Tillrättaläggande..

Skriv svar
indra

Tillrättaläggande..

Inlägg av indra »

När jag skall tillrättalägga min son (4 mån), så blir han som en kobra, tar upp huvudet, o vill ej lägga ner det, fortsätter då o gör om det o solfjädern, men han tar upp huvudet igen. Han är mera vaken nu :roll: . sen ligger han o gnölar en kvart o sen sommnar han. Skall jag ej bry mig om detta? Han sommnar ju o sover alltid sina 12 timmar natt./ indra.
antigone

Inlägg av antigone »

Sådär gjorde E också när hon började vara vaken lite mer i fyramånadersåldern. Jag har försökt vänta lite längre med att lägga henne på kvällen, så att hon är ordentligt trött och kan somna fort. Och så tror jag det är helt okej att gnöla en liten stund (bara man inte storgråter och skriker jättehögt, då är det ju nåt ordentligt fel) när man håller på att somna. Det är nog bara ett tecken på att han börjar bli medveten om att han somnar in, vilket är en lite knepig upplevelse i början, eftersom han inte kan kontrollera insomnandet än. Så länge han är gladoch pigg när han vaknar är det säkert ingen fara.
indra

Inlägg av indra »

Tack för att du svara. Ja, allt går så fort nu :D ./ indra
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Indra

Du behöver inte bry dig om att han vrider sig. Tillrättaläggandet och solfjädern är till som markering på att det är dags att sova. Gör det hela med stadig hand bara, armarna upp, benen ner, och lilla huvudet åt sidan. På med ett lätt tryck med båda händerna över ryggen och GÅ sedan med ramsan. Han får absolut ligga och boa in sig innan han somnar. Jag menar - vem gör inte det!? :wink:

Jag rekommenderar inte att trötta ut de små liven genom att hålla vaken längre på kvällarna för att insomningen ska gå smidigare. Barnen behöver sin sömn.

Lycka till och hojta om du har några frågor!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"