Efter smekmånaden?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maxikaxi

Efter smekmånaden?

Inlägg av maxikaxi »

Vår tös närmar sig månadsstrecket med stormsteg och vi försöker så gott det går "följa" de tider som AW föreslår i kompendiet 0-2 mån. Det går faktiskt helt OK, och vi har fått en mycket nöjdare tjej sedan vi insåg att hon behövde hjälp till att få ihop sina timmar sömn.

Min fundering gäller insomningen. Hon får mat tills hon verkligen inte vill ha mer och hon läggs mosig men inte sovandes. Ibland somnar hon direkt, men oftast börjar hon skrika några minuter efter att vi lagt henne. När hon nu passerat 3-veckors-strecket (smekmånaden över?) undrar jag om det fortfarande är mer mat som gäller till dess att hon somnar som en stock eller om vi ska hjälpa henne att somna in ändå (vagning). Jag upplever det inte som att hon vill ha mer mat eftersom hon ser äcklad ut och vänder sig från bröstet när jag erbjuder henne. Är det så att hon "kommer på" att hon är hungrig när vi lägger henne? När hon vaknar under sina sovpass vagnar vi henne lugn, men inte till sömns. Hon somnar oftast av sig själv, men vaknar igen efter 5 minuter. Är det mat som gäller då också eller ska vi fortsätta vagna?
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej maxikaxi :!:

Jag har själv en liten tös, några veckor äldre än din, och jag kan säga att jag gör lite olika, närmin lilla inte kan komma till ro.
Nu "känner"jag henne så pass, att jag ser när det är svårt-att-komma-till-ro-gnöl, eller mera-mat-gnöl :? .
Lägger jag henne trött men nöjd, då somnar hon med lite vagningshjälp, och sover gott, kanske vaknar hon i någon skarv (20 el. 45 min) men vaknar hon efter bara 5-10 minuter, behövs det oftast en slurk till. Jag vet att de inte "behöver" den slurken egentligen, men jag bjuder på den :wink:.
Jag tycker inte man behöver vara så "strikt" de första två månaderna, utan det är viktigare att se till att inte väcka ev överlevnadsångest :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

En liten rapport (jag vet att det inte går att utvärdera direkt, men ändå..): Nu la vi henne kl. 17 nästintill sovandes, men efter 5 minuter började hon skrika och jag gick då in och fyllde på med mat. Hon somnade vid bröstet men vaknade till lite när jag la ner henne. Efter 3 minuter skriker hon igen och jag går in och erbjuder bröstet. Hon slår bort det och är kinkig, men lugnar sig och ser ut som att hon vill sova. Lägger henne och går ut. Efter två minuter skriker hon litegrann men tystnar och hon har nu sovit sen dess.
Kommer hädanefter erbjuda henne mat om hon vaknar i början av luren, tills jag lär mig att skilja "matskrik" från "tröttskrik". Tack för tipset miar70. Hoppas det håller i sig!
Erika 2011-10-03 (39+0)
Nian

Inlägg av Nian »

Hej maxikaxi,
Våran pojk vagnades aldrig, utan vi bara lade honom i sängen när han skulle sova. Ibland fick han skrika lite, när vi visste att han var mätt och allt annat OK. Vi gick då in och buffade med jämna mellanrum.
Han lärde sig då att "i sängen sover man". Nu kan han rota omkring lite ibland, liksom "bäddar" lite innan han lägger sig till ro.

Jag satte en gräns, och det var 10 minuter. Om han började skrika ordentligt inom 10 minuter matade jag mer, annars buffade vi.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej Nian!
Vi har också kört den metoden nu och det har funkat riktigt bra (peppar peppar..).
"Problemet" vi har är sista delen av natten. Hon somnar strax före tio, äter vid 1.30-2 och vid 5-5.30. Efter sista målet är hon väldigt svår att få att somna om. Oftast får hon somna på pappas mage. Är det dags att vara envis och hjälpa henne till sömn? Det börjar ju också bli dags att skippa första nattmålet. Funderar på om vi ska köra allt på en gång.
Erika 2011-10-03 (39+0)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej maxikaxi :D
Fint att det går bra :D
Har ni vagn så ni kan vagna henne :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

De första veckorna sövde vi också om Edvard hos hans far efter sista nattmålet. När han var ca en månad så hade natten etablerts så bra att han somnade om i vaggan.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej!
Vi har en vagn inne, men tycker att det funkar bättre med buffning i spjälsängen. (vilket säkert beror på oss och tekniken..)

Torpsara: Natten mer etablerad? Menar du när ni började med 6-timmarsnatt eller att ni bestämde när nattmålen skulle ske? Väckte ni Edvard på bestämda tider nattetid även innan 1 månads-strecket?

Kan man börja med 6-timmarsnatt även om inte dagslurarna sitter som en smäck? Tänkte sluta med första nattmålet nästa helg om hon inte slutar självmant. Vi väcker henne inte på natten, utan hon får äta när hon vaknar av sig själv, vilket är nästan samma tid varje natt. Ska vi styra över henne på kl.1 och 4 innan vi bestämmer oss för 6 timmar natt?
Erika 2011-10-03 (39+0)
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Maxikaxi,
Vår lille pojk sov bra på natten ganska direkt. Jag behövde sällan mata mer än en gång per natt, ofta vid 3-4 tiden efter matning vid 21-22. När han var 5 veckor sov han 7 timmar i sträck, och vi tyckte då att eftersom han klarade det, skulle vi lägga de timmarna när det verkligen var natt, och införde följande:
Nattning klockan 8 efter bad. Klockan 23 gav vi honom en flaska ersättning i "sömnen", och så sov han till 6 första natten, och 7 andra natten. Efter någon vecka sov han till klockan 8. Vi behövde bara buffa ett par gånger under den här perioden, och det var kring 5-tiden. Vi hade bestämt att det skulle vara morgon klockan 6, och klarade det direkt.Vi hade alltså inte ett 1 och 4 schema först utan gick direkt på med lång natt. Sen "flyttade" vi natten så att den låg när vi ville sova.

Vi har hållit fast vid den här rutinen. Vi har fått labba mycket mer med dagslurarna. Han hade ett mönster med ganska långa vaken- och sovperioder tills för bara ett par veckor sedan då vi bytte två långa lurar mot två korta och en lång lur. Det har funkat jättebra.

Vi har aldrig vagnat honom, utom ibland när han sovit utomhus i vagnen. Då funkar det bra.

Mitt tips är alltså att se hur länge hon an sova själv, och sedan se om du kan flytta den perioden till en tid som ni tycker är bra. Vi "fuskade" med ersättning, men det hade två fördelar: 1) pappa fick mata, och 2) han blev van vid flaska tidigt.

Lycka till.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej Nian!
Hennes rytm är vi nöjda med. Hon somnar vid 22 och vaknar mellan 1.30-2 och vill äta. Hon verkar inte vilja sova mycket längre än så.

Nu har jag varit supersnabb med att ta upp henne så fort jag hör att hon börjar röra på sig (konstigt att man vaknar av det). Frågan är om jag ska avvakta och se om hon somnar om. Ifall hon nu inte gör det ska jag mata henne eller buffa så att hon somnar om till 4?
Erika 2011-10-03 (39+0)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppar in här :wink:
Jag tycker du kan avvakta och se om hon somnar om, men ge henne ett par veckor till (hon är ju ännu inte en månad!) innan du aktivt föröker buffa över 1-målet :!:
/Mia
Nian

Inlägg av Nian »

Tack Mia, du är klok och erfaren. Jag är världens ocoolaste mamma, men ville dela med mig av hur vi gjorde.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nian skrev:Tack Mia, du är klok och erfaren. Jag är världens ocoolaste mamma, men ville dela med mig av hur vi gjorde.
Ocoolaste mamma :shock: Nehej, du, det tror jag inte :wink: Och det var väl JÄTTEBRA råd du kom med :thumbsup: Här hjälps vi åt - eller hur :?: :D

Kram Mia
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Ännu en undran som jag behöver få några kloka råd om.

Oftast får vi väcka henne på hennes långlurar så att de inte blir alldeles för långa. Ibland, som idag, vaknade hon efter 45 minuter fast hon skulle behöva sova 2 timmar. Hon var svår att få att somna in när vi la henne och jag var inne 4 gånger och försökte fylla på mat, men hon ville inte ha utan somnade, utan att äta, i min famn.

Ska vi ta upp henne när hon vaknar efter 45 minuter och prova om hon vill ha mat? Idag buffade vi och då sov 5 minuter och sen vaknade hon igen, och så höll det på tills vi tog upp henne 45 minuter senare. Hon är ju fortfarande ganska liten, så vi vill ju inte riskera att hon ska drabbas av överlevnadsångest. Samtidigt vet vi ju att hon behöver sin sömn annars blir hon ju väldigt missnöjd som vaken.
Erika 2011-10-03 (39+0)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"