Sover länge

Skriv svar
JH

Sover länge

Inlägg av JH »

Vet inte vart jag ska lägga den här frågan, för det är ju inte precis en "fnurra på tråden" som Elsa har, men jag undrar ändå lite.

Ända sedan vi kurade Elsa då hon var 4 mån så har hon varit en morgonpigg liten tjej. Har sällan sovit längre än till 6.45. Nu de sista veckorna så har vi flera gånger vaknat vid 8-8.30 och så sover hon! (Hon lägger sig 19.30). Hon sover ändå minst 1,5 timme på dagen och det är inga problem för henne att lägga sig på kvällen (vet dock inte när hon somnar, men hon säger inget i alla fall :D )

Borde vi väcka henne 07, som vi gjort tidigare? När dagis och jobb börjar så måste hon gå upp senast 07.30 i alla fall... Men det ÄR ju skönt att få sova på morgnarna.... :oops: :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
emb

Inlägg av emb »

Jag tycker att du skall ha samma tider, så att tösen vet vad som gäller. Visst kan man någon gång få sig en sovmorgon, men barn tycker om rutiner!
Så lägger ni henne 19.30 är det ju naturligt om hon får sova 12h natt, dvs. ni hämtar henne 7.30 med ett glatt godmorgon, oberoende om hon sover eller är vaken.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
JH

Inlägg av JH »

Ja, det kanske är bäst :D Undrar bara när de är så stora att man kan låta dem sova lite längre på morgnarna på helgerna.... Alltså jag pratar inte om att de ska lägga sig helt olika tider varje dag, men att det är ok att de sover 30-60 min extra när det går, om de vill... Hon är ju ändå 2,5
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
vanna

Inlägg av vanna »

Hej!
Min äldsta är också snart 2,5 år och han får numera sova tills han vaknar. Vi har morgon klockan sju men det händer att han inte vaknar förrän halvnio...
Samma sak med middagsluren. Vi har bestämda läggtider men är mer flexibla med när barnen väljer att vakna. Än så länge har det inte varit några problem. Visst pratar han lite länge ibland på kvällen men han har aldrig blivit missnöjd.

/vanna
antigone

Inlägg av antigone »

Om det inte är några problem så kan hon väl få sova tills hon vaknar? Hon lär ju inte kunna få "för mycket" sömn än.
Skulle de långa morgnarna börja innebära att hon vill skjuta på kvällssovtiden så är det ju en annan sak, men om inte så sover hon nog bara för att hon behöver sova. Så njut av sovmorgnarna medans ni kan!
JH

Inlägg av JH »

Ja, det är ju skönt att sova! :sleep: :D Hittills har hon alltid somnat på middagsluren och sover minst 1,5 timme (eller ligger tyst i rummet i alla fall :wink: ). På kvällen har det heller inte varit några problem att lägga henne mellan 19-19.30.

Däremot så sover hon nästan aldrig dagslur på dagis, och då är hon ju väldigt trött på kvällen :( När hon började på dagis så sov hon alltid minst 1 timme, men nu ligger hon bara och grejar säger personalen. Hon vilar i alla fall i 45 min men sen brukar hon vilja komma upp. Jag antar att hon inte får ro där med andra barn och inte riktigt mörkt i rummet. Dock klara hon att vara vaken till 19 om man bara tar det lugnt och inte tar sig för några vilda strapatser efter dagis, så vi har bestämt att det får vara så. Det är ju liksom inte så mycket vi kan göra åt det....
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Under julen så hade vi också sovmorgon ett par dagar (då vi hade haft folk hemma och var trötta själva 8) ). Varken lillkillen eller storkillen tycks vakna om vi inte väcker dem, de verkar tycka att det är mamma och pappas uppgift att tala om när det är godmorgon. En morgon när vi inte ställt klockan vaknade jag med ett ryck kl 8.40 (normal väckningstid är kl 7...) och alla sov!

Alltså - sovmorgon nån gång då och då kan väl gå an men gör det inte till en vana att barnet får styra när det ska vakna. Rätt vad det är så har man hamnat där man inte vill vara: barnet vaknar tidigare och tidigare.

Dessutom tycker jag att det blir svårt att hålla övriga tider: frukosten blir förskjuten, och då strular lunchen eftersom den blir för tätt inpå och sen blir det ingen middagsvila och så är barnet för trött för att äta middag...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nu kommer jag också med mina synpunkter :D Jag håller helt med kokos. Det kan mycket väl vara så att tösen sover så länge eftersom hon förväntar sig att NI bestämmer när det är morgon. Och om ni fortsätter låta henne sova tills hon själv vaknar riskerar ni att förstöra den otroligt fina och för många andra eftersträvansvärda vanan. Så ta inte risken! Det är ni som visar hur det ska vara i denna världen, hon är fortfarande för liten för att själv ta ansvar för sina basbehov. Kanske det är därför hon inte längre vill sova på dagis? Hon kan ha fått för sig att det är hon som får bestämma över sovandet nu. Å andra sidan förstår jag att det inte är det lättaste att sova i dagismiljö.

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"