Hjälp under kur - sov nästan hela andra natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kroath

Hjälp under kur - sov nästan hela andra natten!

Inlägg av kroath »

Hej!

Jag är mitt i kuren med vår lilla gosse (10 mån, korrigerad ålder 8 mån så räknar sömnbehovet enligt 8 ) och undrar hur jag skall tänka på kommande natt - som den tredje eller fortfarande den andra. Förra natten var den andra, men han sov från 19.35-06.40 (morgon kl. 7.30). Han hörde alltså ramsan bara då jag lade honom och sedan på morgonen då han inte mera somnade om. Tog upp honom först 7.30 men han var riktigt arg vid det laget (tog ändå inte upp honom gråtande).

Den första natten lade jag honom 19.30. Han sov till 02.50. Jag buffade (allt som allt 3 ggr) och ramsade (massor) till 04.30. Sedan vaknade han 07 och jag ramsade till 7.30.

Läggningarna har det aldrig varit problem med, men han vaknar åtminstone en gång per natt och tror sig behöva mjölk :shock:

Skall jag nu ändå tänka kommande natt som den tredje? Bekräftelsen har jag ju inte kunnat dra ihop med påminnelsen en enda gång då han inte ens tystnade idag på morgonen mera.

Skulle vara mycket tacksam för svar.
C+N Mamma
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Kroath!
Det tycks gå alldeles strålande :D :thumbsup:! Härligt att han sov så ordentligt länge!
Och ja, du ska tänka kommande natt som den tredje i ordningen. Att han inte somnade om på morgonen är nog ganska så enligt regelboken. När han sovit såååå länge i ett sträck tror han sig förstås utsövd :wink:! Och det kan nog behövas påminnas på morgnarna ett litet tag till.
Bekräftelsen har jag ju inte kunnat dra ihop med påminnelsen en enda gång då han inte ens tystnade idag på morgonen mera.
När påminnelseramsan TAR och han tystnar åtminstone för att lyssna till den kan man avsluta den i mjuk ton och på så sätt drar man alltså ihop påminnelse och bekräftelse. Sen kan protesterna ta ny fart igen, vilket gör att det kan bli fler än en bekräftelse per uppvak, om du hänger med :wink: :D.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kroath

Inlägg av kroath »

Hej Ewa!

Tack för svaret. Så du tycker att jag inte mera behöver säga bekräftelseramsan alls skilt efter att det varit tyst en stund när han vaknar igen nästa natt? Det otroliga var att han redan den första natten lyssnade till ramsan ganska många ggr - så att han blev tyst under den men fortsatte igen när jag tystnade.
C+N Mamma
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Kroath!
Här hoppas jag på att en Diplomerad kurare hoppar in och klargör, för säkerhets skull! Jag vill ju inte förmedla några tokigheter. Men det kan ofta vara så att om man väntar en stund mellan påminnelse och bekräftelse, kan bekräftelsen trigga igång frågorna igen. Den lilla svarar ungefär: "ja, jag VET!!!!! Låt mig vara ifred!" Därför brukar det fungera bättre att låta påminnelsen övergå i bekräftelse, förutsatt att barnet tystnar under påminnelsen och därmed har möjlighet att ta till sig bekräftelsen. :D
Har jag nu sagt något tokigt här förlitar jag på att någon av de eminenta kurarna :heart: rättar mig!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Kroath
Det otroliga var att han redan den första natten lyssnade till ramsan ganska många ggr - så att han blev tyst under den men fortsatte igen när jag tystnade.
Smart kille :!: ´

Ewa har så rätt. När sonen tystnar UNDER ramsan drar du sista versen/verserna i bekräftande ton. En separat bekräftelse stör precis som Ewa skriver.

Snyggt jobbat förresten :!: :thumbsup:

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"