Vi hoppas någon kan hjälpa vår familj med läggningarna

Skriv svar
Novas mamma

Vi hoppas någon kan hjälpa vår familj med läggningarna

Inlägg av Novas mamma »

Det var länge sedan jag var här men nu har vi stora problem igen.
Ska dra vår historia i korta drag.
Lillan är inte kurad i stor stil men verktygad sedan 2,5 månader och sedan införde vi ramsan efterhand. (är idag 15 månader)
Allt fungerade bra förutom läggningarna som tog tid (20-30 min) Främsta orsaken till problemen var nog min oro - jag hade svårt med hennes skrik och blev lätt oroad själv. Dessa känslor finns fortfarande kvar men jag känner mig mycket lugnare och säkrare nu än tidigare.
Månaderna fram tills nu har varit upp och ned - hon har alltid sovit hela nätter (19-07) utan större problem - även genom sjukdomar så det har varit jättebra.
Dock har det varit svårt med dagslurarana samt just läggningarna.
Hon har nu sovit och somnat utan minsta pip i cirka 1,5 månaders tid. Dagsluren på 1,5 timme fick vi minska till 45 min - jag vet att det är i minsta laget men det fungerade inte med långt pass.
Men för 2 veckor sedan hände något och hon började skrika när jag lämnade rummet.
Kommer inte ihåg exakt vad vi gjorde men nu är det fullständigt kaos vid varje läggning - dag som natt.
Hon skriker och gråter helt förtvivlat (emellanåt) innan hon somnar - tar i regel 20- 45 min.
Vi försökte uthärda skriken men en ramsa för att lugna men det har inte hjälpt - vi har även oroat henne genom att springa ut och in samt solfjädra.
Jag vet att det är fel men vi visste inte bättre.
Bestämde oss dagen innan nyårsafton att detta inte fungerar och började "kura om" i stor stil enligt "instuktionerna " i boken.
Dock svarade hon inte alls som vi trott utan fortsatte med sitt skrikande trots vår attityd att lugna.
Idag är vi på dag 4 men har inte kommit längre än tidigare.
Vi koncentrerar oss på ramsan och har enbart gått in vid nödfall och oftast bara 1 gång men hon skriker och gråter så fort jag lämnat rummet.
Detta tär på oss något fruktansvärt och vi föräldrar blir ofta osams pga av hennes gråt ( eftersom vi inte vet hur vi ska hantera situationen och tar ut frustrationen på varandra)
Hon har också vaknat två nättter i rad - något som inte hänt på månader men inatt tog hon ramsan fint och somnade efter en stund - så det kändes bra.
Förutom läggningarna är livet med barn underbart - hon är alltid glad och framåt. Det är inget gnäll trots lite sovtimmar - hon äter bra, skrattar mycket, är socialt delaktig samt får mycket utevistelse.
Vi har varit lugna mot henne ( försökt så gott vi kan iallafall ) men vi klarar inte detta orosmoment längre.
Vet inte alternativet men vi reder inte ut det själva.
Vi behöver Er kloka hjälp för att komma vidare.
Känns som vi prövat allt - och att det så klart gör henne mer osäker men vi vill hennes bästa så klart.
Innan hennes "lugna" insomningsperiod solfjädrade jag henne något längre - tills hon nästan somnade innan jag gick ut med ramsan. Detta fungerade utmärkt och det gick tillslut att "bara lägga henne" - har gjort likadant denna gång men hon skriker så snart jag tar bort händerna.
Ska tillägga att hon alltid haft svårt att komma till ro och ví har inte hittat något bra sätt ( fungerade fint med vagning och buffning tidigare men nu är hon för stor).
Finns det någon med bra tips eller någon dipl. kurare som kan komma och hjälpa oss?
Vi är minst sagt desperata om att få henne att somna fint - framförallt för hennes egen men även för vår skull.
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
miar70
Kontakt:

Re: Vi hoppas någon kan hjälpa vår familj med läggningarna

Inlägg av miar70 »

Novas mamma skrev:.
Innan hennes "lugna" insomningsperiod solfjädrade jag henne något längre - tills hon nästan somnade innan jag gick ut med ramsan. Detta fungerade utmärkt och det gick tillslut att "bara lägga henne" - har gjort likadant denna gång men hon skriker så snart jag tar bort händerna.
Hej :!:

Jag tycker ni ska använda er av solfjädern nu, till att börja med, att hon skriker/gråter förtvivlat och inet lyssnar på ramsan måste brytas :!:
Solfjädra lugnt, stilla och tills hon NÄSTAN somnar, det gälle att ni lugnar henne i sängen, gå ut med ramsan. Avvakta och ramsa utanför, och OM hon skriker upp sig hysteriskt igen, gör om solfjädern! Men vänta inte tills hon somnar, och gå inte innan hon är lugn. Det här skrikpanik mänstret måste brytas!

Och glöm inte skrattet till godnattet, ha riktigt roligt heela vägen till sängen :D

Jag tror ni fixar detta själv, kom ihåg att leta fram den gamla, goda, viktiga attityden - den är superviktig här :!:

Lycka till
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack.
Två dagar i rad har hon nu somnat utan ett pip!!!
Det verkar som om jag hade för bråttom med att lämna rummet innan hon var "lugn".
Första dagen tog det 20 min tills hon var helt still, dagen efter 8 min och nu ungefär 2 min.
Däremot verkar hon kommit in i en fas av "förtrots" de senaste dagarna och jag tror det är det som har ställt till det med sömnen - men det är en helt annan historia.... :P
Karm Nova med familj
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra :thumbsup:
Glöm nu inte att backa, solfjädra inte i onödan :!:
Lägg, stoppa om och ut med ramsan - precis som vanligt :wink:
lycka till
kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"