, ryms överallt och dessutom snygg :wink:
Skulle lätt rekommendera den!
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Har en kronan (Duo, men det går att köpa bara sittvagn). Tycker att den är bra på sitt sätt. Den har många bra finesser, men jag har alltid punka och det är tung och bökig att få in i bilen. Man kan ju ta isär den lätt, men då upptar den hela bakluckan på vår volvo kombi... Jämför man med en paraplyvagn så är det ju viss storleksskillnad... :roll:

En annan negativ sak; När man handlar och lägger påsar under vagnen så är det jättelätt att man får hål i påsarna när man tar ut dem, för de fastnar i muttern till registreringsskylten. Då kan man ju inte använda påsarna till soppåsar senare :roll: En sån där småsak som man irriterar sig på...

Men som sagt, förutom dessa små irritationsmoment så är den jättebra!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
kokos

Inlägg av kokos »

Hej på er och tack för era värdefulla tips!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jag röstar ju naturligtvis på Fun! :lol:

Har en sån sen september och jag är jättenöjd! Platt liggläge för magsovare och väger ca 13-14 kilo.
Lätt att vända på sittdelen och lätt att lasta in i bilen.
Och suverän att köra, superlätt med snurrhjulen!

Lite dyr kanske är ett minus...men jag köpte min på blocket.
Och lite skakig om man inte har asfalterat omkring sig, inte någon terrängvagn precis, men den marknadsförs ju inte så heller!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

(Kronan är en ganska bra "på landet" vagn, men bor man i stan kanske man vill ha en sån som talas om ovan, med svängbara hjul)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
kokos

Inlägg av kokos »

Nu har vi tänkt till. Och efter att ha kommit fram till vad problemet med våra andra vagnar är så har vi bestämt oss för att vi behövde en lite mer rejäl vagn. Så det blev faktiskt en Kronan. En barnaffär här i stan hade utförsäljning igår och vi traskade dit. Där fanns både Quinny Fun och Kronan och när de stog bredvid varandra så tyckte jag att de var ungefär lika stora. Och då föredrar jag en fyrhjuling eftersom jag är ute och promenerar i skogen mycket. Vi bor förvisso i stan men jag går oftast till skogs ändå. Så vi fick med oss barnvagnen hem direkt eftersom det var utförsäljning (butiken ska stänga). Så nu är jag lycklig ägare till en vändbar sittvagn. Provturen igår var underbar. En helt överlycklig liten Edvin som tittade på storebror på ståbrädan med stora ögon.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Kul! Då har vi lika! Handtagen där fram är jättebra. Och i skogen fungerar den utmärkt, äve om den är lite låg om man ska över stenar och rötter, men det är ju bara att parera. Ett tips är att ha en flaska punkasprej för bildäck hemma. Det är ju tyvärr bilventil, så man kan inte pumpa däcken med vanlig cykelpump. Att jag får punka jämt beror nog på att jag har tre trappsteg jag måste dra vagnen uppför hela tiden.
kokos

Inlägg av kokos »

Det följde med en pump till vagnen. Gjorde det inte det till din? Ska skaffa mig punka-grejer. Fast jag fixar ju inte ens att laga punkan på cykeln så jag vet inte hur det här ska gå.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag hoppar in lite här, vi ska oxå bli med sittvagn snart.
Är det nån som har en teutonian timmy? vad tycker ni om den???
har förut fått tips om just en sådan som sittvagn för magsovare.
men är den verkligen tillräckligt stor?
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Timmyn är väl lika stor och bra som de andra teutonia modellerna. Jag tror att de har samma sittdelar fast olika chassin.
Varför jag inte valde timmyn är att den bara är framåtvänd och jag vill gärna se bebisen. I alla fall att man kan välja. Man kan annars tom ha den från nyfödd med en lift i.
Så för mig blev det först en Mistral och nu en Fun.

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
kokos

Inlägg av kokos »

Hej Kattklo,
Vi har en Timmy men problemet är ju att den inte går att ha bakåtvänd. Förutom det är den riktigt bra! Fullt liggläge och ganska smidig i övrigt. Men vi ska nog sälja den nu när vi köpt en ny vagn - man kan ju inte ha hur många vagnar som helst.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"