Ramsan är verkningslös.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
finbom

Ramsan är verkningslös.

Inlägg av finbom »

Hej!

Vi har efter en helt perfekt förstamånad av kuren råkat ut för ett större bakslag. Och det är att ramsan som fungerade så bra tidigare, nu är helt verkningslös.

Jag läste en tråd där Nillan skrev följande...
Klart hon ställer sig upp och skriker, hon undrar vad som har hänt hennes ömma föräldrar, är ni från vettet Wink så här har ni aldrig gjort innan Shocked

Hon ställer frågor och ni ger svar med ramsan, bra att du inte buffade i kväll, buffningen kan du alltid ta hjälp av vid KRIS men efter ett par kvällar så kommer ramsan att ta över.

När hon nu står upp, LYSSNA, hur låter hon? är hon arg, ledsen, förbannad? säkert det sistnämnda, försök att minimera trafiken och använd en hög och tydlig ramsa, som svar.
Har hon "fastnat" i sitt skrik så kan du gå in, lägga tillrätta, solfjädra och ramsa dig ut, men försök att backa mer och mer nu kommande kvällar.
Och det är jättebra information.
Men våran lilla Nelly kan nu stå och skrika hur länge som helst.. vi har inte låtit henne skrika sig helt förstörd, arga skriken får vara, men dom övergår i hostande och kräkningar till slut. Så vi går in och lägger henne och ger solfjädern, och den blir hon lugna av direkt elelr efter en stund.
Men försöker man lämna henne vaken med att går ut och ramsa så är det snabb "giv akt" och fulla skrik. helt klart arga och förtvivlade skrik.

Och vi prova att ramsa argt, tyst, högt, tydligt, lugnande, sjungandes, gapandes... ](*,)
men inget biter. Det enda vi tvingats göra är att köra solfjädern tills hon somnar. Kör ramsan när man märker att hon somnar och även ramsan när man smyger ut.

Vi har märkt att hon är i en ordentligt djup separations-problemtid just nu och det enda som verkar hjälpa är fysisk närhet...

Vi känner verkligen att vi inte kan skydda henne mot vargen.. :cry:

SHN-kuren är för mig ett ord.. kommunikation. Och vi får den inte alls att fungera då kommunikationen inte stämmer. :?

Några visdomsord från någon som känner igen sig vore riktigt uppskattat. :)

MVH. Magnus, Linda och lilla Nelly
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hur gammalt är lilla barnet :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
finbom

Inlägg av finbom »

Hej!

Nelly är 9 månader. Och vi har nu kört kuren i 2 månader varav den första gick riktigt bra, och på den andra började det spåra ur.

Skrattet-till-gonattet finns där i nästan en hel timma varje kväll, alltid minst en halvtimma. Och hon äter offtast bra så hon är mätt.

Schemat...
07:30 frukost
09:30-10:15 förmiddagslur (45 minuter)
11:00 lunch
12:30-14:00 sova middag (1,5 timma)
14:30 mellanmål
16:15-16:35 tjugominuterslur (20 minuter)
18:00 middag
18:30 bad,skoj,nattslurk
19:30 sova natt (12 timmar)
Dygnsömn = 14,35
Vi är på gång att kapa bort en halvtimma någonstans, men är inte säkra på var så nu tycker vi att det är lite för mycket sömn.

MVH. Magnus, Linda & lilla Nelly
antigone

Inlägg av antigone »

finbom skrev:Vi är på gång att kapa bort en halvtimma någonstans, men är inte säkra på var så nu tycker vi att det är lite för mycket sömn.
Ja, det låter ju som om det kanske är för mycket sömn om hon protesterar så vilt när det är dags att lägga sig - hon kanske helt enkelt inte är tillräckligt trött än? Vad sägs om att putta fram läggtden tills hon är tröttare (under förutsättnig att hon inte hinner bli helt förstörd och grinig på kvällen för att hon inte får lägga sig förstås)? Då kanske protesterna försvinner.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Finbom!
Jag tycker det låter som om din sötnos hamnat i åttamånadersångesten och då kan sömnen (och annat) strula oavsett när eller om man gjort kuren. Livet ställs på ända och har du BB rekommenderar jag dig att läsa där, alternativt söka här på åttamånadersångest, för att förstå vad hon går igenom nu. Det är många frågor som ställs och då gäller det att förmedla lugn och trygghet. Vi VET vad vi gör och världen står stabil! Med det sagt skulle jag ändå rekommendera att kapa till 2 lurar. Det är svårt för många så stora att få tillräckligt med vakentid i passen om man försöker klämma in 3 lurar så fundera väl ut vad som fungerar bäst och stämmer bäst med hennes tider. Fm-luren kan vara lång (1,5 tim) eller kort (45 min) så har man den andra på em istället. Vore jag du skulle jag behålla 12-timmarsnätterna. De behöver hon många år framåt, inte MINST när hon sen skippar ALLA middagslurar. Men fundera över att ge längre vakenpass under dagarna, och läs framför allt på om åttamånadersångesten så förstår du varför hon har extra mycket frågor just nu :D!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

det kan mycket väl vara 8-mån ångesten som spökar och ställer till det för er. Som jag ser det har ni två alternativ 1) fortsätt med samma schema vilket ger trygghet - trots att livet svajar står ni stadiga, 2) ta bort den sista 20-min luren men erbjud en 5 min om och när så behövs, en 5-min lur kan tas i ett härligt knä på någon av föräldrarna eller på något annat mysigt ställe, det viktiga är att det blir just 5 min.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
finbom

Inlägg av finbom »

Hej!

Precis dom svaren jag ville läsa! =D>
Det känns helt rätt...

1. Vi har faktiskt tänkt ta bort em-luren på 20 minuter, det är sällan hon somnar vid den tiden ÄVEN om hon är trött. Vi funderar dock på att skjuta på daglurarna lite så att hon inte är vaken allt för länge.

2. Vi vill gärna behålla 12-timmarsnatten. Den ÄR så underbar.. bara hon sover.. :)

Vi anade ångest-tid och får väll helt enkelt ta detta som en fas i hennes liv och bara köra vidare.

Tack för svaren så länge. Vi kömpar vidare.

http://www.finbom.se/nelly
finbom

Inlägg av finbom »

Hej!

Precis dom svaren jag ville läsa! =D>
Det känns helt rätt...

1. Vi har faktiskt tänkt ta bort em-luren på 20 minuter, det är sällan hon somnar vid den tiden ÄVEN om hon är trött. Vi funderar dock på att skjuta på daglurarna lite så att hon inte är vaken allt för länge.

2. Vi vill gärna behålla 12-timmarsnatten. Den ÄR så underbar.. bara hon sover.. :)

Vi anade ångest-tid och får väll helt enkelt ta detta som en fas i hennes liv och bara köra vidare.

Tack för svaren så länge. Vi kömpar vidare.

http://www.finbom.se/nelly
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härligt :thumbsup:

Då vet ni vad ni ska göra och det kommer med all säkerhet gå bra efter en liten inkörningsperiod.

12 tim natten är guld värd både för de små som verkligen behöver en lång sammanhållande sömn men även för föräldrar som ska träna hundar, plöja igenom härligt tjocka böcker, gosa m.m.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"