MJÖLK åt barnen - olika i Sverige/Finland?!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Antonias mamma

MJÖLK åt barnen - olika i Sverige/Finland?!

Inlägg av Antonias mamma »

Hej alla

Efter att ha "deltagit" i en tråd om matfunderingar här som Alwa2 startade, började jag fundera på det här med MJÖLK :idea: :!: . Det verkar som om ni i Sverige oftast bara ger vatten som måltidsdryck och ingen mjölk/ersättning alls till maten. Är det då alltså så att era barn inte alls längre får någon mjölk när ni övergått till fast föda (purémat) :shock: :?: I så fall, är det faktiskt bra ur näringssynpunkt :? :?: Jag tänker då på kalcium främst.

Jag är ju från Finland och följer vår mödrarådgivnings (motsv. BVC)rekommendationer - dvs att mjölk serveras som måltidsdryck till alla mål och att dagsintaget bör ligga kring 500-600 ml mjölk. Hos oss är det dock inte så mycket, utan ca 350 ml. Fram till 1 års ålder använder man modersmjök eller ersättning, sedan vanlig mjölk.

:arrow: Berätta gärna hur ni gör, varför och vad som rekommenderas hos er.

Tack på förhand! :D

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att det rekommenderas att inte ge barn upp till ett år komjölk, på grund av att det minskar möjligheten att ta upp järn. Men lite mjölk till gröten eller som utblandning av puré tror jag inte är några problem efter 6 månader.

Fast nickan hade varit på någon kostrådgivning för barn där man rekommenderade lättmjölk och lättmargarin till barn över 2 år. Jag storknar i alla fall av att höra/läsa sånt. Fet mjölk och riktigt smör eller bregott är det som gäller, anser jag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS. Jag vet att nickan själv var minst lika upprörd som jag.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men det är VÄLDIGT vanligt med mjölk som måltidsdryck ändå. Enligt en studie (som citerats här på forumet tidigare) har 60% av alla svenska 2-åringar järnbrist och en bov i det dramat skulle då vara att man intar mjölken i samband med måltid och därmed hindrar järnupptaget.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ja, det är dumt att dricka komjölk till maten jämt. Hur det är med ersättning vet jag inget om. Komjölk är bättre till mellanmål. Järnrik mat serveras ju bäst med någon citrusjuice som ökar järnupptaget istället för att minska det. C-vitamin alltså.

Det är visst lite tveksamt det där med calciumet också. Vad jag har hört är att det verkar finnas ett samband mellan mellan hög mjölkkonsumtion och benskörhet. Tydligen så är det något som gör att calciumet inte "funkar" via mjölk. Så några jättemängder mjölk verkar iallafall inte bra att konsumera innan man riktigt vet. Calcium finns även i broccoli t.ex.

Myndigheterna kan ju ha fel, tyvärr. Och de är långsamma att ändra några rekommendationer, det är ju det här ett exempel på:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8632
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Ja, mjölk och calcium är intressant. En dietist som jag pratat med sa att i Kina ex där dricker man nästan ingen mjölk alls och där har man dessutom minst problem med benskörhet :shock: Så det som är mer oroväckande är att barn inte rör på sig tillräckligt, för det är på det sättet man bygger upp och håller sitt skelett starkt på bästa sätt, inte med mjölk. Vi har dille på mjölk i Sverige och man sa ju alltid förr att man ska dricka mjölk så man blir stor och stark......vilket ju inte är hela sanningen.
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Min tjej har mjölkallergi. Enligt hennes dietist behöver hon 540 mg kalcium/dag (i snitt). För att uppnå detta får hon ersättning (Nutramigen) till varje mål + på frukost gröt+ att hon dricker Nutravälling morgon och kväll. Ändå räcker inte detta och hon måste äta kalciumtablett också! Man undrar verkligen var alla andra får denna stora mängd kalcium ifrån; vanlig mat förslår inte långt utan det behövs mjölk. Ger verkligen vällingen + lite mjölk på gröt + kanske lite yoghurt så mycket kalcium som rekomendationen säger?
Antonias mamma

Tack för svaren! :D

Kanske jag uttryckte mig flummigt, eftersom det främst blev prat om vanlig mjölk nu. Det jag främst undrar är varför ni inte ger ERSÄTTNING som måltidsdryck efter avslutad amning, och upp till 1 års ålder, före den vanliga mjölken kan ta vid :?: Är det för att det skulle hindra järnupptaget :?: Är det någon som kan hänvisa till någon källa där :?: :idea: Skulle vara intressant eftersom jag aldrig hört något om detta i vårt land :? :!:

Tack så länge! :D

Anna

www.sandsdrommar.com
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag vet inte om ersättning minskar järnupptaget. Tror inte det. Det gällde komjölk det jag skrev.
I sverige rekommenderas det att man ammar delvis upp till ett år. Men många gör ju inte det. Jag har aldrig hört att det skulle rekommenderas ersättning som måltidsdryck. Är det någon annan som har hört det? Men det låter väl bra att ge det, blir ju samma som att amma ungefär. Extra näring. Varför det är olika i Sverige och Finland vet jag inte.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Jag har iallafall inte blivit rekommenderad ersättning till måltider.
Min 6,5månaders vägrar amma numera förmodligen för att det sinat helt sedan jag kört delamning från 4månader.
Han äter inte ersättning alls. Jag pratade med bvc idag. Han får välling 3ggr per dag. Det innehåller mjölk men det blir som ett eget mål.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Nette

Inlägg av Nette »

Hej Antonias mamma! :D

Jag har själv funderat på det samma och tänkt på hur det i andra länder inte behövs så mycket mjölk som här i Finland. Det finns ju väldigt många som har benskörhet här i Finland så det är nog inte mjölken som är hela sanningen om hur den förebyggs. Väldigt viktig är D-vitaminen som ju binder kalciumet till benstommen och det har ju antagits att det just därför inte finns så mycket benskörhet i de soliga länderna där de får vitaminen från solen.
Som Lillsprudlis också skriver så är fysisk aktivitet viktig för benstommen så det finns många faktorer som inverkar.

Jag har tänkt välja en medelväg och ger alltså ersättning som måltidsdryck men försöker inte komma upp till 6 dl/dag utan Olivia får dricka så lite eller mycket hon vill. Det blir oftast bara 2-3 dl per dag + kvällsvällingen men det tänker jag alltså inte nämna för Bvc. De skulle ju bara bli oroliga och göra anteckning om det i datorn och det vill jag inte. Jag satsar på att ge tillräckligt med D-vitamin istället och ser till att hon inte blir en dataspelande soffpotatis som så många barn idag.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
jzgridley

Ett inlagg i debatten fran Californien...

Inlägg av jzgridley »

Hej dar!

Laste med intresse denna trad, eftersom jag sjalv har undrat mycket over varfor det ar sa stor skillnad mellan Sverige och USA (kanner inte till sa mycket om hur man gor i andra lander). Har ska enligt rekommendationerna ALLA barn dricka modersmjolksersattning efter avslutad amning (om man ammar kortare an ett ar) - den rekommenderade mangden ar runt en liter om dagen. Detta anses elementart har borta. Nar barnet ar ett ar ska ersattningen bytas ut mot vanlig standardmjolk (ersattning inte nodvandig ur naringssynpunkt langre), och man ska sluta med nappflaskan pga av tandhygien samt det faktum att det ar lattare att bli av med den vanan tidigt. Mjolkkonsumtionen gar da ner nagot, men det ar forfarande rekommenderat att det dricks MINST en halvliter om dagen - kan aven bytas ut mot andra mejeriprodukter som yoghurt.
Nar jag akte hem till Sverige i sommar med min 10-manaders bebis tyckte alla att det var konstigt att han fick modersmjolksersattning 4 ggr om dagen. Han fick inte valling - var aldrig poppis. Har borta har man aldrig hort talas om valling. Antar dock att vallingen i Sverige som manga ger, ger en del av den naring som modersmjolksersattningen ger har borta. :)

Kort och gott sa maste jag saga att jag tycker att det ar oerhort logiskt att ge ersattning om man slutar amma tidigt... varfor ska icke-ammade barn plotsligt vara utan? Kan inte vara bra. Tror inte att det paverkar jarnintaget -dessutom ar ersattningen har borta extra berikad med jarn. Daremot kan det vara bra att vanta nagon timme med komjolken exempelvis efter lunch och middag just pga jarnet. :-) Min son ater nu middag runt 18-tiden och sedan far han en kopp med mjolk innan laggdags. Ingen valling alltsa...

:wink:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
Antonias mamma

Kul att du hittade en gammal tråd! :D
Det verkar som om rekommendationerna är de samma i USA och Finland :!:

Antonia är nu drygt 13 månader och vid 12 månader bytte vi stegvis ut ersättningen mot vanlig mjölk. Nu får hon mjölk i pipmugg till lunch och middag, men då drikcer hon bara några munnar. Efter lunchen får hon dock en flaska mjölk (140 ml) i sängen före hon slocknar. Till mellanmålet dricker hon juice och äter fruktpuré + yoghurt. Frukost och nattslurk består av 120 + 220 ml välling. Så jag tror hon uppfyller den finländska kriterierna om 5 dl mjölk om dagen i och med detta. Kalcium är viktigt!
Flaskan har vi inte så bråttom med att byta ut ännu :oops: , men för mig är det ett självklart val att ge mjölk som måltidsdryck åt henne :D .

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, det har varit väldigt intressant att följa den här tråden. Men boende i Sverige som jag är förundras jag ändå över att era barn har aptit för att äta fast föda, med den väldiga mängden mjölk eller ersättning :shock: :D Det skulle aldrig funkat med mina. Dricker de för mycket av "sin mjölk" (havredryck) blir det stoppmätta och bara petar i maten. Tänk vad olika det är! :D

Och så till Singoalla, sent omsider - såg inte ditt inlägg förrän nu. Herregud, vad olika bud vi får om kalciumintag, även i Sverige! Till mina båda, som jag delammat till 1 år resp. 8,5 mån, har jag fått veta av allergiläkaren och dietisten här att jag inte alls behöver oroa mig över kalciumintaget förrän de blir större (skrev nyss i en tråd 1 år, men är rätt säker på att det var senare med Anton så det måste jag kolla igen) då de sen får kalciumtabletter. De får Oatlys H+ (kalciumberikad, och alltså att jämställas med komjölk) som vi gör gröt och välling på och som de får som dryck på morgonen. Fascinerande med alla olika bud!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

Ja herregud vad buden är olika.
Som sagt studien av barn i tvåårsåldern och deras brist på järn p.g.a högt mjölkintag, bvc:s oroliga rek. om mjölk så de inte får kalcuiumbrist och så i stort sett alla alternativläkare som säger dels att kroppen inte tar upp så mkt kalcium av just komjölk att man bör satsa på get eller fårmjölk istället, en del säger att mjölkprodukter gör kroppen så sur att den tar av kalciumet i skelettet och att man därför får kalkbrist av mjölk...
Snacka om att det är en djungel av information! :roll:
Lagom är bäst får väl gälla som vanligt!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"