Dagsömnsfråga

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Helene

Dagsömnsfråga

Inlägg av Helene »

Lägger inte den här frågan under "kurbarn" då jag inte genomfört någon kur.
Sedan sonen börjat resa sig i spjälsängen har läggningen vid dagsömnen blivit lite av en utmaning. Innan detta har sonen under en period somnat relativt bra vid dagsömnen, har inte alltid gjort det. Med hjälp av verktygen fick vi till det riktigt bra tillslut och sonen somnade till och med själv vid många tillfällen!
Nu har den lille lärt sig att stå i sängen och detta har resulterat i att han istället för att böka runt lite och sedan somna av sig självt, alternativt gny och bli lite buffad, så "kastar" han sig på spjälorna och står och "jassar" glatt istället...
Jag lägger tillrätta och buffar om med avslutning av solfjäder, som "vanligt" men i och med att han inte ligger kvar så tar läggningen längre och längre tid.
Sonen ÄR trött när han läggs men varvar igång med "spjäldans" och lek. Ska jag vara "strikt" med tillrättaläggningar eller låta honom hållas med spjäldans och vänta ut honom(skulle kunna ta en timma)? Eller en kombination?
:?:
Han har även börjat att bajsa lite hur som helst så mitt i läggningarna kan jag få ta ett blöjbyte...
Sonen är 8,5 månader.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag tycker att det låter som att lilleman får en massa underhållning och inte mycket chans till lugn och ro! Du buffar (varför? är han jätteledsen/arg?) och lägger till rätta och grejjar, på tok för mycket. Klart han står och jazzar i sängen, när man har sån fin publik som mamma ;)
Jag förstår din strävan att få honom till ro, men om du backar och låter honom själv komma på att lägga sig ner etc, så märker han snart att det inte finns så mycket annat spännande att syssla med, så då kan man ju lika gärna somna, som mamma sa från början ;) Han kan själv, lita på det!

Det kanske kommer att ta en timme först, men tiden kommer att kortas ner, det lovar jag!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
kokos

Inlägg av kokos »

De orkar inte stå hur länge som helst. Förr eller senare hamnar de på rumpan och inser hur skönt det är att därifrån lägga sig och vila.

Jag sprang också in och lade ner honom ett tag men blev åthutad här av nån klok person. Så jag slutade med det och nu fixar han det själv.

Nu hör jag ibland att han ropar på hjälp, och då går jag in och lägger ner honom EN gång. Inget mer. Det händer nästan aldrig men händer det så brukar jag göra det snabbt och bestämt.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Helene

Inlägg av Helene »

Kokos,
du rekommenderar alltså en kombination av att lägga tillrätta och låta honom hållas?
Jag lägger honom och går sedan ut. Han reser sig och jassar/leker. När han piper går jag in och lägger tillrätta med ev buffning. Går ut då han ligger lugnt och kör så tills han sover.
Rätt?

Jag gör ungefär så nu men det är ju det att det tar sådan tid. En timme tog läggningen i dag t ex. Men han kanske somnar snabbare med tiden?
kokos

Inlägg av kokos »

Nja. Jag hade inte gått in på pipet utan väntat tills han verkligen ropat på hjälp. Då brukar det vara ord och inga visor. Jag tycker att du ska vänta och se om han lägger sig ner på egen hand först, jag tror nämligen att han klarar det. Men gör han inte det och blir ledsen för att han inte törs släppa och sätta sig ner så går du in snabbt och bestämt och lägger ner, solfjädrar och går ut med ramsan.

Det kommer inte att vara så här för evigt. Det höll på ett par veckor för oss men hade gått snabbare om vi inte sprungit in och lagt ner honom hela tiden. Det tog bara ett par tre dagar att få det att sitta när vi gett honom förtroende att lägga sig ner själv.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos

Inlägg av kokos »

Och ingen buffning!!! Solfjädra bara. Ska du buffa ska det vara verklig kris!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Håller med kokos!

Saga had een lååång period av att vilja öva mitt i nätterna och vid läggningarna på att stå/gå! :roll: :lol:

Men hon klarade naturligtvis av att sätta sig själ när jag bara gav henne förtroendet att göra det, och sen funkade det igen :!:

Alltså -avvakta tills det verkligen bes om hjälp!!!
Helene

Inlägg av Helene »

Han kan sätta sig själv.

Saken är den att han inte kommer till ro. Det var mer det som frågan handlade om.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jo men vad gör han om du inte lägger tillrätta då :?: Du kan ju hjälpa honom att komma till ro med hjälp av ramsan!

Tar det en timme så låt det göra det ett tag, polletten trillar ner snart :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"