15 månaders sover endast 45 min på dagen

Skriv svar
Novas mamma

15 månaders sover endast 45 min på dagen

Inlägg av Novas mamma »

Jag är lite orolig ( :twisted: ) över min dotters sovvanor på dagarna.
Hon har alltid sovit lite mindre än "tiderna enligt boken" om ni förstår vad jag menar.
Hon är nästan alltid glad - tar en stund innan hon "vaknar till " efter middagsluren men annars är hon glad och pigg.
Trots att detta pågått ett par månader känner jag mig orolig för att hon sover för lite.
Idag sover hon 12 timmar natt samt 45 min på dagen.
Vi har försökt få henne att somna om efter 45 min vilket varit omöjligt - hon har gråtit/skrikit sig igenom resten av tiden.
Istället tar jag upp henne när hon vaknar (nästan alltid på pricken 45 min!!) och sitter med henne i soffan och läser eller kramas tills hon är redo för nya upptåg - tar mellan 2-15 min oftast.
Vi har haft problem med läggningar dag som natt men det fungerar bra nu igen - dock har hon svårt att varva ner och gnölar 2-15 min - dock inte ledsen så hon får "vara ifred".
Gör jag fel som låter henne sova 45 min ? Om hon vissa dagar sover lite längre ( 1 timme ibland ) blir det alltid problem med läggning på kvällen eller att hon vaknar tidigt så det verkar inte som om hon behöver mer sömn.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Novas mamma!

Om din dotter verkar glad och pigg tycker jag inte du ska söka efter problem som inte finns. :wink:
Rekommendationerna stipulerar ju 13,5 timmars sömn för barn på andra levnadsåret, men behovet kan variera från barn till barn. Mer än en timme ska det dock inte kasta - och det gör det ju inte i Novas fall. Om du ändå är bekymrad kan du ju prova att förlänga natten. Den måste inte alltid vara prick 12 timmar. Ni kan prova med 12 tim och 15 min eller 12,5 tim. Skarva i där du tycker det passar bäst. Men detta är inget måste, utan en "reservplan" om du tycker att din oro blir överhängande. Om Nova är så inprogrammerad på 45 minuters dagsömn skulle jag inte lägga ner möda på att ändra den. Man måste ju också vara lyhörd för barnens preferenser :!: :D Hör av dig igen om du är bekymrad!

Hälsningar av Sagas mamma
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"